Er det noen som gleder seg til 2020 og det store elbilslippet,
er det Møller Mobility Group med merkene Volkswagen, Audi, Skoda og Seat. Dette er fire merker innen Volkswagen-gruppen som skal satse
tungt på elbiler i årene som kommer, og allerede i 2020 vil alle de fire
merkene tilby rene elbilmodeller.
kommer med sin elektriske Golf-variant kalt ID. 3, Skoda skal sette Enyaq i
produksjon, mens Seat har en spennende modell basert på MEB-plattformen kalt
el-Born. I tillegg har merkene flere andre elbilmodeller som bidrar
til Møller-salget, som takket være de helelektriske modellene gikk strålende i
2019. Møller-konsernets samlede driftsinntekter økte med 17
prosent og endte på 30,6 milliarder kroner, noe som igjen ga et resultat på 1,03
milliard kroner før skatt ‒ det fjerde beste i gruppens historie. Andelen elbiler fra konsernet økte fra 31 prosent og til 42
prosent i 2019, med Audi e-tron og Volkswagen e-Golf som de to mest solgte
modellene. Og Møller tror dette bare er starten på en elektrisk æra. ‒ Syv av de ti mest solgte personbilene i Norge i fjor var
helelektriske, og vårt sterke salg av elbilmodeller som Audi e-tron og
Volkswagen e-Golf bidro godt til fremgangen, sier konsernsjef Petter Hellman i
Møller Mobility Group. ‒ Vi ser at nye kunder stiller krav og i økende grad etterspør bærekraftige produkter. Audi e-tron ble tatt godt imot av norske bilkjøpere i fjor, og verdenslansering av Volkswagen ID.3 markerer starten på Volkswagens-konsernet omfattende elbiloffensiv. Bilen blir den første som er karbonnøytral gjennom både produksjon og livsløp, legger han til.
i år. De forventer et relativt stabilt norsk totalmarked med et salg på 150.000 personbiler (142.381 i 2019) og 36.000 varebiler i 2020. ‒ Vridningen i salg fra fossile til ladbare biler ventes
fortsette med full kraft i Norge. Vi er godt posisjonert med våre merker, og vi
forventer at over 60 prosent av våre personbiler vil ha elektrisk drivlinje. ‒ Samtidig ventes ytterligere økt konkurranse i elbil-segmentet,
noe som kan påvirke prisbildet både for nye og brukte biler, og det råder
fortsatt noe usikkerhet rundt viktige rammebetingelser som ligger utenfor det
vi kan påvirke, sier Petter Hellman.
ble stiftet av vadsømannen Harald Aars Møller tilbake i 1936 som Strømmen Auto.
Selskapet skiftet navn til Harald A. Møller i 1946, og i 1948 ble de importør
av Volkswagen. Og resten er historie, som det så fint heter. Les også: