Vi har blitt vant til at elbilene dominerer Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) månedlige lister over registrerte nybiler, og august var intet unntak.
I forrige måned var nemlig 9 av de bilmodellene som utgjorde topp-10 elbiler, og kun den populære Toyota Rav4 som også kommer som ladehybrid klarte å bryte opp den helelektriske dominansen med 721 biler. Den var femte mest registrert bak Tesla Model Y (1.309), Ford Mustang Mach-E (907), Volkswagen ID.4 (861) og Tesla Model 3 (774).
-->
Det er ganske normalt at elbiler dominerer den øvre halvdelen, men vanligvis følger resten av topp-20 som også består av hybrider ganske nært i antall. Men i august var det et mer definert skille mellom de mest ettertraktete og de nest mest populære, hvor den 20., Toyota C-HR, for eksempel endte opp med 126 registreringer.
Resultatet er en enda større andel nye elbiler av de totale 16.427 nyregistrerte bilene i august, hvor 11.811 var nullutslippsbiler. Det betyr en elbilandel på hele 71,9 prosent, noe som er ny rekord. Mest sannsynlig også verdensrekord.
‒ Vi jubler over rekordtall, og endelig er hele landet med, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
For nå står elbilene sterkt i hele landet, og elbilforeningen sier at samtlige fylker lå over 50 prosent andel nye elbiler i august.
‒ Vi er bortskjemt med elbilrekorder i Norge, men denne gangen bidrar distriktene virkelig med å dra lasset, understreker Berge.
‒ Det er definitivt slutt på tiden da elbil kun var et storbyfenomen. Bedre ladenettverk i Distrikts-Norge og større tilgang på elbiler som har både har lang rekkevidde, bagasjeplass og hengerfeste, utjevner forskjellene slik at hele landet kan ta del i elbilfesten.
Foreningen har også tittet litt mer bak tallene, og funnet ut at kun 39 prosent av biler som leases var elbiler i august. Blant folk som kjøper bilene sine selv, er elbilandelen på hele 79 prosent.
– En hovedoppgave for det kommende Stortinget er å styrke elbilens konkurransekraft i leasingmarkedet. Biler med utslipp har svært gunstige skatteregler i leasing, og dette gjør elbilpolitikken mindre effektiv. Før man vurderer innfasing av en lav momssats på elbil, må elbilen vinne konkurransen også i leasing, mener Berge.
Nye Tesla Model Y suste ikke overraskende rett til topps på listen, mens den lavere søsteren Model 3 fortsatt troner på registreringstoppen etter årets åtte første måneder. Det er registrert 7.048 nye Model 3 så langt i år.
Nærmest er Rav4 med 6.515 biler, etterfulgt av ID.4 (5.630), Volvo XC40 (4.995), Mustang Mach-E (4.523) og Audi e-tron (4.117). Denne sekstetten skiller seg ut, hvor 7. mest populære er Mercedes EQC med 3.301 registreringer fra januar og ut august.
Med nykommeren Model Y som lokomotiv ble også Tesla det mest populære merket i august, med totalt 2.083 nyregistrerte biler. Men Volkswagen fulgte tett bak med 2.028, og 3. mest registrerte merke var Audi med 1.325.
Men Toyota troner fortsatt på merkes-toppen for 2021, og står bokført med 11.780 registreringer. Nærmest følger Volkswagen med 10.975, Volvo med 9.599 og Tesla som har registrert 8.428 nye modeller så langt i år.
Når det gjelder de rene bensin- og dieselbilene var under 1 av 10 slike i august, og rene bensinbiler måtte nøye seg med en andel på 4,6 prosent og dieselbilene endte på 3,2 prosent av markedsandelen i august.
Slik var den geografiske elbil-registreringen i august: