Mens nybilsalget her hjemme hadde en formidabel økning det første halvåret, tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser en oppgang på solide 23,3 prosent, er situasjonen litt annerledes i EU.
Der viser tallene til bransjeorganisasjonen ACEA at nybilsalget droppet med -1,9 prosent i første halvår, og i fire av årets seks første måneder ga røde salgstall.
Den aller rødeste var juni, som noterte seg for hele -7,3 prosent ned, fra 1,09 millioner biler i juni 2024 til 1,01 millioner i årets første sommermåned.
Norge går altså mot strømmen, og det gjelder ikke minst de bilene som kun drives av strøm. For her hjemme er som kjent godt over 90 prosent av nybilene som registreres elbiler, men slik er det definitivt ikke i EU.
Det er dog framgang å spore, for 15,6 prosent av nybilene i første halvår var nettopp elbiler. Det er opp fra 12,5 prosent i første halvår i 2024, så et ganske solid hopp på over 3 prosentpoeng – dog fra et ganske så lavt utgangspunkt.
Totalt ble det ifølge ACEA registrert 869.271 nye elbiler i EU i første halvår, og her er det fire land som sto bak over 60 prosent av disse. Og enda viktigere, tre av disse så til dels store framganger – Tyskland med +35,1 prosent, Belgia med +19,5 prosent og Nederland med +6,1 prosent.
– Antall solgte elbiler økte med hele 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Det er ny rekord og viser at elbilene blir stadig mer populære.
Første halvår var det hybridene som ledet an nybilsalget i EU, og sto bak 34,8 prosent av dette med totalt 1,94 millioner, viser ACEA-tallene. Videre sto bensinbilene for 28,4 prosent, mens elbilene nå har passert både dieselbilene (9,4 prosent) og ladehybridene (8,4 prosent).
Tar vi med EFTA-landene Island, Liechtenstein, Norge og Sveits samt Storbritannia landet elbilandelen på 17,5 prosent for første halvår, mens bensinbilene endte opp med en europeisk andel på 35 prosent.
Det er landene i nord som viser vei for elbilene i Europa, og etter Norge med 93,7 prosent elbilandel følger Danmark som det eneste andre landet med en overvekt av nullutslippsbiler.
– Vi skal ikke se bort ifra at det er en naboeffekt som slår inn. Norge har vist at det er mulig, og så kommer nabolandene våre etter, påpeker Bu, som trekker fram utvikling i Danmark.
– De endte på en elektrisk markedsandel på 63,8 prosent første halvår, opp fra 45,1 samme periode året før.
Generalsekretæren for Elbilforeningen er fornøyd med den europeiske utviklingen, men sender også litt kritikk i retning EU.
– Selv om elbilsalget øker, kunne det ha vært enda høyere, slår Bu fast.
– Tidligere i år fikk nemlig bilprodusentene gjennomslag for en svekkelse av utslippskravene sammenlignet med det som egentlig skulle gjelde fra 2025.
Her har Elbilforeningen samlet landene som hadde minst 20 prosent elbilandel. Kroatia hadde for øvrig den minste andelen elbiler i første halvår, for der besto disse kun for 0,9 prosent av det totale nybilsalget.
- Norge: 93,7 prosent
- Danmark: 63,8 prosent
- Sverige: 35,2 prosent
- Nederland: 35 prosent
- Finland: 34,2 prosent
- Belgia: 32,8 prosent
- Island: 29 prosent
- Luxemburg: 26 prosent
- Malta: 25,7 prosent
- Østerrike: 22 prosent
- Storbritannia: 21,6 prosent
- Sveits: 20,5 prosent
- Portugal: 20,2 prosent
Les også: