Nå er kanskje rekkevidde og ladefart de to viktigste tingene for elbilkjøpere, mens de fleste glemmer å sjekke en særdeles viktig praktisk ting ‒ maks kilo når det kommer til lastekapasitet.
Dette er noe man har tatt for gitt med bensin- og dieselbiler, men som kan skape trøbbel når man har gått over til de i utgangspunktet tyngre elbilene. For i snitt kan du i snitt ha med deg ganske færre kilo i dagens elbiler. Resultatet kan faktisk være ganske så ille. ‒ Når du skal kjøpe elbil, må du sjekke nyttelasten. Ellers kan du ende opp en bil du ikke kan ta med bagasje i, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. De har nå gått gjennom tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og kommet fra til en snittvekt av den oppgitte nyttelasten for «småbiler», «kompaktklasse», «mellomklasse»-, «SUV»- og «store biler» for elbiler, bensin- og dieselbiler samt hybrider. Og resultatet bekrefter «myten». Dieselbilene kan ta hele 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene, 453 kilo for elbilene mot 592 kilo for dielbilene. Videre kan bensinbilene i snitt lastes 16,8 prosent tyngre, og disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo. ‒ Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal. Vektreglene er slik at en 5-seters bil må ha minst 300 kilo tilgjengelig nyttelast bare for å kunne ta fire passasjerer som i snitt veier 75 kilo hver. Fire ganger 75 er nemlig 300 kilo, mens sjåførens vekt allerede er regnet inn i bilens vekt.