NAF mener at elbilene har et vektproblem, og har et poeng. (Foto: NAF)

‒ Elbilene har et vektproblem

Elbiler veier i utgangspunktet noe mer enn andre biler, og det gjøre sitt til at lastekapasiteten blir langt mindre.


Nå er kanskje rekkevidde og ladefart de to viktigste tingene for elbilkjøpere, mens de fleste glemmer å sjekke en særdeles viktig praktisk ting ‒ maks kilo når det kommer til lastekapasitet.

Dette er noe man har tatt for gitt med bensin- og dieselbiler, men som kan skape trøbbel når man har gått over til de i utgangspunktet tyngre elbilene. For i snitt kan du i snitt ha med deg ganske færre kilo i dagens elbiler.

Resultatet kan faktisk være ganske så ille.

‒ Når du skal kjøpe elbil, må du sjekke nyttelasten. Ellers kan du ende opp en bil du ikke kan ta med bagasje i, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De har nå gått gjennom tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og kommet fra til en snittvekt av den oppgitte nyttelasten for «småbiler», «kompaktklasse», «mellomklasse»-, «SUV»- og «store biler» for elbiler, bensin- og dieselbiler samt hybrider.

Og resultatet bekrefter «myten». Dieselbilene kan ta hele 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene, 453 kilo for elbilene mot 592 kilo for dielbilene.

Videre kan bensinbilene i snitt lastes 16,8 prosent tyngre, og disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo.

‒ Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal.

Vektreglene er slik at en 5-seters bil må ha minst 300 kilo tilgjengelig nyttelast bare for å kunne ta fire passasjerer som i snitt veier 75 kilo hver. Fire ganger 75 er nemlig 300 kilo, mens sjåførens vekt allerede er regnet inn i bilens vekt.

Så skal passasjerene ha med seg bagasje eller veier mer enn 75 kilo, må bilen ha mer nyttelast. 

‒ Tidligere har ikke nyttelast vært noe tema for bilkjøperne, men alle som vurderer elbil må være bevisst på hvor mye nyttelast elbilen kan ta, sier Sødal.

Det er ikke bare store batterier som sørger for å ta ned nyttelasten til ebilene, og to andre viktige ting er ønsket om å holde kostnadene nede og lage elbilene lettest mulig.

‒ Vekten på batteriet alene er ikke nok til å forklare forklarer at du kan ha med mindre bagasje i en elbil enn en dieselbil, påpeker Sødal. 

NAF sier at om bilene skal få høyere nyttelast, må maksimalt tillatt totalvekt økes. Det igjen kan føre til at bilens bremser, hjuloppheng og lignende må dimensjoneres for en høyere vekt.

Det kan føre til økte produksjonskostnader, enten ved at delene i seg selv er dyrere eller at det må utvikles, testes og typegodkjennes nye deler som tåler en høyere belastning, forklarer NAF.

‒ Høyere totalvekt betyr gjerne også økt forbruk, som igjen påvirker rekkevidde. Det er knallhard konkurranse om å ha lavest forbruk og lengst rekkevidde. Det kan påvirke produsentene til å holde vekten nede så godt det lar seg gjøre, sier Nils Sødal.

NAF mener at elbilene har et vektproblem, og har et poeng. (Foto: NAF)

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker