Volvo var det første store merket som meldte at alle modellene skulle elektrifiseres, og har man en slik strategi må man selvsagt også kunne tilby rene elbiler.
Så hvorfor ikke begynne med en i et segment med et stort potensial, en relativt kompakt SUV?
-->
Volvo har en slik i 4,4 meter lange XC40 som kom på markedet sent i 2017, og planen var da også at denne skulle komme som en ren elbil.
Den utgaven kalt XC40 Recharge Pure Electric nærmer seg nå forhandlerne, og de mange norske kundene som har bestilt denne kan glede seg over at de første bilene ankommer gamlelandet i oktober/november.
Det er en god nyhet for elbil-sultne nordmenn, for interessen for helelektriske XC40 er rekordhøy. 9.000 nordmenn sto faktisk på interesselisten bare uka etter at elbilen var vist fram.
– Det er mange som har bestilt bil, og vi ser fram til å begynne å levere ut biler til norske kunder i fjerde kvartal. XC40 blir vår mest solgte modell det kommende året, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Bilen er altså så ferdig at den også er typegodkjent, og har dermed gått gjennom den velkjente WLTP-testen som også gir den offisielle rekkevidden.
Den har Volvo tidligere opplyst til å være på 400 kilometer, men bilen er mer effektiv enn det ingeniørene trodde.
Det offisielle rekkevidde-tallet for Volvo XC40 Recharge Pure Electric er nemlig 418 kilometer, men i Norge barberes én kilometer av denne. Grunnen er at den norske salgsversjonen kommer med et utstyrsnivå og spesifikasjoner som er tilpasset nordiske forhold.
– XC40 Recharge Pure Electric har egenskaper som gjør den til en perfekt elbil for Norge. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste – det er mange kunder som ser frem til å få bilen sin nå, sier Torsby.
Volvo har altså utstyrt bilen med to elmotorer, og totalt byr den på 408 hk og et dreiemoment på småpene 660 Nm. Det bør dermed være en lek å trekke en henger på 1.500 kilo, som er maks tillatt hengervekt.
Den sterke SUV-modellen er utstyrt med et batteri med en nominell kapasitet på 78 kWh, og åpner for lynlading på 150 kW samt AC-lading på opptil 11 kW. Lynladingen opp til 80 prosent går unna på rundt 40 minutter.
Volvo satser tungt på XC40 Recharge Pure Electric, og har gitt den mye utstyr, og blant annet er sportsseter, parkeringssensorer, takrails og et eksklusivt lydanlegg standard.
Og ikke minst introduserer XC40 et helt nytt infotainment signert gigantene Google.
For som første bil i verden er den minste SUV-modellen i Volvo-familien utstyrt med et Android-system, som inkluderer det velkjente Android Auto som de fleste nye bilene nå er utstyrt med. Men i XC40 er også andre velkjente tjenester bygd inn i selve infosystemet, som for eksempel Google Assistant, Google Maps og Google Play Store.
– Infotainmentsystemet i XC40 med tjenester fra Google gjøre det både morsommere og enklere å bruke bilen. Systemet er lynraskt, intuitivt og har en rekke nyttige og underholdende funksjoner. XC40 vil også komme med over-the-air-oppdateringer etter hvert, sier Trosby.
Bilen nærmer seg altså med stormskritt, og norske Volvo-forhandlere gjør seg nå klare til å informere kommende eiere av XC40 Recharge Pure Electric om leveringstidspunkter.
– Det er et stort antall biler som skal leveres ut på kort tid landet over, og våre forhandlere gjør seg nå klare til å gjennomføre dette så raskt som det er praktisk mulig, sier Trosby.
Volvo har valgt å kalle alle sine ladbare biler for Recharge, så den ladbare hybriden Volvo XC40 Recharge må ikke forveksles med elbilen Volvo XC40 Recharge Pure Electric ‒ dette er altså to forskjellige versjoner.
Elbilversjonen har fått en startpris på 529.900 kroner, og det er all grunn til at du kommer til å se en slik på veiene de nærmeste månedene.
Les også: