Det meste er allerede kjent rundt Toyotas aller første rene elbilmodell, bZ4X, men nå får vi vite alt ‒ minus pris. Dette inkluderer et svært smart varmesystem som kalde nordmenn bør sette pris på.
Tilbake i oktober hadde Toyotas første rene elbil, bZ4X, verdenspremiere. En slik innebærer selvsagt et innblikk i mange av detaljene rundt den kommende modellen, men vi fikk ikke vite absolutt alt.
Det er allerede klart at den er basert på eTNGA-plattformen, og med hjelp av partner Subaru er den utstyrt med et smart firehjulsdrift-system som skal sørge for god framdrift.
-->
Det har også vært klart at bilen med kun forhjulsdrift er utstyrt med en motor på 204 hestekrefter med et dreiemoment på 265 Nm, som klarer 0-100 km/t på 8,4 sekunder. Den med to motorer har 217,5 hk og 336 Nm, og denne når 100 km/t fra stillestående på 7,7 sekunder. Toppfarten for begge er 160 km/t.
Det har også vært kjent at bZ4X er utstyrt med et batteri på 71,4 kWh, og at Toyota forventer at rekkevidden blir på 450 kilometer. Den åpner for lading på 150 kW, og 80 prosent lading gjøre da på rundt en halvtime.
Toyota opplyser også at det sent 2022 kommer en ombordlader på 11 kW for hjemmelading.
Det har også vært kjent at Toyota for første gang har plassert et såkalt «steer-by-wire»-system i en serieprodusert modell med bZ4X, og dette er en teknologi uten mekanisk forbindelse mellom rattet og forhjulene.
Systemet sørger for å justere hjulvinkelen nøyaktig etter førerens intensjon, og med på lasset følger også en såkalt One Motion Grip-kontroll.
Dette vil komme i europeiske utgaver på et litt senere tidspunkt, og erstatter det «vanlige» rattet. One Motion Grip gjør det enklere og smidigere å styre, uten behov for å skifte grep på rattet eller ha hendene i kors. Her er det fullt hjulutslag kun ved å dreie 150 grader.
Toyota forklarer at siden systemet er uten fysiske forbindelser, slipper man at uønskede vibrasjoner overføres fra hjulene, men føreren får likefullt verdifulle tilbakemeldinger. Her skal rattfølelsen være forbedret med uavhengig kontroll av styremomentet, og forskjellige kjøremoduser skal endre karakteristikken på styringen.
På innsiden har Toyota tidligere avslørt at bZ4X er utstyrt med et 7-tommers TFT-instrument og har et informasjonsdisplay plassert i førerens siktlinje forover over rattet.
Takket være at hjulene er plassert enda lengre ut mot fronten og bakenden bør elbilen by på stor benplass for fem personer, og her har benplassen en avstand på 1 meter mellom hoftepunktene foran og bak. Bakerst finner vi et bagasjerom på 452 liter.
Videre er bZ4X utstyrt med Toyotas nyeste og kraftigste multimediaplattform med en berøringsskjerm på 12 tommer og en nettbasert navigasjon, og her finner man også spesifikke funksjoner for en batterielektrisk bil som rekkevidde, kjøreassistanse og informasjon om ladestasjoner.
Toyota opplyser også at føreren kan samhandle med bilen gjennom blikk, berøring og stemme. Stemmestyringen inkluderer muligheten til å bruke en ny assistent i bilen som kan aktivere funksjoner, justere klimaanlegget og åpne eller lukke vinduer så vel som multimediatjenester som lydanlegg og navigasjon. Oppdateringer over nett (OTA) sørger for at programvaren holder seg fersk.
En annen ting Toyota allerede har avslørt er at bilen, som er bittelitt lengre enn Toyota Rav4, er at den har en rekke aerodynamiske detaljer.
Dette inkluderer åpninger i støtfangeren foran for å skape en mykere luftstrøm, en underside med heldekkende deksel, en delt takspoiler, en spoilerleppe bak, en diffuser bak og har en presist vinklet bakrute.
Nederst har en smal grill en lukkefunksjon som justerer seg for å styre kjøleluft til batteriet, noe som skal bidra til å redusere luftmotstand.
At Toyota tenker rekkevidde viser også taket, for fra utstyrslisten er det nemlig mulig å velge et solcellepanel som høster energi både under kjøring og når bilen er parkert. Toyota regner med at solcellene i løpet av ett år kan absorbere energi nok til å kjøre 1.800 kilometer.
Vi har også fått vite tidligere at bilen kommer med en rekke førerassistenter, og med Europa-premieren er de enda litt mer konkret. Her er nøkkel-benevnelsen Toyota T-Mate.
Dette er et system for aktiv sikkerhet og førerassistanse, og skal hjelpe merket på vei mot visjonen om «ingen drepte eller skadde i trafikken». Her spiller en rekke kameraer og ultralydsensorer en viktig rolle, og det er noen viktige punkter på T-Mate-listen:
Kollisjonsvern-systemet kan gjenkjenne møtende kjøretøy og motorsykler.
Svingassistanse i kryss kan identifisere trafikk i to kjørefelt ved siden av hverandre, i stedet for bare ett, og dessuten oppdage trafikk fra siden i kryss.
Styreassistanse har lett bremsing for å bidra til å holde bilen i sitt kjørefelt når føreren må foreta en unnamanøver for å unngå hindre som en fotgjenger, syklist eller parkert bil.
Varsling for kryssende trafikk foran oppdager kjøretøy som nærmer seg fra begge sider i et kryss og den nye funksjonen, sikker avstigning, kan hjelpe til med å forhindre kollisjon mellom en åpnet dør eller passasjerer som går ut av bilen når en bil eller sykkel nærmer seg bakfra.
Toyota bZ4X kommer selvsagt også med en parkeringsassistent, og en ganske så smart en.
De forklarer selv at denne bruker 4 kameraer og 12 ultralydsensorer som kjører bilen inn og ut av parkeringsplasser – også uten at føreren sitter i bilen – altså fjernstyrt.
Toyota Safety Sense sjekker i tillegg førerens form via en monitor som registrerer den normale kjøreposisjonen. Oppdager systemet noe uvanlig gir det et varsel.
Toyota Norge kan være fornøyd med den kommende elbilen, de og. For her er det noen smarte løsninger som vinterkjørende norske elbilister bør sette stor pris på.
Først, og kanskje viktigst, ja, bZ4X kommer med varmepumpe. Dette er ifølge Toyota mer effektivt og krever mindre energi enn vanlige klimaanlegg.
Men det er mer.
For å få ekstra varme i kupéen, leveres bilen med infrarød strålevarme under rattstammen og dashbordet som varmer bena til føreren og forsetepassasjeren. Denne funksjonen leveres i kombinasjon med setevarme og gir varme svært raskt – Toyota sier det bare går ca. ett minutt.
Firehjulsdriftsystemet byr også på «norske» kjøremoduser, for via XMode kan føreren velge den modusen som passer forholdene best. Her er det valg for snø/søle, dyp snø og søle (under 20 km/t) og grepskontroll for virkelig tøff kjøring offroad (under 10 km/t).
Dette skal sørge for at bZ4X skal ta seg fram også under de mest krevende vei- og føreforhold.
Toyota brøyter også vei for et nytt leasing-program for bZ4X, og denne dekker bilen, vedlikehold, ladeboks og tilgang til tilknyttede tjenester, inkludert et av Europas største nettverk for lading.
Det er også mulig å få Toyota-forsikring inkludert, sammen med veihjelp og tilbehør til bilen.
Toyota sier dog ingenting om verken lease-prisen eller kjøpsprisen for bZ4X, men den kan ikke være altfor langt unna.
For allerede fra midten av desember åpner Toyota Norge for reservering, og bilen er meldt inn til kongeriket til sommeren. De melder videre at endelig bekreftelse av bestilling vil skje fra mars av.
Toyota bZ4X blir altså den første bilen på den nye BEV-plattformen, og med tanke på suksessen til Toyota Rav4, Norges nest meste solgte bil så langt i 2021, så ligger det meste an til at den helelektriske blir en suksess.
Les også: