På dagen ett år etter at Nio tok sitt første steg ut i den store verden med lanseringen av SUV-modellen ES8 i Oslo byr de på nok en modell.
Og igjen repeterte historien seg. For som med lanseringen av ES8 ble også ET7 vist fram for aller første gang i Nio House på selveste Karl Johan vis-a-vis Stortinget, og denne gang handler det altså om en sedan.
-->
Premieren tok plass 30. september, og nå er også prisene klare.
Nio skiller seg fra andre elbilprodusenter ved at de også tilbyr bilene sine uten et batteri, som deretter kan leies via en månedsavgift. Og de som går for en Nio ET7 uten et batteri må ut med 579.000 kroner for bilen, og 1.399 kroner i måneden for å leie av et batteri på 75 kWh.
For de som vil kjøpe både bilen og batteriet er startprisen på 669.000 kroner for bilen som er utstyrt med det minste batteriet på 75 kWh.
Som nevnt i tittelen sikter ET7 også inn på den ville drømmegrensen på 1.000 kilometer rekkevidde, og dette via et planlagt batteri på voldsomme 150 kWh som heter Ultralong Range Battery.
Men dette er fram i tid, og det største batteriet på bilene som kommer først er på 100 kWh og den versjonen har en startpris på 739.000 kroner. De som går for denne og leier batteriet må ut med 1.999 kroner i månedsleie for batteriet i tillegg til bilprisen som altså er på 579.000 kroner.
ET7 er altså sedan-flaggskipet og storesøster til kommende ET5, og er 5,10 meter lang, 1,99 meter bred og 1.50 meter høy. Bilen har en gavmild akselavstand på 3,06 meter, og byr på god plass både i for- og baksetet.
I likhet med mange andre merker satser Nio hardt på selvkjørende teknologi, og ET7 er fullstappet av sensorer via NAD-pakken (Nio Autonomous Driving). Denne består også av Nio Aquila Super Sensing og Nio Adam Super Computing.
Totalt byr Nio ET7 på 33 sensorer, noe som inkluderer et 11,8 megapikslers høyoppløselige kameraer i tillegg til LiDAR, radar og ultralydsensorer.
For å kunne behandle all dataen har merket utviklet Nio Adam som er utstyrt med en ultrarask hjerne, og totalt kan ET7 by på en datakraft på særs imponerende 1.016 TOPS. Dette står for Tera Operations per Second, så ja ‒ 1.016 trillion operasjoner per sekund. Jøss!
All datakraften og sensorene har gjort sitt til at Nio har måtte tenkt nytt når det kommer til å innlemme alt dette i designet, men som du selv kan se av bildene er det umulig å se at denne bilen er proppfull av sensorer.
Nio startet faktisk opp i motorsporten, og var et av de originale lagene da Formel E startet opp. Og det var en så stor suksess at de faktisk fikk den aller første verdensmesteren for førere i form av Nelson Piquet Jr.
Og ET7 bærer denne arven videre, og sedanen kan by på to elmotorer og dermed firehjulsdrift.
Foran er det en 180 kW permanentmagnetmotor og bak er det plassert en 300 kW sterk induksjonsmotor, og maksimal effekt er oppgitt til 480 kW med et maksimalt dreiemoment på 850 Nm. 480 kW tilsvarer 644 hestekrefter.
Nå kan ikke ET7 ta opp kampen med for eksempel de raskeste Tesla-modellene, men den klarer seg mer enn greit med 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Nio opplyser også at den bremser fra 100 km/t og ned til null på 33,5 meter, noe som er i sportsbilklasse.
Rekkevidden får også hjelp av det sportslige designet som byr på en luftmotstandskoeffisient på 0,23.
Nio sikter seg altså inn på 1.000 kilometer med ultralangdistanse-versjonen, men dagens to utgaver er langt unna dette.
75 kWh Standard Range Battery har en oppgitt rekkevidde på 445 kilometer, mens batteriet på 100 kWh øker dette til 580 kilometer. Dette er selvsagt bra, men det finnes andre elbiler som også bikker 600 kilometer med rekkevidde.
På innsiden finner vi selvsagt en digital cockpit som nå er inne i 2. generasjon, og det er også brukt et fornybart materiale kalt Karuun slik at bærekraften også er ivaretatt.
Hjertet på innsiden er en 12,8-tommers skjerm som har enda bedre oppløsning og kontrast enn tidligere, og Nomi, hjelperen med kunstig intelligens, er selvsagt på plass. Nio har også satt inn et voldsomt lydsystem med 23 høyttalere og 1.000 W total effekt som standard.
Nio sier at ET7 har over 100 komfort-, sikkerhet- og smart- funksjoner som kommer som standard, og hvor smart bilen er kan man allerede oppdage når man skal åpne døren.
Man trenger kun å legge hånden bak dørhåndtaket så åpner døren seg, og det er også rammeløse vinduer og softclose-dører som standard.
Det nærmer seg nå 1.000 Nio ES8 med norske skilt, og snart er det altså et nytt flaggskip på plass også her i Norge ‒ nemlig denne:
Les også: