Euro NCAP har kjørt Lexus RZ gjennom sine kollisjonstester, og den besto med glans. (Fotos: Euro NCAP)
Elbilen Lexus RZ imponerte i krasjtest
Euro NCAP har kjørt splitter nye Lexus RZ gjennom testkverna, og den imponerte. Også helelektriske BMW iX1 er testet, og den fikk en liten ripe i lakken.
Lexus RZ er den tredje helelektriske søsteren laget på samme plattform, og er også den siste av trioen som blir testet av Euro NCAP. De to andre er Toyota bZ4X og Subaru Solterra, begge solide elbiler som oppnådde klare 5 stjerner.
Det skjedde i fjor, og i år har Euro NCAP har strammet til testskruen ytterligere så 5 stjerner er enda litt vanskeligere å oppnå. Kun to biler har blitt testet etter at nye krav kom, og det er elbilene Nio EL7 og Nio ET5. Begge de to er imponerende kollisjonssikre og innkasserte 5 stjerner i testen.
-->
Den tredje i 2023 er altså Lexus RZ, og dette er også den første bilen som Euro NCAP belønner for Child Presence Detection-teknologi i det nye klassifiseringsregimet. Også resten av RZ er solid, og den har dermed en allsidig og god kollisjonsbeskyttelse for passasjerer i alle aldre og størrelser.
Euro NCAP melder at Lexus RZ presterte godt i fullskala kollisjonstester, noe som ble fulgt opp gjennom evalueringer av passasjerbeskyttelse. Den fikk også toppkarakterer i sidebarrieretesten.
Men det er også forbedringspotensial.
Testorganisasjonen sier at i «full-bredde stiv barrieretest» ble brystbeskyttelse vurdert som svak for bakpassasjeren, og i sidestangtesten indikerte evalueringer av testdukkens «ribbekompresjon et marginalt beskyttelsesnivå».
På den litt mer positive siden tilbyr bilen midtkollisjonspute, og er utstyrt med flere sensorer som gir de nyeste lovpålagte ADAS-funksjonene (Advanced Driver-Assistance System). Det viste ikke minst nødbremsefunksjonen, hvor Euro NCAP simulerer kritiske nødsituasjoner med andre trafikanter. Her imponerte RZ.
Bilen har også et system som oppdager barn i bilen, og dette varsler om noen skulle glemme et barn eller spedbarn i bilen. Det kan være livreddende i svært varme eller kalde temperaturer.
Lexus har også utstyrt RZ med teknologi om uhellet først er ute, og bilen har blant annet et avansert eCall-system, en multikollisjonsbrems og sikkerhetstiltak for passasjerer om bilen skulle havne under vann.
Slik scoret Lexus RZ under kollisjonstesten:
Voksen beskyttelse: 87 prosent
Barnebeskyttelse: 87 prosent
Sårbare veibrukere: 84 prosent
Sikkerhetsassistenter: 81 prosent
Mange av ADAS-systemene som Lexus RZ er utstyrt med er påkrevd av europeisk lovgivning som trådte i kraft i juli 2022, og data viser at ADAS har potensial til å forhindre 62 prosent av trafikkdødsfallene per år, avhengig av teknologi og veitype, melder Euro NCAP.
De har selv vært en pådriver for slike systemer i et tiår, og høyner stadig kravene for 5 stjerner for å legge press på bilprodusentene. Resultatet er at et merke som Lexus stadig kommer med sikrere biler, og belønningen kommer i form av 5 stjerner.
Neste steg for Euro NCAP er å teste systemene ute i den virkelige trafikken, og på den måten avdekke ting som skaper frustrasjon for førerne ‒ som for eksempel unødvendig automatisk nødbremsing. Allerede for 2024 skal Euro NCAP endre måten Lane Support Systems vurderes på, og flere viktige oppdateringer er også planlagt.
‒ Sikkerhetsløsninger utvikler seg raskt, men like mye som det er en utfordring å insistere på at produsenter skal tilpasse de nyeste sikkerhetsteknologiene i nye biler, ligger kanskje den virkelige utfordringen i å overbevise forbrukerne om systemet nødvendighet, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær til Euro NCAP.
‒ Det er en bekymringsfull trend med media og sosiale kanaler som oppfordrer sjåfører til å «slå dem av». Euro NCAP jobber tett med produsenter for å minimere «støyforurensning» i kabinen og de «mer irriterende» egenskapene til disse teknologiene. Organisasjonen er fast bestemt på å gi klarere informasjon om sikkerhetsfordelene ved ADAS til europeiske forbrukere. Med introduksjonen av ADAS er realiteten med null ulykker en oppnåelig mulighet.
På samme tid som Euro NCAP testet Lexus RZ kjørte de også BMW iX1 gjennom testene, og dette er helelektrisk utgave av BMW X1 som ble testet i fjor. Også iX1 oppnådde 5 stjerner, men Euro NCAP understreker at elbilen hadde svakere beskyttelse av brystet i sidestangkollisjonen enn bilen med forbrenningsmotor.
Men også BMW iX1 er altså en 5-stjerns bil, akkurat slik X1 viste i fjor.
Hvordan det ser ut når Euro NCAP tester en Lexus RZ kan du sjekke ut på videoen, og som du kan se blir den virkelig testet til sitt ytterste.
Les også: