Denne stjernen vil du helst unngå, men det er slik at stadig flere får glasskader. (Fotos: Fremtind)

Eksplosjon av bilglasskader –⁠ dette kan være grunnene

Over hos forsikringsselskapet Fremtind blomstrer glasskadene, og de byr selv på en forklaring av dette økende problemet.


Forsikringsselskapene melder om stadig nye rekorder når det kommer til steinsprutskader, og Fremtind er absolutt ikke noe unntak. 

Der fikk de meldt inn formidable 50.000 glasskader bare i 2024, og det er åpenbart ikke ende på denne elendigheten. Så langt i år har Fremtind registrert 19 prosent flere steinsprutskader sammenlignet med samme periode i fjor.

-->
– Det er tredje året vi ser en skaderekord som følge av steinsprut, forklarer Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind, og som ser en tydelig trend:

– Tallene våre viser en betydelig høyere andel glasskader på elbiler enn på fossilbiler.

Så elbiler er mer utsatt enn de tradisjonelle, og det er jo dårlig nytt med tanke på at vi nå nesten utelukkende kjøper elbiler over i nybilmarkedet.  

At elbiler er mer utsatt høres kanskje overraskende ut, men Fremtind har forklaringen. De har faktisk to. 

For det første er vindusrutene laget tynnere for å spare vekt og øke rekkevidde, og i tillegg er det gjerne store vindusflater, som gir større sjanse for å få skade på glasset, forklarer forsikringsselskapet.

– Det betyr at alle vi som kjører elbil, bør være ekstra oppmerksomme på å holde god avstand til bilen foran, sørger for å ha et steinsprutplaster i bilen, og ikke minst, at vi fikser små steinsprutskader raskt, sier Hofstad-Nielsen.

Hun legger til at dette naturligvis gjelder alle, altså både de som kjører elbiler og fossilbiler.

Fremtind har også lagt merke til en annen ting, for tilbake på høsten 2023 fikk de Respons Analyse til å gjøre en undersøkelse. I den svarte 1 av 3 bilister at de har fått steinsprut på frontruten, og ikke minst kom den fram at de i snitt ventet 15 dager før de fikk fikset skaden.

– Hvis du er treg med å reparere en steinsprutskade, kan skaden i ruta sprekke opp og hele glasset må byttes, understreker skadeforebyggeren.

– Husk også at hvis du reparerer skaden med en gang, er det gratis for deg. Om ruten må skiftes, må du betale egenandel. Vi kan derfor ikke få understreket nok hvor viktig det er at skadene repareres så fort som mulig før den sprekker opp.

En dårlig nyhet kommer som kjent sjelden alene, og slik er det også med det stigende antall steinsprutskadene. For frontrutene blir stadig dyrere å bytte, og her er det også en ganske logisk forklaring som tar opp totalsummen.

– Dagens frontruter er fylt med teknologi som varmetråder, filvarsler, sensorer og head-up display, forklarer Hofstad-Nielsen.

– Det gjør at det koster mye mer å måtte skifte en rute nå, enn for 5-10 år siden.

Skadeforebyggerens råd:

  • De fleste glasskader kommer av dårlige veier med grus og små steiner. De fester seg til dekkene og treffer bilen som kommer bak eller møter deg. Montering av skvettlapper er derfor er lurt tips, som kan forebygge mange skader.
  • Ha alltid et steinsprutplaster liggende i bilen. Du kan få steinsprutplaster gratis hos de fleste bilglasskjeder og merkeforhandlere.
  • Hvis du får steinsprut, bør du dekke den til med teip så fort som mulig. En ubeskyttet sprekk fylles av skitt, og det kan gjøre det umulig å reparere den på et senere tidspunkt.
Les også:

Hva tenker du