Det er ikke bare bilprodusentene som forsker på sikkerhetsutstyr, for det gjør også MC-produsentene. Ducati har for lengst kommet med et veikart for sikkerhet som skal gjøre tohjulingene mer sikre inn mot 2025, og har allerede kommet med flere nyvinninger ‒ blant annet ABS-bremser i svinger og en interaktiv jakke. Alt dette handler om ARAS, en forkortelse av Advanced Rider Assistance Systems ‒ motorsyklenes svar på ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som vi finner i bilverden. Det var Bosch som hjalp de til å utvikle det nye ABS-systemet, men for å ta dette til ytterligere et nytt nivå fant de også veien til universitetet i Milano i 2016. Sammen skulle teknologistudentene i Milano, Bosch og Ducati selv utvikle radarer som kan forhindre ulykker. De begynte bakerst, og startet først med å utvikle en blindsonevarsler basert på en radar. Året etter satte de også i gang med å utvikle en frontbasert radar. Hovedhensikten er at denne skal jobbe sammen med den adaptive cruisekontrollen (ACC), slik at avstanden til kjøretøyet foran forblir det føreren har satt den til. I 2018 meldte Ducati at det radarbaserte systemet skulle være tilgjengelig i 2020, og jaggu holder de ikke ord. For når de viser fram den fjerde generasjonen av Multistrada, Ducatis mest populære modell, 4. november, debuterer også verdens første motorsykkel med radar både foran og bak. Den nye utgaven heter Multistrada V4, og byr i tillegg på en lett og kompakt V4-motor med foreløpig ukjente spesifikasjoner. Men radarsystemet vet vi litt mer om.


