Det er ikke bare bilprodusentene som forsker på sikkerhetsutstyr, for det gjør også MC-produsentene.
Ducati har for lengst kommet med et veikart for sikkerhet som skal gjøre tohjulingene mer sikre inn mot 2025, og har allerede kommet med flere nyvinninger ‒ blant annet ABS-bremser i svinger og en interaktiv jakke.
-->
Alt dette handler om ARAS, en forkortelse av Advanced Rider Assistance Systems ‒ motorsyklenes svar på ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som vi finner i bilverden.
Det var Bosch som hjalp de til å utvikle det nye ABS-systemet, men for å ta dette til ytterligere et nytt nivå fant de også veien til universitetet i Milano i 2016. Sammen skulle teknologistudentene i Milano, Bosch og Ducati selv utvikle radarer som kan forhindre ulykker.
De begynte bakerst, og startet først med å utvikle en blindsonevarsler basert på en radar. Året etter satte de også i gang med å utvikle en frontbasert radar.
Hovedhensikten er at denne skal jobbe sammen med den adaptive cruisekontrollen (ACC), slik at avstanden til kjøretøyet foran forblir det føreren har satt den til.
I 2018 meldte Ducati at det radarbaserte systemet skulle være tilgjengelig i 2020, og jaggu holder de ikke ord.
For når de viser fram den fjerde generasjonen av Multistrada, Ducatis mest populære modell, 4. november, debuterer også verdens første motorsykkel med radar både foran og bak. Den nye utgaven heter Multistrada V4, og byr i tillegg på en lett og kompakt V4-motor med foreløpig ukjente spesifikasjoner.
Men radarsystemet vet vi litt mer om.
Det foran inngår altså i ACC-systemet, som ved hjelp av kontrollert bremsing og akselerasjon automatisk justerer avstanden (kan velges på fire nivåer) til andre kjøretøy når man kjører mellom 30 og 160 km/t.
Dette er et system vi kjenner igjen fra bilverden, men her er det spesialtilpasset for tohjulinger. Det betyr at systemet er forsiktig med nødbrems og hard akselerasjon, slik at det blir enklere å holde kontroll på sykkelen i enhver situasjon. Systemet skal gi mer komfortabel kjøring, spesielt da på landeveien.
Den bakre radaren er i stand til å oppdage og rapportere om kjøretøy som ligger i dødvinkelen, altså området som ikke er synlig verken direkte av føreren eller gjennom speilene.
BSD-systemet (Blind Spot Detection) signaliserer også om et kjøretøy nærmer seg bakfra med høy hastighet.
Hver radar måler kun 70x60x28 mm og veier 190 gram, og er altså på størrelse med moderne actionkameraer.
Ducati syns dette systemet er så spesielt at de allerede i 2017 søkte om patent sammen med Milano-universitet, og senere sammen år presenterte de også den banebrytende teknologien under en messe kalt Intelligent Vehicles Symposium i California.
Ifølge den italienske MC-produsenten er dette altså verdens første førerassist-system for motorsykler med to radarer, og er ifølge dem selv en aldri så liten revolusjon når det kommer til sikkerhet for motorsyklistene.
Les også: