Ingen slipper unna den elektriske boomen som nå foregår i transporten, og nå melder Ducati at de skal lage el-motorsykler til en elektrisk racingserie fra 2023.
Nå er det absolutt ingen overraskelse at Ducati ser mot elektriske drivverk. Riktignok er de eid av Lamborghini, denne superbil-produsenten som fortsatt ikke har en elbil i porteføljen.
Men det bilmerket er igjen eid av Audi, som på sin side er eid av Volkswagen-gruppen. Og der handler det nå svært mye om elbiler.
-->
Lamborghini uttalte tidligere i år at målet er en elektrisk sportsbil i 2025, og deretter skal mye handle om elbiler fra den rasende oksen.
Nå følger Ducati etter.
MC-produsenten er kjent for å bruke roadracing som en brekkstang for nye produkter, og det er nettopp racingen som nå sørger for at de skriver et nytt kapitel i den 95 år lange Ducati-historien.
Denne trenden startet med Ducati 851 tilbake i 1987, for denne sykkelen stammet fra Ducati 748 IE som deltok i roadracing i 1986.
Nå er det ikke klart hva den nye helelektriske sykkelen skal hete, men det som er klart at Ducati skal utvikle en som skal brukes i den elektriske serien kalt MotoE World Cup fra og med 2023.
‒ Ducati prosjekterer alltid for framtiden, og hver gang det åpner seg en ny tid, gjør den alt for å lage det best mulige produktet, sier Claudio Domenicali, administrerende direktør hos Ducati.
‒ Vi jobber med å gjøre høytytende elektriske motorsykler preget av letthet tilgjengelig for alle som deltar i FIM Enel MotoE.
Ducati er det eneste ikke-japanske merket som har fått en verdensmester i motoGP og er også på plass i Superbike-VM, så vi kan forvente oss en skikkelig råtass av en elektrisk motorsykkel i 2023.
Ducati sier at de skal fokusere på viktige felt som størrelse, vekt, selvkjørende egenskaper og selvsagt batteridrift når de utvikler den elektriske motorsykkelen, og at utviklingen av denne vil vise hvordan teknologien fungerer.
For dette blir altså en slags forsmak på hva som skal komme fra Ducati, nemlig elektriske motorsykler også for vanlige veier. Disse skal være «sporty, lett, spennende og i stand til å tilfredsstille alle entusiaster», som Ducati selv sier.
Men det hele starter altså med at de skal levere elektriske motorsykler til MotoE fra og med 2023 til og med 2026, og denne serien har de samme rettighetshaver som motoGP ‒ Dorna Sports.
‒ Vi er stolte over denne avtalen fordi den, som med alle andre «første gang», representerer et historisk øyeblikk for selskapet vårt, slår Domenicali fast.
Sjefen for Dorna Sports, Carmelo Ezpeleta, er også fornøyd.
‒ Vi er veldig stolte over å kunngjøre Ducati som den nye produsenten for FIM Enel MotoE World Cup, sier han.
‒ Med sin utrolige racinghistorie er det en ære å ønske dette engasjementet velkommen fra en av de mest kjente produsentene i paddocken, og å ta denne nye utfordringen sammen. Vi er ivrige etter å se hva framtiden har i vente, og fortsetter å se denne teknologien utvikle seg og vokse. MotoGP og MotoE fortsetter å drive innovasjon og evolusjon i motorsykkelindustrien ‒ samtidig som de skaper et utrolig drama ute på banen.
Fornøyd er nok også sjefene i Volkswagen-gruppen.
De har nemlig introdusert en ny strategi døpt «New Auto», og denne sier blant annet at konsernet med de mange merkene skal redusere karbonavtrykket med 30 prosent innen 2030.
Og det er en spinnvill satsting gruppen nå innleder, hvor de for eksempel har satt av ufattelige 73 milliarder euro til å utvikle ny teknologi mellom 2021 og 2025.
Og det er altså nettopp det Ducati nå skal gjøre, så får tiden vise hva det faktiske resultatet blir.
Les også: