Drømmer du om sommer og kabriolet? Her er prisen på E-klasse Cabriolet
Mens kulden har herjet er grensene stengt. Vi har altså ikke noe annet valg enn å se fram mot sol og varme ‒ og drømme om en kabriolet. Mercedes har en helt ny slik i selveste E-klasse.
‒ E-Klasse er selve definisjonen på Mercedes-Benz, og med de nye todørsutgavene vil vi nå kunne tilby et enda bredere spekter av modellserien, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
‒ E-Klasse Coupé og Cabriolet byr på et elegant design, en mengde komfort og neste generasjons teknologi.
-->
Stjernemerket introduserte denne klassen med biler helt tilbake i 1953, men det var først i 1993 at den ble hetende E-klasse. Siden har Mercedes oppgradert bilene ganske så hyppig, og er nå inne i 5. generasjon som ble introdusert i 2017.
Nytt av året er altså en Coupé og Cabriolet, hvor Mercedes har pusset på utseende og stylingen.
De største endringene har skjedd på frontpartiet hvor nye LED-lykter har fått et flatere design som strekker seg gjennom den nye A-formede diamantgrillen. Også LED-baklysene har fått et lite løft.
I tillegg får selvsagt de to nykommerne de viktigste oppgraderingene fra de andre karosserivariantene som en del av ansiktsløftningen. Disse inkluderer elektrifiserte og mer effektive bensin- og dieselmotorer med integrert startgenerator, nyeste generasjon kjøreassistansesystemer og infotainment-systemet MBUX.
Blant annet kan E-Klasse Coupé og Cabriolet by på et nytt og mer intelligent ratt, og her har Mercedes satt inn sensorer som registrerer om føreren holder i det ‒ smart når bilen er i semiautonomt modus.
Dette gjør at det er nok å bare holde i rattet slik at systemet vet at du kan overta kontrollen, mot tidligere hvor en liten styrebevegelse var nødvendig. Om du slipper rattet lenge nok, dukker det opp advarsler, og om disse ignoreres vil til slutt bilen aktiverer nødbremseassistenten.
Både coupé og kabriolet betyr litt mer sportslige biler, og i E-klassen finner du blant annet sportsseter med sidestøtter og integrerte nakkestøtter.
Men det er også luksus, slik E-klasse jo skal by på. Energizing Comfort er et stikkord her, og denne styrer et nettverk av forskjellige komfortsystemer i bilen. Mercedes forklarer at systemet bruker musikk, lys og en rekke massasjemoduser for å oppfylle et bredt spekter individuelle ønsker basert på høyest mulig velvære.
En annen nyhet er noe som er kalt Energizing Coach, som baserer seg på en algoritme hvor systemet anbefaler programmer avhengig av situasjonen og føreren. Her er det også mulig å koble til en Garmin smartklokke, og da vil verdier som stressnivå eller søvnkvalitet øke nøyaktigheten av anbefalingen. Målet er å sikre at føreren føler seg vel og avslappet selv under krevende eller ensformige reiser.
Det kommer fem utgaver av hver av de to modellene, hvor innstegsversjonen er E 200 med 197 hk i tillegg til en EQ Boost på 14 hk. Denne klarer 0-100 km/t på 7,6 sekunder for Coupé og 7,9 sekunder for Cabriolet, og har en toppfart på henholdsvis 237 km/t (Coupé) og 234 km/t.
En E 200 Coupé starter på 712.000 kroner, mens E 200 Cabriolet starter på 815.000 kroner.
Øverst i hierarkiet finner vi AMG, for gledelig og ikke overraskende byr de to nye sportslige utgavene også på slike.
Her er det selvsagt den karakteristiske AMG-spesifikke grillen med vertikale lameller som gjelder, og i tillegg til markante luftinntak finner du to store «powerdomes» på panseret i klassisk Mercedes-AMG stil.
Også bak ser man at dette er noe spesielt, for der finner vi fire runde eksostupper som er bakt inn i bakfangeren.
Som standard kommer AMG-versjonene med noe nyutviklede 19-tommers lettmetallfelger med aerodynamisk 5-dobbelteiket design, og det er også mulig å få bilene med 20-tommers lettmetallfelger i enten matt sort eller høyglanset titangrå som også er aerodynamisk optimalisert.
Men det kanskje aller viktigste når det kommer til AMG er hjertet som banker under panseret, og AMG E 53 4Matic+ som de to modellene heter skuffer ikke.
Her snakker vi om en 3-liters motor med 435 hk og et dreiemoment på 520 Nm. EQ Boost bidrar med ytterligere 22 hk og 250 Nm i korte perioder, mens en dobbel turboladning via en tradisjonell turbolader som går på eksos samt en elektrisk tilleggskompressor hjelper til.
Drivsystemet inkluderer også en AMG Speedshift TCT 9G-girkassen og det fullt variable firehjulsdrift-systemet AMG Performance 4Matic+.
Alt dette sørger for å skyve coupéversjonen opp til 100 km/t på kvikke 4,4 sekunder, mens kabrioletversjonen klarer sprintdistansen på 4,6 sekunder. Toppfart er på 250 km/t, som også kan høynes til 270 km/t med AMG Drivers-pakken.
Prisene er kanskje ikke like morsomme, for AMG E-klasse Coupé starter på 1.113.000 kroner og AMG E-klasse Cabriolet har en startpris på 1.269.000 kroner.
Nye E-klasse Coupé og Cabriolet er ventet til Norge i juni, og da har vi forhåpentlig lagt bak oss både kulden og de verste koronatiltakene.
Her er bilder av de to nye familie-medlemmene i E-klassen:
Les også: