Det snakkes veldig mye om den skyhøye elbilandelen i Norge, og i fjor ble det ifølge OFV registrert 113.715 elbiler ‒ av totalt 176.276 biler.
Men dette gjelder nyregistreringer, og ikke alle bilene som skiftet eiere i fjor.
-->
For realiteten er at elbilene er langt unna å være den mest populære biltypen i Norge, for bruktbilmarkedet er langt større enn nybilmarkedet.
Faktisk ble det lagt inn 680.316 nye annonser under «Biler til salgs» på Finn i fjor, noe som var en oppgang på 11 prosent fra året før. Det er om lag fire ganger flere enn det totale nybilsalget, som på sin side var tidenes beste i 2021.
– Mitt inntrykk av 4. kvartal i 2021 samlet sett, er at markedet fortsatt har vært preget av korona og restriksjoner. Dette har gitt utslag i flere ting. Vi har for eksempel hatt lange ventetider på leveranser på blant annet biler i nybilmarkedet, grunnet mangel på integrerte kretser. Dette påvirker også bruktmarkedet, sier Eirik Håstein, leder for Finn motor, og utdyper:
– Vi ser stor etterspørsel etter bruktbiler, som igjen gir høy omløpshastighet. Så ser vi at mange forhandlere opplever at det kan være vanskelig å få tak i brukte biler, selv om det er mye biler i omløp. Til slutt er det særlig stor etterspørsel etter elbiler.
Elbilandelen på Finn var på 14 prosent i 4. kvartal, og publiseringstiden går nedover mens prisen går oppover.
– Dette har nok sammenheng med flere ting, slik som økt etterspørsel, og nyere, større og dyrere elbiler som kommer ut i bruktmarkedet, mener Håstein.
Men det er fortsatt dieselbilene som regjerer på bruktmarkedet, hvor andelen var 49,5 prosent i forrige kvartal.
Bensinbilene fulgte nærmest med 26,1 prosent, mens de elektriske bilene altså lå på 14 prosent. Nederst var hybridene med en andel på 10,4 prosent.
– Dieselbilen er fortsatt ikke død. Det er mange som selger denne drivstofftypen, og det er den det finnes mest av i bruktmarkedet. Det ser ut til at folk fortsatt ønsker å kjøpe diesel, selv om elbil er den drivstofftypen som selges raskest i 4. kvartal, forklarer Håstein.
– Vi må helt tilbake til 2014 for å se dieselsalg opp mot 50 prosent – de påfølgende årene sank dette betydelig hvert eneste år. Ser man derfor på historiske nybiltall, kan vi kanskje forvente at dieselbil-trenden nå snur.
Ser vi på selve annonsene, var det en oppgang både for hele fjoråret og i årets siste kvartal.
Så hva søker de på?
‒ Vi ser at de de fleste av de mest populære søkeordene fra 2020 også er på topp i 2021; for eksempel ligger AMG og Cabriolet fremdeles på topp i bilmarkedet. Tesla er dog byttet ut med rep objekt. Det samme gjelder for søkeordene i de andre kategoriene, hvor det er svært få endringer fra 2020, sier eksperten.
Når de gjelder motor-segmentet under ett, brøyt Finn nesten drømmegrensen på 1 million annonser.
Den glapp akkurat blant annet grunnet at det var få båter i omløp. Men her har svært mange kjøpt sin første båt de to foregående årene, så dette skyldes mest sannsynlig en naturlig korrigering, tror Finn’s motorekspert.
– I 4. kvartal var det også ulike faktorer som påvirket folks lommebok, slik som endringer i aksjemarkedet og usikkerhet rundt fremtidig rentenivå. Dette ser man gjerne først som ringvirkning i «fritidskategoriene» våre, som båt, MC og caravan, hvor det er små endringer i atferd. I de snart to årene vi har levd med pandemi, har det på noen områder vært sterk vekst i volum og trafikk, sier Håstein.
– Noen slike tendenser ser vi også i bilmarkedet, legger han til.
Den gode nyheten for de som skal selge sin bil på bruktmarkedet, er at det i snitt går ganske så raskt unna. Og det er elbilene som går raskest unna.
Disse ligger i snitt 19 dager på Finn, mens snittet for alle bilannonsene er på 25 dager.
– Det blir spennende å se hvordan 2022 blir, men markedet ser ut til å ha startet godt både med tanke på volum og trafikk. Vi er ekstra spente på hvordan båt- og MC-markedene blir når de våkner til liv igjen i løpet av en drøy måned, sier Håstein.
Les også: