Norge har den største tettheten av elbiler i verden, og grunnen er selvsagt de fordelene som har fulgt med disse. Gratis parkering, ingen bomavgifter, kjøre i kollektivfeltet og ikke minst et momsfritak er blant tingene som har gjort sitt til at de aller fleste har valgt en elbil som sin nye bil.
Men nå er hvetebrødsdagene over, og regjeringen er godt i gang med å fase ut fordelene og har blant annet kommet med moms på elbiler over 500.000 kroner og åpnet for mer betaling i bommene.
-->
Det betyr ikke at elbilene ikke lønner seg i 2023, for det er en annen fordel som elbilene har kontra de andre bilene ‒ drivstoffutgiftene.
‒ Den største fordelen får du hvis du kan lade elbilen hjemme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
For lader du bilen hjemme og ikke på en betalingslader er det ganske mye billigere enn å fylle fossilt drivstoff.
‒ Vi har nytt godt av lave strømpriser i Norge. Etter at prisene har skutt i været redder strømstøtten elbilladingen hjemme, sier Sødal.
NAF har regnet på lading kontra dieselfylling, og tatt utgangspunktet i 12.000 kilometer årlig kjørelengde og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer.
Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) blir strømkostanden knyttet til ladingen rundt 3.800 kroner med strømstøtte, inkludert moms og nettleie. Uten strømstøtte går dette opp til 5.800 kroner i året.
For en dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil blir kostanden 15.600 kroner i året om man tar utgangspunktet i en literpris på 20 kroner.
Så hva med en spotpris på 5 kroner per kWh?
Jo, uten strømstøtte blir da ladingen av elbilen blitt litt dyrere enn fyllingen av dieselbilen, men med strømstøtte lander ladekostnaden på 4.800 kroner ‒ drøye tre ganger billigere enn dieselbilen.
I tillegg til momsen som er innført på prisen over 500.000 kroner for nye elbiler har regjeringen også innført en ny vektavgift rettet mot alle nybilene. Ettersom moderne elbiler ofte har et stort batteri som veier mye blir de truffet ekstra hardt av den nye vektavgiften som lyder på 12,50 kroner på alle kiloene over 500 kilo.
‒ Det viktige nå er at avgiftene ikke økes enda mer i 2024. Med det bykset som kom nå i 2023, vil det være lurt av regjeringen å stanse på dagens nivå, fordi elbilmarkedet fremdeles er sårbart, sier Nils Sødal.
Noen elbilfordeler bestemmes av staten, mens andre fordeler avgjøres av kommunene eller fylkeskommunene, opplyser NAF.
Elbilfordelene 2023
Elbiler betaler fortsatt mindre i bompenger enn andre biler. Staten har satt en grense på at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av det andre biler betaler. Før 1. januar 2023 var denne maksgrensen på 50 prosent. Hvor stor andelen er bestemmes lokalt.
Elbiler betaler maksimalt halv pris på ferger sammenlignet med det bensin- og dieselbiler betaler. Dette gjelder både på riksveier og fylkesveier.
Elbiler har mange steder billigere parkering på kommunale parkeringsplasser. Eventuell rabatt for elbiler bestemmes av kommunene selv. I noen kommuner er det gratis å parkere med elbil, noen har rabatt, mens andre kommuner tar full pris.
Elbiler kan kjøre i kollektivfelt, med noen unntak. Noen strekninger krever at det er minst to personer i bilen ved kjøring i rushtid eller hele døgnet. Hvilke regler som gjelder for en strekning står opplyst på skilt. Dersom kollektivfelt-skiltet har et underskilt hvor det står «Gjelder ikke EL-motorvogn», kan ikke elbiler kjøre der.
*Kilde: NAFDisse fordelene får du også som elbilist
Lavere servicekostnader. En elbil har færre deler som trenger service, og trenger for eksempel ikke påfyll av olje
Ingen klimautslipp under kjøring
Bedre sikkerhet, på grunn av ny teknologi og lavt tyngdepunkt som følge av det tunge batteriet i gulvet