Dette skjer når elbilen går tom for strøm

‒ Du trenger ikke være redd for å kjøre elbilen tom for strøm. Du har full kontroll på bilen, og den stopper aldri brått og uten forvarsel, forklarer Nils Sødal hos NAF.


Nylig kunne forsikringsselskapet If melde om en voldsom økning i bilberging. Og en av grunnene til at forsikringsselskapene fikk meldinger om hele 251.653 oppdrag i 2021 er muligens inntoget av elbiler.

For det er fort gjort å bli strandet på grunn av et tomt batteri som gjør at elbilen bare dør ut.

-->
Så hva skjer egentlig når elbilen går tom for strøm?

Det lurer mange på, og ingen har bedre erfaringer rundt dette enn NAF.

Automobilforbundet kjører nemlig alle nye elbilmodeller gjennom tøffe tester, og dette inkluderer å se hvor langt de ruller før batteriet er tomt. Her kjører testpilotene bilene helt til elbilene dør ut, og det har de gjort ganske så mange ganger.

‒ Vi har kjørt 82 ulike elbiler tomme for strøm, og erfaringen er entydig: Det å gå tom for strøm er ikke trafikkfarlig hvis du tar noen grep for å stoppe på et trygt sted, forklarer Nils Sødahl, senior kommunikasjonsrådgiver hos NAF.

Medlemsorganisasjonen understreker at de absolutt ikke anbefaler elbilistene å kjøre bilene tom, selv om dette er ganske ufarlig.

Elbilene stanser altså ikke opp brått, og bilene varsler hva som er på gang ‒ gjerne flere ganger. Deretter går de over til en langsommere kjøremodus, og dette er kjent som skilpaddemodus.

‒ Det er variasjoner, men de fleste bilene varsler fra det er 25 prosent med strøm igjen på batteriet, forklarer NAF-rådgiveren.

‒ Tar du affære ved første varsel, er det gode muligheter for å rekke frem til en ladestasjon før den går over i skilpaddemodus, legger han til.

Modusen oppkalt etter dyret med det svært så bedagelige tempoet er beryktet i elbil-kretsene.

Normalt vil elbilen først strupe toppfarten til for eksempel 80 km/t, og derfra stuper farten i takt med at batteriet nærmer seg null prosent. Til slutt krabber elbilen nærmest framover.

Sødal sier at selv om bilen oppfører seg kontrollert, kan det noen ganger være trafikkfarlig å gå tom for strøm.

‒ Kjører du på en hovedvei eller begynner å nærme deg en lang tunnel, er det lurt å komme seg over på en sidevei hvor du kan parkere bilen trygt når bilen er i ferd med å gå tom, sier han.

– Du har ikke lyst til å gå helt tom for strøm i en tunnel.

Nei, det har du absolutt ikke.

Selv om bergingsoppdragene skjøt i været i fjor, sier NAF at de sjeldent rykker ut til elbilister som står strømtomme langs landeveien.

– I de få tilfellene strømmen er et problem ser vi at det gjerne er det lille startbatteriet på 12 volt i elbilene som skaper vansker akkurat som for bensin- og dieselbiler. Du får ikke startet elbilen når startbatteriet er tomt, sier Sødal.

Så de fleste hører heldigvis på varslingene, og det er kanskje ikke så rart ‒ for hvem ønsker å være en skilpadde i trafikken?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker