Koenigsegg Gemera er verdens sterkeste produksjonsbil. (Fotos: Koenigsegg)

Dette er verdens sterkeste bil

Koenigsegg har kommet opp med noe helt spinnvilt som knuser alt vi har tenkt om bilenes maksimale krefter. Syns du 500, 800 eller 1.150 hk er ekstremt? Gang det siste med to…


Det som skiller hyperbil-produsentene fra masseprodusentene finner vi på utviklingsstadiet. For selv om masseprodusentene også kommer opp med nye løsninger, tenker de ikke så veldig ofte utenfor den etablerte boksen. De nøyer seg ofte med å videreutvikle løsninger, noe som det selvsagt ikke er noe feil med.

Men de som lager de aller råeste bilene må derimot tenke utenfor boksen om de skal ta store steg, og det er også derfor racerbilene ofte kommer først med helt nye løsninger som senere finner veien til vanlige biler.

-->
Ikke alle har en motorsportavdeling som kan stå for store deler av utvikling, og det inkluderer et av de aller mest imponerende merkene som finnes ‒ svenske Koenigsegg.

Hypermerket har hatt en voldsom utvikling, og er nå så brennhett at de trenger mer plass. Og det er har de fått i et nytt lokale kalt for Gripen Atelier.

Dette er et digert område på hele 11.000 kvadratmeter med utviklings-, design-, produksjons-, kontor- og utstillingsrom som har kommet til på grunn av Gemera-modellen, og skal sørge for at Koenigsegg er godt rustet for utviklingen og produksjonen av framtidige superbiler.

Med nye 11.000 kvadratmeter har nå Koenigsegg totalt et område på 30.000 kvadratmeter, og det feires med en sterk nyhet ‒ som vi skal komme til.

‒ Vi er begeistret over å innvie Gripen Atelier og kunngjøre lanseringen av klientspesifikasjonen for Gemera, en virkelig banebrytende megabil. Med en rekke spennende oppdateringer og forbedringer i forhold til preserie-versjonene ‒ kundespesifikasjonen Gemera setter nye standarder for bransjen, sier grunnlegger og sjef Christian von Koenigsegg.

Du har hørt om superbil og hyperbiler, men hva i alle dager er en megabil? Jo, det er biler som kan skilte med en kraft på over 1 megawatt, og Gemera som blir Koenigsegg første 4-seters bil blir også den første megabilen med så mange seter.

Første gang vi stiftet bekjentskap med Koenigsegg Gemera var tilbake i mars 2020, og den gang handlet det også om det imponerende Direct Drive-systemet. Mega-GT’en hadde like godt fire motorer, en 600 hk 3-sylindret «Tiny Friendly Giant», to elmotorer bak og en foran, og total systemeffekt ble oppgitt til 1.700 hk.

Koenigsegg Direct Drive var hentet fra den lynraske Regera-modellen, og åpnet for en ganske perfekt blanding av effektivitet, kraft og kjøreegenskaper. Men den skulle raskt bli utdatert.

For under utviklingen av en annen superbil, Jesko, kom ingeniørene opp med girkasssen Light Speed Transmission (LST) som bypasser det tradisjonelle svinghjulet og clutchen.

‒ Vi kunne ikke motstå å utforske muligheten for å inkorporere disse bemerkelsesverdige funksjonene og fordelene i Gemera-produksjonsmodellen, og det ledet oss nedover en spennende ny utviklingssti ‒ Light Speed Tourbillon Transmission (LSTT), sier von Koenigsegg.

De mest klokkekyndig skjønner med en gang hvor Koenigsegg vil med dette navnet, for Tourbillon er nemlig en komplisert funksjon på sveitsiske urverk som fjerner påvirkningen av tyngdekraften. For ja, åpenbart kan tyngdekraften kødde opp tiden. Hva man ikke lærer!

Koenigsegg har også gjort noe med påvirkningen av tre elmotorer.

Svenskene har nemlig et annet skummelt og imponerende navn, selveste «Dark Matter». Nå har ikke Koenigsegg vært og fisket i universet, men laget seg en helt ny E-Motor som byr på 800 hk og 1.250 Nm dreiemoment. Dark Matter skal kobles til LSTT, og dermed er de tre Quarks E-motorer med Direct Drive-systemet historie.

Dette gjør drivverket både lettere og mindre, og ifølge Koenigsegg også mer engasjerende. LSTT firehjulsdriftssystemet med firehjuls dreiemomentvektorering kan drives av enten 800 hk Dark Matter E-motor eller den nevnte Tiny Friendly Giant med twin-turbo ‒ eller en kombinasjon av de to, noe som resulterer i en maksimal ytelse på 1.400 hk og 1.850 Nm.

Takket være det nye lettere elektriske fremdriftssystemet og optimalisert bruk av TFGs turtallsområde med LSTT, har Gemeras akselerasjon og ytelse blitt betydelig forbedret sammenlignet med forrige versjon som allerede hadde ekstremt god ytelse og var rask, opplyser Koenigsegg selv. Og vi tror dem.

Den klient-spekkede Gemera beholder ikke bare kvalitetene som bor i den originale, men legger altså til letthet og responsivitet i form av LSTT.

‒ Vi la til «Tourbillon» til navnet på LST, siden denne mekanismen representerer bilekvivalenten til en high-end sveitsisk klokke og rett og slett er vakker, forklarer von Koenigsegg.

Gemera er altså den aller første bilen til hypermerket med fire plasser, som jo en ekte GT ofte har. Det er en utfordring.

For da må girkasssen også finne en vei forbi de bakerste setene, samt en midtplassert motor og elektrisk fremdrift, og det hjelper heller ikke med 9 gir, dreiemomentvektorering og firehjulsdrift som byr på en lavere vekt enn noensinne.

Men disse svenskene er smarte, så med litt (mye) kreativitet og innovasjon fikk de det til.

Så drøye tre år etter at de kunne vise konseptet Gemera kan de altså avduke en kundebil, og det selvsagt på Gripen Atelier og Koenigsegg Campus i Ängelholm. Og det med et skikkelig smell.

For de har litt av en nyhet ‒ en Koenigsegg Gemera HV8-verssjon. Det står for Hot V8, og denne er brennhet.

HV8 tar nemlig Gemera ut av både sportsbilkategorien, hyperbil og ja til og med megabil, og inn i et helt ukjent terreng. For med LSTT får de nå plass til en V8-konfigurasjon.

Det krevde det litt jobb. De måtte ta motoren til Jesko og lage den til en HV8, og her er den spesielle løsningen at eksosen går ut øverst i midten. Ellers er den veldig lik Jesko-motoren.

«Å kombinere den fantastiske lyden, responsen og kraften til Jesko V8 med den vågale konstruksjonen til Gemera skaper virkelig en ny rase», lyder det fra Koenigsegg selv. Og igjen tror vi de mer enn gjerne.

For med denne nye motorkonfigurasjonen kan Gemera skryte av forbløffende 1.500 hk fra HV8, imponerende i seg selv, men dette er altså en hybrid. Så dermed finner ytterligere 800 hk levert av Dark Matter E-motoren veien inn i bilen, noe som resulterer i totalt 2300 hk og 2.750 Nm dreiemoment – intet mindre enn en ny verdensrekord for produksjonsbiler.

‒ Gemera HV8 er ikke bare den kraftigste og mest ekstreme produksjonsbilen på planeten Jorden, med forbløffende 1,11 hk per kilo, men det er også den mest praktiske og brukervennlige sportsbilen som noen gang er laget, slår von Koenigsegg fast.

‒ Bilens utrolige respons, kjøreegenskaper, motorlyd, skarpe girkasser, romslig interiør og firehjulsdriftssystemer kombineres for å skape en enestående kjøreopplevelse, klar til å sette tallrike rekorder for ytelse rundt både baner og på rette strekninger.

‒ Vi er ekstremt stolte over å ha brakt Gemera HV8 til live, og ser veldig fram til å levere dette nye nivået av ytelse og teknologi til våre anerkjente kunder og fans.

Vi gleder oss også til å se tallene, og til de som lurer ‒ bagasjerommet er på 220 liter og det er mulig å frakte ting på taket. Ja, det er til og med Isofix og OTA, og selvparkerende egenskaper. Så ikke tro dette er et rendyrket banebeist.

Gemera går inn i produksjonen i Gripen Atelier i slutten av 2024, med kundeleveranser i første del av 2025.

Enn så lenge kan du sjekke ut bildene av verdens sterkeste bil, Koenigsegg Gemera:

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie