Dette er kunst!

Ord blir overflødig, så bruk noen sekunder på bildet over. Og ja, vi har flere bilder med de samme motivene.


Det er flere superbiler på gang, men de skal jaggu være
supre om de har planer om å parkere det neste kunstverket fra de svenske
skogene.

Der, nærmere bestemt i holmen hvor englene befinner seg, Ängelholm,
finner vi nemlig de som lager de aller råeste superbilene.

-->
Ja, de som er kjent som Koenigsegg.

Det har svenskene svart på hvitt.

Modellen Agera RS innehar nemlig en rekke fartsrekorder for
produksjonsbiler, mer bestemt fem rekorder.

  • Høyst hastighet (fram og tilbake): 447,19 km/t
  • 0-400-0: 33,29 sek
  • Flyvende kilometer offentlig vei: 445,63 km/t
  • Flyvende «mile» offentlig vei: 444,76 km/t
  • Høyst hastighet (én retning): 457,94 km/t

De har altså laget tidenes raskeste bil, og nå har de en ny en
på tur.

Jesko, navngitt etter Christian von Koenigseggs far Jesko, blir intet mindre enn verdens raskeste bil.

Motoren er en 5-liters V8 twinturbo som yter intet mindre
enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85
biodrivstoff får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går bør
det rekordfort unna.

Dreiemomentet befinner seg godt over 1.000 Nm mellom 2.700 og
6.170 r/min, mens motoren leverer ufattelig 1.500 Nm ved 5.100 r/min.

Den sitter ganske greit på veien også, for marktrykket lyder
på ganske så ville 1.000 kilo.

Koenigsegg har i tillegg utviklet en ny lynhurtig girkasse
som ikke er enkelt å forklare, så heng med her.

Den er kalt Light Speed Transmission (LST), og bygd av englene
selv hjemme på Ängelholm. Og denne er smart som ingen andre, for den lar deg
bytte til hvilket som helst gir uavhengig av utvekslingen du faktisk befinner
deg i.

For eksempel kan du gire fra 7. gir til 4. gir lynrask og
uten å måtte vente på at girkassen skal synkroniseres som for eksempel med en
DCT-kasse som må gjennom alle girene før den når 4. gir.

Nevnte vi at kassen også er betydelig lettere enn en
DCT-kasse, og vekt betyr jo som kjent litt når en bil skal bevege seg raskt.

Jesko er kort sagt et hakk opp på lista i forhold til Agera
RS ‒ verdens raskeste bil i dag.

Men vi vanlig dødelige må nøye oss med bilder av denne.

For det første koster den litt mer enn de fleste av oss har
råd til ‒ en eller plass rundt 30 millioner kroner.

For det andre har de solgt ut alle de 125 bilene som skal
lages.

Faktisk hadde de solgt 83 av bilene før Jesko ble lansert under
Genève Motor Show, og resten av bilene forsvant under uka bilutstillingen
varte.

Så det så.

Men vi klager ikke, for vi har noen helt nye bilder vi kan beundre.

Svenskene har nemlig luftet sin kommende superbil i svært
flotte omgivelser i Sveits, og heldigvis tok de også med seg en fotograf.

Så her har du vakker natur og en vill bil i skjønn forening.

Og nå snakker vi virkelig kunst, folkens!

Les mer om:

Nyheter Superbilene