Dette er en splitter ny Bentley

Bentley har laget flere tusen deler og brukt 40.000 timer på å lage en 90 år gammel bil. Jepp.


Dette må være et av de villeste prosjektene noen bilprodusent noensinne har kastet seg ut på.

Bentley har nemlig bestemt seg for å lage et dusin biler som er prikk lik en berømt racerbil fra 1920-tallet ‒ Bentley Blower.

-->
Men når vi tenker oss om, så er vi ikke overrasket.

I fjor avduket britene nemlig en splitter ny 80-åring, og det var faktisk av historisk viktighet.

Bentley har manglet en brikke i sitt historiske puslespill, nemlig den særs viktige Corniche-modellen ‒ en slags mor til for eksempel den nåværende Continental GT.

Ikke mange har sett en Corniche i virkeligheten, kanskje bare en håndfull mennesker som lever i dag ‒ om noen i det hele tatt.

Dette var en prototype av en ny modell som Bentley utviklet i 1939, og som skulle vises fram i oktober det året.

Corniche var bilen som skulle ta Bentley ut av 1920- og 30-årene og inn i en ny tid, og modellen var en mer potent versjon av Mark V lansert i 1939 med blant annet lettvekts-chassis.

Bilen er bindeleddet mellom den vakre Embiricos 4¼ Litre fra siste halvdel av 1930-tallet og R Type Continental som både Rolls-Royce og Mulliner var med på å utvikle etter krigen.

Stylingen til Corniche var et langt steg framover, og den var langt mer strømlinjeformet enn det Bentley hadde laget inntil da. Her var det fart og ytelser som gjaldt.

Men dessverre rakk aldri Bentley å vise fram Corniche, og det virker nesten som at det hang en forbannelse over bilen.

Først krasjet den med en buss da den ble testet på de franske veiene i juli 1939, og måtte repareres. Den ble sent til Vanvooren, et fransk selskap som hadde spesialisert seg på å bygge karosserier for luksuriøse biler, og 8. august var de ferdig med jobben.

Da testføreren var på tur tilbake til testsenteret med bilen havnet den utrolig nok i en ny kollisjon.

En bil skar inn rett foran, og testføreren måtte bråsvinge for å unngå kollisjon. Dermed føk bilen ut av veien, traff et tre og rullet rundt.

Skadene var så store at Vanvooren ikke kunne fikse det, og bilen måtte sendes tilbake til Bentley-fabrikken i Derby.

Dit kom chassiset, men karosseriet fikk en ublid skjebne.

Krigen brøt ut, og under et bombetokt i franske Diappe senere det året forsvant resten av bilen i bomberegnet.

Og snipp, snapp, snute, så var det eventyret ute.

Men Bentley kunne aldri glemme den usedvanlig vakre bilen, og i fjor bygde de den rett og slett opp igjen.

Det må ha gitt blod på tann, for bare måneder meldte de seg klar til å lage «Blower» om det var noen som var interessert. Et dumt spørsmål, og Bentley satte strek etter å ha godtatt 12 bestillinger. Nå var det antallet planlagt fra start av, for britene ville lage en bil for hvert av løpene Blower startet i.

Den legendariske modellen med en 4½-liters motor kom altså i 1929, og har altså rukket å runde 90 år.

Dette var verket til en racingentusiast som het Tim Birkin, og han bygde om fire biler til såkalte Blower-versjoner. Disse skilte seg fra andre biler på grunn av en turbo, og derav det blåsende navnet.

Turboen hjalp til å heve antall hestekrefter i 4½-liter fra 130- til 240 hk i racingmodus, og var litt av en kraftpakke.

Birkin fikk laget fire Blower-versjoner i 1929, og han deltok selv på berømte løp med den andre av de fire bilene.

Den bilen fikk faktisk Bentley kjøpt tilbake i 2000, og den er i så original form som det er mulig å få en 91 år gammel bil. Faktisk har Bentley deltatt på det moderne Mille Miglia med den hele fem ganger, så den er vist fram i kjørende form mange ganger.

Dette er etter alle solemerker verdens aller mest verdifulle Bentley, og den har gæringene i Crewe nå plukket fra hverandre!

De var faktisk nødt.

For å klare å lage 12, mer presist 13, nye, gamle Blower-modeller, holdt det ikke bare med gamle tegninger. De måtte scanne alle delene, slik at det var mulig å lage 3D-kopier av disse på datamaskinen og deretter få bygd delene på nytt. Dermed ble den sykt verdifulle bilen plukket fra hverandre.

Det er Bentley Mulliner som har tatt på seg den enorme oppgaven, men de har selvsagt fått hjelp av en rekke andre. Blant annet er radiatoren, chassis, fjærer, de ikoniske lyktene og den like ikoniske motoren laget av eksterne selskaper, men det betyr ikke at Bentley har vært arbeidsledige.

De har laget mange tusen deler selv, og melder at de har brukt totalt 40.000 timer på å sette sammen bilen. Og på toppen av det hele er ikke denne en av de 12 som skal ut til kundene.

Bilen er en slags prototype og testbil for å se om dette fungerer, og skal nå gjennom tester som er nesten ufint mot en 91-åring.

Bentley sier at testsyklusen tilsvarer rundt 35.000 kilometer på veien og 8.000 kilometer på bane, og de skal selvsagt simulere legendariske rally som Peking til Paris og Mille Miglia i samme slengen.

Og ja, de skal også teste toppfarten, og det kan jo bli nervepirrende nok, bare det.

Når Bentley blir fornøyd, skal de begynne å lage de 12 kundebilene som skal leveres.

Her er bilder av den første Blower-modellen på 90 år, og ja, vi er selvsagt ikke så ufine at vi ikke slenger med et bilde av Corniche. Vi er faktisk så oppglødde av Blower-nyheten at vi knaller til med tre bilder av denne også.

Og ja, Corniche er den røde mafiabilen i slutten av bildeserien.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter