Fifteen Eleven Design har gjort de klassiske Porsche 914 om til en moderne bil. (Fotos: Fifteen Eleven Design/Daniel Hempshall, FX Cartel)

Dette er en Porsche 914 anno 2023

Det tok dem tre år, men nå kan endelig Fifteen Eleven Design vise sin nytolkning av Porsche 914 fra 1975.


Du lurer kanskje på hva i all verden en Porsche 914 er? For ja, dette er en egen modell, og en ganske spesiell en. For Porsche kom opp med modellen sammen med Volkswagen, og den ble faktisk laget for å erstatte Volkswagen 1500 Karmann Ghia. Og ja, selvsagt Porsche 912.

Denne var en slags søster av 911 og introdusert i 1965, og skulle være et rimeligere alternativ ‒ ettersom 911 i motsetning til 356 som den tok over for var en ganske dyr bil. 912 ble produsert til 1969, og da var også Volkswagen rakeste bil, Ghiaen, blitt ganske gammel.

-->
Så Porsche og Volkswagen ville slå to fluer i den berømte smekken, og i 1969 kunne de presentere 914-modellen, en bil som senere ble fulgt av den langt mer kjente Porsche 924.

Men det var et problem. Folket var ikke så veldig interessert i 914, og salget gikk tregere enn det tyskere hadde håpet på. Så i 1976 ga de opp, og modellen måtte vike for 924-utgaven som fikk leve helt til 1988.

I løpet av de sju årene rakk Porsche å sette samme godt over 100.000 eksemplarer av 914, så i dag finnes det ganske mange slike biler tilgjengelig. Og det vil britiske Fifteen Eleven Design utnytte, for de har altså tolket bilen på en ny måte.

Og ja, tilby bilen med rattet enten på høyre eller venstre side, så her har de gardert seg for eksport ut i verden også. Så det er kanskje ikke så rart at prosjektet har tatt tid, for de har brukt solide tre år på bilen.

Nå er vi ganske sikre på at sluttresultatet er ganske så solid, for Fifteen Eleven Design er prestisjegrenen til rallybyggerne Mellors Elliot Motorsport som har en imponerende CV.

Fifteen Eleven Design annonserte i 2021 prosjektet Porsche 914 Restomod, hvor de altså tar utgangspunktet i den klassiske bilen og gir den en masse moderne funksjoner som bakes inn i modellens originale sjarm og karakter.

Den Targa-toppet roadsteren med en midtmotor har blitt mikset med en base fra Porsche 987 Cayman S, noe som betyr at den har fått en 6-sylindrede boxermotoren på 3.8 liter som åpner for rundt 400 hk. Det er rundt tre ganger så mye som den originale bilen har.

Videre har de koblet motoren til en 6-trinns girkasse og selvsagt oppgradert understellet for moderne kjøreegenskaper og utstyrt retrobilen med noe bøllete Brembo-bremser fra Porsches utvalg.

Bilen har også ting som fly-by-wire-gass, skreddersydd rustfritt eksosanlegg, 18-tommers Fuchs-hjul og Michelin Pilot Sport 2-dekk.

Resultatet er ganske imponerende, for sjekk denne:

Porsche 914-chassiset er fortsatt veldig gjenkjennelig, men under overflaten har de jobbet hardt. For bilen sitter på en Cayman-arkitektur, og hele skallet har også blitt forsterket og avstivet i tillegg til å ha strukturell forsterkning gjennom et rørformet chassis.

Videre går det selvsagt mye i karbonfiber som også gir den et designmessig løft, og endringene kan også sees gjennom en ny bakspoiler og nye LED-frontlykter.

Også på innsiden har de beholdt det klassiske utseende, men selvsagt med en rekke oppdateringer som gjør den moderne og komfortabel. Ja, de har til og med bygd om løsningene litt for å gi bedre benplass.

Som vanlig når det kommer til tuning tar Fifteen Eleven Design imot skreddersydde forespørsler, inkludert farge og trim, og de åpner nå for bestillinger av den unike bilen.

‒ Vår visjon har endelig blitt en realitet. Fifteen Eleven Design Porsche 914 har tatt lengre tid enn vi forventet, men det er ikke en overdrivelse å si at vi har strebet etter og levert perfeksjon på alle områder av bilen ‒ det tar selvfølgelig tid, sier administrerende direktør for Fifteen Eleven Design, Ben Mellors.

‒ Den er fantastisk å se på, men også å kjøre, og vi er stolte over å ha samlet noen av de nyeste teknologiene som er tilgjengelige, sammen med noen utprøvde og testede klassiske elementer for å produsere den ultimate Restomod for både kjøreopplevelse og estetikk.

Mellors kan informere om en enorm interesse rundt prosjektet under byggingen, og er selvsagt svært fornøyd med å kunne vise fram resultatet.

‒ Det er en kulminasjon av år med hardt arbeid og dedikasjon. Det har vært en lidenskap for hele teamet, og jeg tror det kommer fram gjennom hver tomme av bilen, slår han fast.

Les også:

Les mer om:

Nyheter