Dette er en nærmere 100 år gammel Rolls-Royce. Og en elektrisk sådan. (Fotos: Electrogenic)

Dette er en elbil

Det var vel bare et tidsspørsmål før også de aller eldste klassiske bilene ble utstyrt med et elektrisk drivverk.


Et av de desidert kuleste restaureringsselskapene er britiske Electrogenic, for de har gått all-in for å bevare klassiske biler også for den helelektriske framtiden.

Electrogenic har dukket opp i kjølvannet av elbilene, og kaster seg over nær sagt enhver type bil. De har blant annet vist fram helelektriske utgaver av klassikere som Citroën DS, ja Padda, Jaguar E-Type, Land Rover Defender, Mini og selveste Porsche 911.

Nå har de hevet innsatsen ytterligere, for de har kastet seg over sitt aller mest ambisiøse prosjekt noensinne ‒ en nærmere 100 år gammel bil. Mer bestemt en Rolls-Royce Phantom II fra 1929.

Ikke overraskende er det en privat samler som har bestilt denne, og bilen vises fram under Salon Privé, en av de største årlige Concours-utstillingene.

Men også vi får en titt på hva dette er for noe.

‒ Vi er glade for å avsløre denne fabelaktige EV-konverterte Phantom II til verden. Det har vært et uhyre komplisert og givende prosjekt, utført i løpet av 18 måneder av vårt team av sektorledende ingeniører, programmerere og produsenter, sier Steve Drummond, direktør i Electrogenic.

‒ Dette er utvilsomt den mest komplekse klassiske bil-EV-konverteringen som hittil er forsøkt, og de fantastiske resultatene er virkelig et bevis på de verdensledende talentene i teamet vårt. Vi er utrolig stolte av resultatene, og vi er glade for å kunne avduke den på Salon Privé, her på Blenheim Palace. Det er det perfekte stedet å avsløre et så staselig stykke britisk bilhistorie, nå oppdatert og framtidssikret for de neste hundre årene med ren, stille elektrisk motorkjøring.

Electrogenic er selv ganske unike, for ikke bare tar de imot bestillinger, men de er så opptatt av at klassiske biler også blir introdusert for de neste generasjonene at de har laget såkalte «drop-in» EV-konverteringssett for populære modeller.

Disse blir tilbudt rundt om i verden via et partner-installatørnettverk, men et slikt elbil-kit er neppe aktuelt for Rolls-Royce Phantom II.

Den bilen ble det nemlig kun laget 1.681 eksemplarer av mellom 1920 og 1935, og dette var en skikkelig luksusdoning som «alle» i nærheten også hørte.

Bilen var nemlig utstyrt med en gedigen 7.7-liters rekkesekser som produserte en plass opp mot 50 hk, og denne var koblet til en 4-trinns, ikke-synkronisert manuell girkasse. Som standard kunne bilen nå «godt over 80 mph», noe som betyr rundt 130 km/t.

Men nå er altså bensinmotoren og girkassen fjernet, selvsagt på forsiktig og møysommelig vis, og erstattet av et 93 kWh batteri integrert i den eksisterende strukturen til bilen. Og den er viskende stille.

Phantom har altså fått en ny kraftig elektrisk drivlinje med Electrogenics proprietære EV-teknologi, og batteriene mater en elektrisk motor montert mellom chassisskinnene via et spesialtilpasset drev som leverer 150 kW (204 hk) og 310 Nm dreiemoment, og dette gir igjen 1.000 Nm ut til akslingen.

Electrogenic har også satt inn i skreddersydd programvarepakke, men de har også tatt vare på Phantoms fantastiske originale utseende og beholdt alle funksjonene. For ja, om samleren skulle angre er det fullt mulig å sette bilen tilbake i original stand.

Vi får tro rekkevidden er sånn omtrent det samme som den originale, for den elektriske er oppgitt til 241 kilometer. Ikke så aller verst for en slik firkantet gigant.

Som vanlig når Electrogenic går løs på klassikerne inkluderer jobben en 3D-skanning av bilens struktur, før den blir gjenskapt med et elektrisk drivverk i tegneverktøyet CAD (Computer-Aided Design).

Dermed kan britene finne løsninger som gjør at de kan konfigurere batteriene nøyaktig slik at de passer til den eksisterende formen på bilen, og beholder dermed mest mulig av bilens plass og åpner for et størst mulig batteri.

Med Phantom II har Electrogenic smart nok benyttet seg av den store plassen som frigjøres av motoren og girkassen, og installert batteriene under panseret og mellom chassisskinnene.

En Rolls-Royce skal i utgangspunktet være behagelig på innsiden, og RR kjører selv på med flere hundre kilo med stoff som skal dempe lyden og vibreringen som en stor motor gir. Et elektrisk drivverk fjerner alt dette en gang for alle.

‒ Vi er beæret over å ha blitt spurt om å bygge denne spesielle bilen for en så herlig privat samler, en som elsker bilene sine og er dypt lidenskapelig opptatt av miljøet. Det har vært en uhyre givende samarbeidsprosess med eieren, som bringer vår felles visjon til live, sier Drummond.

‒ Det har vært teknisk utfordrende ‒ fra å først utforske muligheten for prosjektet og tekniske spesifikasjoner, til deretter å utvikle forskjellige gjengitte alternativer for hvordan vi ville integrere EV-komponentene.

Og konverteringen kommer altså med en angreknapp.

‒ Selv om det høres ut som om vi har utført en hel del modifikasjoner ‒ og det har vi gjort ‒ er jeg spesielt stolt av det faktum at, som med alle Electrogenic-konverteringer, har ingenting blitt boret eller kuttet på bilen. Alle delene kan settes sammen igjen, og bilen kan returneres til sin opprinnelige tilstand om nødvendig.

Hva alt dette kostet kunden vet vi heldigvis ikke, men for vedkommende spiller det sikkert liten rolle. Det viktigste er nok resultatet, og det kan vi slå fast er svært så imponerende.

For sjekk ut denne helelektriske 1929-utgaven av Rolls-Royce Phantom II:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter