Det beste fra to verdener


Mercedes-AMG viser nå fram den ultimate kabriolet-modellen som passer like bra på racerbanen som på kystveien ‒ roadsterversjonen av AMG GT R. Det er ikke enkelt å holde tritt med AMG GT-modellene til Mercedes, for dem begynner det nå å bli mange av.
Det finnes for eksempel fem 2-dørs Coupé-versjoner og fem 4-dørs, to spesialversjoner for racerbanen og tre Roadster-varianter. Altså 15 i tallet.
Sistnevnte er AMG GT-kabrioleter, og denne lille gruppen innad i storfamilien vokser nå med ytterligere et medlem.
Fra før tilbyr Mercedes-AMG grunnmodellen av Roadster kun kalt AMG GT, samt de litt sprekere AMG GT S og AMG GT C. Sistnevnte har til nå vært storesøster med sine 557 hestekrefter og 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
Men nå er det en ny sjef i den toppløse roadsterfamilien ‒ AMG GT R.
Da Mercedes blåste støvet av AMG GT-familien i 2016 presenterte de like godt en bil som var utviklet for den ultimate racerbanen, nemlig Nordschleife på Nürburgring. Den ypperste versjon var en svært så grønn en, og tyskerne meldte da også at den var laget for «det grønne helvete» ‒ kallenavnet for Nordsløyfa.
Det var altså AMG GT R Roadster.
Denne har de ikke laget en roadsterversjon av, slik de har gjort med både GT C og GT S.
Vel, før nå.
For nå har de også kappet taket av denne svært så potente modellen, og de slår like godt fast følgende: «Hatten av for beistet fra det grønne helvete». Den sterkeste i familien byr på 585 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm, og den kombinasjonen sender det toppløse monsteret opp til 100 km/t på 3,6 sekunder.
Toppfarten er også av det spreke slaget når vi vet at den også er toppløs, og i 317 km/t river det nok greit i manken. Hold iallfall godt på hatten.
Bilen er foruten det manglende taket tilnærmet en kopi av den originale AMG GT R, noe tallene over bekrefter. Mercedes har kjempet mot ekstra vekt ved å bruke enda mer karbon, og dermed har de fått ytelsene ganske så lik coupémodellen. Det betyr at kabrioletutgaven byr seks kjøremoduser (Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual, RACE), og blant annet et traction-kontroll med ni steg. Her skal du kunne drifte akkurat så mye som du vil, men øv deg nå ikke på dette på vei ned til stranda.
Mercedes gjør denne versjonen eksklusiv, og sier at de kun vil lage 750 eksemplarer av roadstermodellen.
Norsk pris er ikke kjent, men da GT C Roadster kom var den priset til rundt 2,1 millioner kroner. Den nye er altså enda et steg opp på skalaen.
Men så får du også to superbiler. En til racerbanen og en til stranda.
Her har du flere bilder av den toppløse AMG GT R, den ultimate kabrioleten:

Les mer om:

Nyheter Superbilene