Det 60 år gamle ikonet E-Type får nytt liv

Hva hadde vært bedre enn en moderne utgave av Jaguar E-Type? Vel, ingenting!


For 60 år siden ble det faktisk laget en så flott bil at et av verdens mest kjente museer banket på døra. For Jaguar E-Type hadde så vakre linjer at den rett og slett var et kunstverk, noe som førte til at den ble stilt ut på Museum of Modern Art i New York City i 1966.

Mange andre falt også for modellen, og da snakker vi om datidens virkelige superstjerner. Om du er for ung til å ha hørt om Steve McQueen, Brigitte Bardot, Frank Sinatra, George Harrison, Tony Curtis og Britt Ekland, så kan du jo høre med noen litt mer voksne. De får garantert stjerner i øynene!

-->
Disse superstjernene var blant de mange som lot seg forføre av Jaguars lekre og lille sportsbil, som var etterkommer av en annen lite kunstverk ‒ Jaguar XK150.

Men det var ikke langt unna at E-Type kunne fått en langt dystrere historie.

Jaguar følte at de hadde knekt en kode med E-Type, så det var særdeles viktig at de rakk årets store og klart viktigste bilutstilling, Genève Motor Show. Problemet var at bilen ikke var helt klar for akkurat det.

Så engelskmennene jobbet som besatt for å få en E-Type klar, og bilen ble klar i siste minutt. Bokstavelig.

Da PR-sjef Bob Berry fikk grønt lys kastet han seg i bilen, og måtte holde «full gass» for å nå det store arrangementet som Jaguar hadde trommet sammen til i Sveits. Ifølge legenden rakk han det med et par minutter.

Bilen ble avduket 15. mars, og tilbakemeldingen var så overveldende at Jaguar sporenstreks fikk sendt nok en E-Type over fra England ‒ og det var en grunn til at denne var mer klar enn den første.

Jaguar hadde nemlig to utgaver av E-Type, en coupé som var den som skulle vises fram i Genève, og en roadster-utgave.

Så da Jaguar meldte om den enorme interessen for coupéutgaven fikk ingeniøren Norman Dewis beskjed om å «slippe alt» og komme seg til Genève i en toppløs E-Type «snarest».

Han hoppet inn en britisk racing-grønn utgave utstyrt med en 3.8-liters motor, og fulgte full gass-oppskriften til Berry.

Dermed fikk også Jaguar muligheten til å la journalistene teste bilen, og suksessen var et faktum.

Jaguar E-Type skapte overskrifter over hele verden, noe som altså til slutt førte den inn i kunstens verden i 1966.

Jaguar E-Type Series 1 ble produsert fram til 1968, neste generasjon kalt Series 2 fikk leve til 1971, og den avsluttende Series 3 ble laget fram til Jaguar satte punktum i 1974. Totalt satte Jaguar sammen rundt 72.000 E-Type, og siden har bilen blitt kåret til verdens vakreste flere ganger.

Ja, til og med Enzo Ferrari, grunnlegger av den steilende hesten, mente dette var den vakreste bilen noensinne laget da han fikk se den første gang i 1961.

Det er nå 60 år siden kappløpet mot Genève, og 47 år siden den siste originale versjonen rullet ut av Jaguar-fabrikken i Coventry.

Men det betyr ikke at Jaguar E-Type har gjort sitt.

Et selskap som nå skal puste nytt liv i den legendariske modellen heter passende nok E-Type UK, og disse er som navnet hinter eksperter på å restaurere gamle E-Type-modeller. Men de nøyer seg ikke lenger med kun det.

De kan nemlig nå presentere en helt merkelapp kalt «Unleashed», og det betyr at de skal «slippe løs» det vakre dyret nok en gang.

Poenget er rett og slett å komme med oppgarderte E-Type-utgaver som også kan by på moderne ytelser og ikke minst utstyr og komfort. En E-Type Series 3 anno 2021, altså.

En grunn til at E-Type skapte store overskrifter i 1961 var at den var et fartsmonster uten like, og med en toppfart på 241 km/t og 0-60 mph (96,5 km/t) på under 7 sekunder hevet den lista for sportsbiler.

Men dagens sportsbiler krever litt mer, noe E-Type UK har tatt konsekvensen av. Så de plukker den originale V12-motoren på 5.3 liter fra hverandre, borer den opp med 800 kubikk og monterer dermed inn en 6.1-liters V12 under panseret.

I tillegg utstyrer de bilen med blant annet et nytt eksosanlegg og ny elektronisk innsprøytning, og resultatet er en E-Type med mer enn 400 hestekrefter og en oppgradert 5-trinns girkasse som sørger for enda mer gøy for de bak rattet på den bakhjulsdrevne sportsbilen.

Resten av drivverket er også oppgradert, så her er det både nye bremser og et nytt oppheng som sørger for bedre og mer behagelige kjøreegenskaper, og enda mer moro på bak rattet!

Man skal være forsiktig kødde med linjer som offisielt er ansett som et kunstverk, men noen utvendige endringer kan også Unleashed-serien by på.

Her har E-Type UK fokusert på å skape en slankere, mer flytende profil og samtidig beholde den umiskjennelige konturen til den originale Series 3.

Foran finner vi blant annet en skreddersydd støtfanger i krom som skal forenkle utformingen og gi en jevnere estetikk. Både frontgitteret og merket er spesialdesignede enheter, hvor målet har vært å gi den en «flytende» effekt som også skal gi den et mer moderne utseende.

Bak kan bilen skryte av en håndlaget kromfanger formet som en hel del.

Man skal altså trå varsomt med utsiden, noe som kommer til syne når man titter på felgene. Her finner man nemlig igjen de berømte stålhjulene, nå som 16 tommer. Den økte størrelsen er et resultat av moderne bremser, noe som også fører til at Unleashed har en lavere og bredere holdning.

De har heller ikke spikket for mye på panseret, som har fått utvidede lameller for å gi bedre kjøling av motoren.

LED frontlykter tar den inn i framtiden, og svært få klager nok på akkurat det.

Man kan selvsagt ikke vekke opp denne Jaguaren i 2021 uten at den også er modernisert på innsiden. E-Type UK sier at de har en skreddersydd hytte, prydet med subtile moderne detaljer, noe som skal danne «et elegant miljø som svarer på alle behovene til den moderne sjåføren», ifølge dem selv.

Her er det skreddersydde skinnseter, håndsydd med skinn av beste kvalitet, og det bør sørge for en behagelig tur for de på innsiden. Setene har også fått varme, så du bør om ikke annet ha en varm stuss om du kjører denne i norsk vintervær.

Et pianosvart dashbord er kombinert med en midtkonsoll i aluminium og skinn med vakre sømmer, det er runde målere og nostalgiske brytere, en biljardball-rund girknott og lysdioder som bør skape en flott atmosfære.

Ytterligere moderniseringer inkluderer en fjernstyrt sentrallås, motorstartknapp, elektriske vinduer, Bluetooth-tilkobling, surroundlyd, oppvarmet frontrute og komplett klimaanlegg.

Selvsagt er hver av Unleashed-eksemplarene håndlaget og restaureringen tar over 4.000 timer, og alt dette gjør selvsagt sitt til med prisen.

Den starter på 325.000 pund, og ja, da må du også plusse på kostandene for en donorbil om du ikke selv har en E-Type Series 3 stående i garasjen som kan brukes.

Om det er verd det? Ja, selvsagt, for som vi vet er ekte kunstverk svindyre. Og det finnes jo ikke mange slike som også kan kjøres, så det er bare å slippe den nye, gamle, jaguaren løs.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter