Nå er ikke en 1964-modell av Jaguar E-Type blant de aller villeste
låvefunnene vi har vært vitne til, og den må nok finne seg i å spille i en
divisjon under for eksempel bilen som ble funnet for et par år siden. Da ramlet nemlig Mercedes’ klassiske avdeling over en 300 SL
«Gullwing» fra 1954. Dette er en skikkelig gullskatt, og en slik ble solgt for rundt
250 millioner kroner på en auksjon i 2013. Ja, en kvart milliard!
så langt tilbake som i 1979, og der har bilen befunnet seg siden. Og når en bil ikke får pleie så faller den sammen, noe også
denne hadde gjort. Men heldigvis visste den nye eieren råd, og kontaktet restaurerings-ekspertene E-Type UK. De var selvsagt overlykkelig av funnet, men på samme tid deprimert av tilstanden til perlen. Så de brettet opp både ermene og armene, og kastet seg over det elegante ikonet fra 60-tallet. De måtte selvsagt erstatte alle de råtne delene, og byttet
også ut mekaniske deler og satte inn et bevegende chassis for bedre
kjøreegenskaper.
på plass, måtte de også gå gjennom den originale motoren ‒ en 3.8-liters XK6. Denne ble demontert og satt på nye deler som ga den enda
flere krefter, og de byttet selvsagt ut interiøret og satte også på kromdeler
og nye lykter. Men den aller største jobben kom i form av lakken. E-Type UK ville nemlig beholde den gamle og originale fargen
kalt Opalescent Silver Blue, og dette er ikke enkelt. Lakken inneholder nemlig
sølvpigmenter, og det er svært lett å blande dette feil. Ekspertene holdt tunga rett i munnen, og klarte å få fram den
gamle storheten også i fargen. ‒ En restaurering som dette er en virkelig utfordring for
teamet vårt; 40-års inaktivitet sliter enormt på hver eneste del av bilen, sier
E-Type UK-grunnlegger Marcus Holland.
så vi demonterte den del for del, rengjorde og forbedret alle delene vi kunne ‒
og erstattet det vi ikke kunne redde med deler som holder bedre kvalitet enn de
originale. Og vi skjønner godt at de kastet seg over denne Jaguar
E-Type, for en slik bil er helt klart i klassen «verd å redde». Enzo Ferrari,
ja, mannen bak Ferrari, så en slik i 1961. Og utbrøt da: «Dette er den vakreste bilen som noensinne er laget!». Det sier det meste. Og resultatet for bilen som ble vekket til live etter 40 år? Jo, den nye eieren kan ikke klage på resultatet, for sjekk både bilen og restaurerings-jobben her: Les også:
- Mazda byr på en rekke spesialutgaver
- Svevestøv knyttes til over 1.000 dødsfall
- Hva er førerassistenter?