Denne så vi ikke komme fra Lexus

På jakt etter et fritidskjøretøy som trives utenfor asfalterte veier? Da kan du jo alltids høre med Lexus. Deres har en vanlig forbrenningsmotor, men er likevel hydrogendrevet. Jepp.


Vi er vant til at Lexus-bilene er ganske oppsiktsvekkende, men det kjøretøyet de nå viser med den berømte L’en på grillen befinner seg i en annen divisjon.

For Lexus har laget seg noe de kaller for en ROV. En Recreational Off-highway Vehicle. Et fritids-terrengkjøretøy.

-->
Ja, den er et konsept, og vi har ingen anelse om Lexus faktisk har tenkt å gå videre med denne. Vi er vel litt skeptiske til at akkurat det, men denne gir oss iallfall innblikk i en miljøvennlig løsning som faktisk kan bli vanlig.

For det er langt fra bare kjøretøyet i seg selv som er oppsiktsvekkende med Lexus ROV Consept, men det er i høyeste grad motoren også.

I forrige uke viste Toyota fram en ganske så unik GR Yaris, for denne har en eksperimentell hydrogendrevet forbrenningsmotor. Ja, du leste rett.

For i motsetning til hydrogenbilen Mirai som bruker brenselceller til å omdanne elektrisitet som deretter driver bilen, har denne hydrogendrevne Yarisen en 1.6-liters 3-sylindret turbomotor som du finner nettopp i den vanlige GR Yaris.

Forskjellen er at denne unike Yarisen forbrenner hydrogen i stedet for bensin, og blir dermed langt mer miljøvennlig.

Og den er ikke det eneste kjøretøyet med denne spesielle løsningen.

Lexus ROV er utstyrt med en 1-liters forbrenningsmotor, og lager dermed samme lyd som en vanlig bil. Lexus forklarer at denne fungerer som en helt vanlig motor, med unntak av at har en høytrykkstank for komprimert hydrogen som leveres av en direkte hydrogeninjektor.

Så ja, den bruker hydrogen som drivstoff, og resultatet er at den nye hydrogenmotoren produserer nær null utslipp. Det er kun en ubetydelig mengde motorolje som forbrennes.

Lexus sier at dette er en lovende løsning, så det er lov å håpe på biler med en slik løsning en gang i framtiden.

Da er det langt mer usikkert med Lexus ROV.

Lexus har tatt ROV’en på dypeste alvor, og laget den nesten som de lager en ny bilmodell. Det betyr ikke minst at dette er et kjøretøy som ser bra ut i alle slags naturlige miljøer.

Kjennetegnene til ekte terrengbiler er godt synlig, med synlige fjæring, beskyttelsesbur og brede terrengdekk. Konseptet er 3,12 meter langt, 1,73 meter bredt og 1,80 meter høyt.

Her har de også tatt merkets «menneskesentrerte» filosofi som utgangspunkt, og designteamet har forsøkt å lage et kjøretøy som folk forventer av luksusbilprodusenten ‒ uten å miste den robuste ytelsen til en ROV.

Karosseriet beskytter selvsagt de på innsiden, og foran er den ikoniske Lexus-signaturgrillen på plass. I tillegg er frontskjermene laget for å gi beskyttelse steiner og gjørme som kommer flyvende.

Fjæringsdekselet, koblet til den bakre hydrogentanken, beskytter også funksjonelle deler.

Den mørke bronselakken skal sammen kroppen viser at denne kan håndtere både komfort og morsom terrengkjøring, og L-lysene foran og bak samt Lexus-merket bak skal vise det nyeste Lexus-designspråket.

Innvendig er den basert på Tazuna-konseptet, og her har det vært viktig at føreren enkelt kan se den viktigste informasjonen på samme tid som sjåføren konsentrerer seg om å kjøre.

‒ Lexus ROV er vårt svar på den økende lidenskapen for utendørs og eventyrlysten til luksusforbrukere, sier Spiros Fotinos, leder av Lexus Europe.

Hmmm, er det et hint på at den faktisk kommer?

‒ Som konsept kombinerer det vårt ønske om også å utvikle livsstilsorienterte produkter med vår pågående forskning på nye teknologier som bidrar til karbonnøytralitet. I tillegg til å levere et konsept som er spennende å kjøre, har den nesten null utslipp takket være sin hydrogendrevne motor, slår den europeiske sjefen fast.

Resultatet er altså en ganske så oppsiktsvekkende Lexus ROV, nemlig denne:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen