Så elbiler funker ikke i norske vinterkulde? Vel, vi kan jo spørre de som virkelig er eksperter ‒ de som bor på Island.
Nå bor det færre folk på Island enn bare i Oslo, så nybilsalget har selvsagt ikke et veldig stort volum. Totalt ble det registrert litt under 17.000 nybiler på sagaøya i fjor, og det var et elbilmerke som toppet statistikken.
-->
Faktisk kan nettstedet RUV rapportere at halvparten av nybilsalget i 2022 besto av elbiler, og Tesla var det merket som solgte flest nybiler til personlig bruk. Ja, vi skriver det slik ettersom nesten halvparten av nybilene registrert på Island i fjor faktisk var leiebiler.
En annen bil som nå er på Reykjavik er Nissan Ariya. Eller mer riktig, en veldig spesiell Nissan Ariya. For denne skal ut på en ekspedisjon som en gang for alle skal vise at elbiler takler norsk vinterkulde.
Pole-to-pole-ekspedisjonsteamet har avduket en eventyrlig versjon av den nye elektriske SUV-en som skal på en særdeles vill tur ‒ en 27.358 kilometer lang og sikkert strabasiøs en fra den magnetiske Nordpolen til Sydpolen.
Planen er at de skal starte i mars, og for å være i nærheten av å klare denne oppgaven trenger de selvsagt en litt modernisert Ariya som må takle et ekstremt terreng og kulde, og utfordringene inkluderer ting som isflak, dyp snø, bratte fjellstigninger og ugjestmilde ørkendyner.
Litt norske Arctic Trucks var allerede på sin første ekspedisjon til Antarktis i 1997, og vet alt om hva som kreves. Så de har hjulpet Nissans design- og ingeniørteam slik at den familievennlige elbilen er preppet for de tøffe forholdene som venter den.
Men det er faktisk ikke gjort altfor mye med elbilen. Nissan og ekspedisjonsteamet har hatt som mål å holde den mest mulig original, så det er ingen endringer på verken batteri eller drivverk. Men selv om dette er en litt høyreist SUV, men bilen selvsagt heises ytterligere fra bakken. Så de mest gjenkjennelige endringene er fjæringen og 39-tommers gigantdekk.
Bilen bør kunne takle terrengutforinger via sitt e-4orce-system, Nissans avanserte elektriske firehjulskontrollteknologi, så forhåpentlig vil de eventyrlystne Chris og Julie Ramsey nå Sydpolen så komfortabelt som mulig og ikke minst på en kontrollert måte.
Chris Ramsey er ekspedisjonsleder for Pole-to-Pole EV, og har troen på at elbilen skal fungere.
‒ En av tingene som ligger til grunn for alle eventyrene vi gjør er at vi tar en standard produksjons-elbil og tar sikte på å gjøre minimale endringer for tydelig å demonstrere dens virkelige, hverdagslige evner, uansett hvor du kjører den. Vår Nissan Ariya er ikke annerledes ettersom bilens drivverk og batteri har forblitt fabrikkstandard, noe som viser hvor dyktig og allsidig produksjonen Ariya er, sier han.
‒ Vi har modifisert fjæringen og utvidet hjulbuene slik at vi kan dra nytte av den stabile plattformen og støtten til 39-tommers BF Goodrich-dekk. Jeg er utrolig spent på å sette meg bak rattet i det som allerede var et strålende kjøretøy, men som nå føler meg rustet til å møte jordens ender med stil!
For de som trenger kaffe vet at den drikken betyr komfort, og Chris er en koffeinskalle. Så Nissan har gjort det de kan for å holde hans humør oppe gjennom den lange turen, og integrert en espressomaskin ‒ selvsagt utstyrt med bærekraftig kaffe.
En slik tur for pol til pol må selvsagt dokumenteres, så med seg som en følgesvenn har de en drone som helt sikkert kan gi spektakulære landskapsbilder. Den tar av og lander på taket til Ariya.
Men hva med ladingen, for det er vel begrenset med hurtigladere på Nordpolen?
Vel, de har utviklet en fornybar diger ladeplugg som skal brukes til å lade Ariya i polarområdene. Den sleperbare prototypen inkluderer en lettvekts vindturbin som kan pakkes sammen og solcellepaneler som vil dra nytte av sterk vind og lange dagslystimer for å gi lading til elbilens batteri når Chris og Julie stopper for å hvile.
Julie Ramsey er or øvrig co-driver på Pole-to-Pole:
‒ Planleggingen og forberedelsene til Pole-to-Pole har vært en så stor del av livene våre de siste fire årene, så jeg ser virkelig fram til å få ekspedisjonen i gang i mars, sier hun.
‒ Vi kommer til å oppdage så mange interessante initiativ fra lokalsamfunn og enkeltpersoner som tar positive tiltak mot klimaendringer, og jeg ser fram til å dele disse erfaringene og historiene med alle. Vi gjør noe som aldri har vært forsøkt før, en verdensnyhet, og til syvende og sist er det det som gjør det så spennende.
Vi ønsker duoen all mulig hell og lykke på ferden, og det skal forhåpentlig ikke stå på bilen. For den ser ganske så røff ut, noe du selv kan sjekke ut på bildene under.
Les også: