Den vakre V12-lyden er i ferd med å stilne, men Pagani gir seg ikke uten kamp. En ny banefokusert Huayra R høres nemlig ut som en himmelsk symfoni. Se bilen og ikke minst hør den lyden!
Neste generasjon blir dessverre snytt for noe av det kuleste med de virkelige råe bilene, nemlig den gromme lyden og de vibrasjonene som følger med. For når en diger V-motorer fyrer opp turtallet rister både bakken, kroppen og ikke minst trommehinnene, og det er en like stor del av opplevelsen som å se slike biler fyke av gårde.
Men i framtiden vil ikke ville sportsbiler ha en diger V-motor under panseret, og det et flere grunner til dette.
-->
For det første er eksosbiler i ferd med å bli bannlyst på grunn av forurensing, for det andre slipper man å ta hensyn til en diger motor når bilene designes, og for det tredje er elmotorer enda mer effektive og trenger ikke å bygge opp et turtall slik som forbrenningsmotorene.
Så neste generasjon hyperbiler vil være enda raskere enn dagens, men dessverre uten den kule lydkulissen mange elsker.
Men før det skjer skal vi nyte de siste hyperbilene med V-motorer, og en slik blir helt klart Pagani Huayra R.
Dette er arven fra tiden før Pagani startet å lage Huayra-modellen, for den siste modellen de laget av Zonda før de rettet blikket med en ny modell var nemlig en banefokusert Zonda R.
Her så de både til flyindustrien og formel 1, og skapte et aldri så lite banemonster som ble vist fram på Genève Motor Show i 2009.
Denne får nå sin oppfølger i Huayra R, som er inspirert av noe helt annet.
‒ Dagens racerbiler er utelukkende fokusert på aerodynamikk og er i stor grad laget i vindtunnelen, sier grunnlegger Horacio Pagani.
‒ På 60- og 70-tallet var imidlertid bilene veldig raske, ja, absolutt farlige, men vakre. Prototype sportsbiler som Ferrari P4 eller Ford GT40 og Le Mans-bilene hadde ekstremt attraktive linjer, noe som fortsatt er en stor kilde til inspirasjon for oss. Porsche 917 er min favoritt, med sin romantiske og dristige form som gir inntrykk av en veldig rask bil. Det er vakkert, elegant og tidløst. Dette ønsket om frihet, i tillegg til opplevelsen av Zonda R og fortidens biler, skapte ideen om Huayra R som et friskt pust.
Hos Pagani er stikkordet «ekstremt», og Huayra R er altså enda mer ekstrem enn alt de har laget tidligere. Vekten er trimmet ned til 1.050 kilo, marktrykket er på 1.000 kilo ved 320 km/t, opphenget er delvis laget av aluminium, bremsene er digre karbonkeramiske (410×38 mm foran), den formidable girkassen veier kun 80 kilo og dekkene har profilen 275/675 R19 foran og 325/705 R19 bak.
Resultatet er dette:
Men den virkelige stjernen er motoren, en voldsom V12 som stammer fra selveste Mercedes-AMG som har dominert formel 1 i en rekke år.
Denne heter formelt Pagani V12-R, og er en 6-liters kraftpakke som klarer seg uten turbohjelp. Pagani har bygd denne sammen med HWA, det tyske selskapet som utvikler motorer for AMG.
Målet er igjen de gode, gamle, dagene.
‒ Den nye motoren måtte ha sjarmen, romantikken, lyden og enkelheten til F1-motorene på 1980-tallet, men også den nyeste teknologien som er tilgjengelig i dag, påpeker Pagani.
Pagani og HWA har klart å pakke inn 850 hestekrefter i motoren, tilgjengelig ved 8.250 r/min, og maks dreiemoment er 750 Nm mellom 5.500 og 8.300 omdreininger, mens rødlinje kommer ved 9.000 r/min.
Dette er et vakkert monster, med en lyd du knapt nok har hørt noen gang. Det er som englene selv har dannet et orkester, og hadde det vært mulig å stille ut lyd på et museum hadde denne hatt hedersplassen.
Du er skeptisk? Vel, pump opp lyden, trykk play og hør selv.
Les også: