Denne hyller en 50 år gammel modell

For 50 år siden ble Datsun 240Z vist fram i New York, og dette markerer Nissan med hyllestversjoner av 370Z.


Tilbake på 1960-tallet var USA den største giganten i
bilindustrien, og når det kom til sportsbiler handlet det nesten utelukkende om
amerikanske muskelbiler.

Ikoner som Ford Mustang, Pontiac GTO og Dodge Charger
regjerte de amerikanske gatene på 1960-tallet, og det kunne de gjøre uten den
store konkurransen.

I Europa var det riktignok noen merker som kunne stjele noen
små markedsandeler, slik som biler fra Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati
og Aston Martin.

Østover, mer eksakt Asia, var det derimot ingen
bilprodusenter som prøvde seg.

Før 1969.

Datsun, dette litt snodige «undermerket» til Nissan, bestemte
seg da for at de ville gjøre noe med situasjonen.

Bilen som fikk det ansvaret var Datsun 240Z, en flott liten
sportsbil som helt klart vridde nakker.

Den hadde så mye potensiale at det australske motorsportikonet
Peter Brock valgte å bygge racingversjoner av den, og dermed debuterte BRE 240Z
i amerikansk motorsport i 1970.

Dette var startskuddet for Nissans satsing på motorsport i
USA, som til nå har resultert i mange tusen seire.

Det er altså ganske så nøyaktig 50 år siden 240Z debuterte i
New York, og Nissan markerer dette under årets New York Auto Show.

Dit har de nemlig tatt med seg en modell kalt 370Z 50th
Anniversary Edition, og den er ikke tvil om at man finner de 50 år gamle linjene
også i den helt nye modellen.

Sjekk selv:

Den flotte silhuetten som Z-bilene byr på følger altså også spesialmodellen
som tar Nissan inn i det 2020-tallet, og det er det nok mange som er glade for.

Nissan kjører på med fire versjoner av hyllestversjonen ‒ Sport,
Sport Touring og 370Z Nismo.

Den nye er nesten like raskt som Brocks bil som vant de nasjonale amerikanske mesterskapene i 1970 og 1971, og hjertet er en 3.7-litres V6 med 332 hestekrefter (amerikansk spesifikasjoner).

Og skal du ha en skikkelig racerbil er det mulig å velge en
6-trinns manuell girkasse. Denne byr på en teknologi Nissan kaller for «SynchroRev
Match», som betyr at motoren automatisk justerer seg til riktig turtall når det
gires om. Dermed kan du skifte gir akkurat som en profesjonell racerfører, og
hvem vil vel ikke det?

Det er også mulig å få spesialversjonen med en 7-trinns
automatkasse, selvsagt med girhendler slik at det faktisk er mulig å skifte gir
manuelt også med en slik kasse.

Ellers byr Nissan på diverse lettmaterialer og enda bedre bremser i denne Z-versjonen, så den bør fungere ganske så greit rundt en bane.

Her er flere bilder av hyllestversjonen av 370Z:

Les mer om:

Nyheter