Endelig viser tyskerne fram Mercedes-AMG C 63 S E Performance, som er en hybrid med en «liten» 2-liters 4-sylindret motor ‒ men har likevel bøtter av krefter.
Når Mercedes-AMG kommer med en Performance-modell skulle man tro at det minst handlet om en V6-motor under panseret. Men det er nye tider, også blant de som lager de aller villeste bilene rundt om i verden. Mercedes-AMG er intet unntak.
Faktisk er det slik at dagens Formel 1-biler ikke en gang har en 2-liters motor, men faktisk en på 1.6 liter. Dette er dog en V6 som yter rundt 700 hk, og denne får hjelp av både turbo og en rekke elektriske hjelpemidler. Totalt bor det rundt 1.000 hk i dagens F1-bilene.
-->
I den helt nye Mercedes-AMG C 63 S E Performance er det en 2-liters motor, dog kun med fire sylindre. Men det den eventuelt mangler på størrelse, tar den igjen på kraft. For dette er en liten hissigpropp.
Motoren, selvsagt håndbygd av en «personlig» ingeniør, har nemlig hele 238 hk per liter. Ettersom det er en 2 liter lander det totale antallet på solide 476 hk, noe den når ved et turtall på 6.725 r/min. Dreiemomentet er ikke ille det heller, for motoren når 545 Nm mellom 5.250‑5.500 r/min.
Det er selvsagt kraftig kost, men dette er altså en hybrid.
Så AMG har også montert inn en elmotor på 204 hk på bakakslingen som er klar når det behøves, og da spretter den totale systemeffekten opp til formidable 680 hk og ville 1.020 Nm.
Det hjelper selvsagt også på ytelsene at systemet har en turbo som både drives av avgasser og bilens 400V-system. Elektrisk støtte gjør at turboen kan spinne opp mye raskere enn de konvensjonelle turbo-løsningene, og dermed hjelpe til raskere. Og for en bil som AMG C 63 S E Performance teller til og med hundredelene.
Hybridsystemet er løftet fra Formel 1-satstingen til Mercedes-AMG, og inkluderer et batteri på 6,1 kWh som kun veier 89 kilo og er laget for å lade seg opp, og utlade seg, lynraskt. Elmotoren skal nemlig i hovedsak hjelpe til under visse situasjoner, som for eksempel under en såkalt kickdown.
Men det er også mulig å kjøre bilen på ren eldrift, og da er rekkevidden 13 kilometer. Og ja, batteriet er også ladbart via en kabel.
AMG har selvsagt utstyrt bilen med alt de har tilgjengelig av nye løsninger og teknologi, noe som inkluderer AMG Speedshift MCT 9G automatkasse, AMG Performance 4Matic+ inkludert bakhjulsstyring og dreiemoment-fordeling, og morsomt nok følger også Drift-modusen med.
Resultatet er en bil som klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder, og det gjelder både for sedanen og kombien, for nye AMG C 63 S E Performance kommer i begge versjonene. Toppfarten er elektronisk satt til 250 km/t, men dette er mulig å heve til opp til 280 km/t.
‒ Med C 63 S E Performance åpner vi et nytt kapittel i historien til merket, sier Philipp Schiemer, styreleder i Mercedes-AMG.
‒ Selv 55 år etter at selskapet vårt ble grunnlagt, fortsetter vi i AMG å vise frimodighet og vilje til å realisere det kreative og levere noe spesielt. Den nye C 63 er en ekte game changer. Med sitt revolusjonerende konsept bringer den en helt ny tilnærming til segmentet, som til nå først og fremst har vært preget av løftet rundt ytelse. Med en maksimal systemeffekt på 680 hk holder vi virkelig dette løftet.
Tidligere i år presenterte Mercedes-AMG en annen og faktisk enda mer potent Performance-modell, den ultraville AMG GT 63 S E Performance. Les mer om bilen med en V8-motor og som i likhet med C 63 S E Performance kan skilte med løsninger løftet fra F1 i en av lenkene under.
Men først må du selvsagt bla igjennom bildene av den helt nye modell, Mercedes-AMG C 63 S E Performance:
Les også: