- Annonse -
HjemElbilerNå er Voyah Free på vei til Norge

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går som planlagt.

Det har gått rekordraskt i svingene for det kinesiske premiummerket Voyah når det gjelder Norge, for det tok kun 10 måneder fra de tok kontakt med Torje Aleksander Sulland til de faktisk åpnet opp for salget av Voyah Free-modellen. Det er nærmest uhørt.

- Annonse -

Det skjedde i sommer, og Voyah og den norske importøren Electric Way som tilhører den store Sulland-gruppen har fortsatt gasspedalen godt plantet mot gulvet.

Ikke overraskende har den ganske store SUV-modellen Voyah Free blitt godt mottatt her i Norge, for dette er en imponerende bil fylt med både teknologi og mer luksuriøse detaljer og materialer.

Bilen kan by på firehjulsdrift, 483 hestekrefter og et batteri som huser hele 100 kWh netto, og den estimerte rekkevidden er opplyst til 500 kilometer. Den kan lade på 125 kW.

Bilen blir laget på en fabrikk i Wuhan, og dit har også Torje Aleksander Sulland tatt turen. Han er nemlig oppsatt på at alt går etter planen når de første bilene skal til Europa, og det betyr altså Norge.

- Annonse -

‒ For oss har det vært viktig å være her av to årsaker, sier Sulland som er CEO i Electric Way.

‒ For det første å opprettholde og bygge videre på det unike og nære forholdet vi har fått til Voyah som produsent. Dernest – og ikke minst ‒ å vise kundene i Norge at hele Voyah-prosjektet er personlig for oss, og at vi selv er en garantist for leveringen og kvaliteten vi lover kundene.

Voyah har tatt svært seriøst på Norges-satstingen, og har hatt folk i Norge i flere måneder for å påse at alt går mest mulig knirkefritt her. Og det går altså også motsatt vei med en delegasjon fra Electric Way på plass i Kina.

Der kunne de se at 35 journalister var på plass da det historiske steget med den første internasjonale lasten med biler ble lastet om bord på lasteskipet. For dette var svære greier også for kineserne.

- Annonse -

‒ Dette er en viktig begivenhet for oss, sier da også Lu Fang, administrerende direktør i Voyah.

‒ Å sende det første partiet med biler til Norge og Europa, markerer at vi i Voyah nå er klare til å konkurrere i det mest modne av alle internasjonale bilmarkeder. Det er også en mulighet for oss til å vise resten av verden hvor langt vi er kommet med hensyn til elbilteknologi, design og produksjonsstandard.

Slik så det ut når Voyah Free satte kurs for Norge:

Det går altså unna i svingene med Voyah og Electric Way, og fra de åpnet sitt første lokale i Oslo i juni og åpnet for salget er altså de første bilene nå på tur nordover. Det er snakk om 200 eksemplarer, og disse skal allerede være klare for levering allerede i november.

Det er imponerende med tanke på nettverket som skal være på plass, inkludert distribusjon og salg. Voyah Norge samarbeider for øvrig med Meko i tillegg til egne Sulland-verksteder når det kommer til service.

Startprisen er satt til 719.000 kroner, og Voyah kjører etter en mal hvor de ønsker å gjøre det enklest mulig for kunden. Det betyr at alle bilene som kommer til Norge stort sett er fullspekket, og det eneste kundene kan velge av ekstrautstyr er lakkfargene, vinterdekk og tilhengerfeste.

En morsom detalj med elbilen er at dashbordet faktisk hever seg når bilen starter opp, og her kan du se hvordan dette fungerer:

Dette er altså en ganske stor SUV på nærmere fem meter og med en masse god plass også i baksetene, og til tross for et stort panoramatak bør de aller fleste voksne også ha god takplass bak i en Free.

Bilen veier for øvrig 2.330 kilo, og kan også ta taklast på 75 kilo. Og som bildene under viser, er den altså allerede på tur til Norge.

PS: Voyah er også på plass på Oslo Motor Show, så de som tar turen dit siste helg i oktober kan ta en titt på den nye elbilen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her