Verdens største bilprodusent er Volkswagen-gruppen (VAG), som bare var noen få biler unna å bikke 11 millioner eksemplarer i fjor. Alle disse bilene ble fraktet fra diverse produksjonslokaler og til forhandlere verden over, en prosess som ofte innebærer mange tusen kilometer med frakt og tonnevis med CO2-utslipp. Og siden vi stadig vekk leser om produsenter som gjerne vil bli bærekraftig, er dette en nøtt som bilindustrien er nødt til løse for å ta ned det totale klimautslippet. For VAG er dette en ekstra stor utfordring, ettersom gruppen består av 12 merker fra sju forskjellige land. Merker fra VAG produserer alt fra motorsykler og personbiler til busser og store lastebiler, og kjøretøyene sendes selvsagt på kryss og tvers over hele kloden. Togtransport er selvsagt en løsning, og en annen finner vi ganske så overraskende hos restaurantene. Et av merkene som VAG eier er tyske Man, som blant annet lager busser og lastebiler. Også tungtransport skal over på grønnere løsninger, og nye og mer miljøvennlig motorer som utvikles for slike kjøretøy kan også videreutvikles til bruk i enda større transportmidler ‒ frakteskip. Man har videreutviklet marine dieselmotorer som i stedet for å brenne opp tonnevis av tradisjonell oljebasert diesel benytter seg av alternativt drivstoff, biodiesel. Det tyske merker forsker ikke bare på slike muligheter, for de har allerede klare gedigne motorer som går på biodiesel. Det aller første bilfrakteskipet som er utstyrt med slike fra Man ble satt i drift for et par uker siden, og rett over nyttår kommer det andre skipet med slike motorer i drift.

