Nybiler med stadig mindre utslipp er en god ting for lokalmiljøet, men frakten fra fabrikken og til forhandleren er en utslippsutfordring. Løsningen kan finnes hos restaurantene.
Verdens største bilprodusent er Volkswagen-gruppen (VAG), som bare var noen få biler unna å bikke 11 millioner eksemplarer i fjor.
Alle disse bilene ble fraktet fra diverse produksjonslokaler og til forhandlere verden over, en prosess som ofte innebærer mange tusen kilometer med frakt og tonnevis med CO2-utslipp.
-->
Og siden vi stadig vekk leser om produsenter som gjerne vil bli bærekraftig, er dette en nøtt som bilindustrien er nødt til løse for å ta ned det totale klimautslippet.
For VAG er dette en ekstra stor utfordring, ettersom gruppen består av 12 merker fra sju forskjellige land. Merker fra VAG produserer alt fra motorsykler og personbiler til busser og store lastebiler, og kjøretøyene sendes selvsagt på kryss og tvers over hele kloden.
Togtransport er selvsagt en løsning, og en annen finner vi ganske så overraskende hos restaurantene.
Et av merkene som VAG eier er tyske Man, som blant annet lager busser og lastebiler. Også tungtransport skal over på grønnere løsninger, og nye og mer miljøvennlig motorer som utvikles for slike kjøretøy kan også videreutvikles til bruk i enda større transportmidler ‒ frakteskip.
Man har videreutviklet marine dieselmotorer som i stedet for å brenne opp tonnevis av tradisjonell oljebasert diesel benytter seg av alternativt drivstoff, biodiesel.
Det tyske merker forsker ikke bare på slike muligheter, for de har allerede klare gedigne motorer som går på biodiesel.
Det aller første bilfrakteskipet som er utstyrt med slike fra Man ble satt i drift for et par uker siden, og rett over nyttår kommer det andre skipet med slike motorer i drift.
Biodieselen som driver disse motorene kommer fra materialer som brukt olje fra restauranter og næringsmiddelindustrien.
‒ Vi er den første bilprodusenten som bruker dette drivstoffet, sier Thomas Zernechel, sjef for Volkswagen-gruppens logistikkavdeling.
‒ På denne måten gjenbruker vi spillolje på en miljøvennlig måte. Og med et CO2-utslipp som er 85 prosent lavere enn ved bruk av konvensjonelt fossilt brensel er klimabidraget enormt, slår han fast.
Det er godt nytt for kloden, og spesielt oss her i Europa. For de to frakteskipene skal flytte nybiler rundt her på det gamle kontinentet, og ruten består av Emden i Tyskland, Dublin i Irland, Santander i Spania, Setubal i Portugal og tilbake til Emden. Ja, vi skjønner at togtransport kan bli trøblete på en slik rute.
Denne ruten seiler fraktskipene rundt 50 ganger om året, og frakter rundt 3.500 nybiler fra merkene Audi, Seat, Skoda og Volkswagen på sine turer. Totalt vil de dermed frakte rundt 250.000 biler, omtrent det dobbelte av det som normalt selges av nybiler her i Norge i løpet av et år.
Det er ikke småtterier som må til for å drive de enorme frakteskipene, og de to til VAG som begge måler 180 meter blir drevet av marine diesel med mer enn 19.000 hestekrefter. Jepp!
VAG hevder at den nye løsningen vil ta utslippet fra 60.000 tonn CO2 ned til 9.000 tonn i året, og samtidig nærmest fjerne utslipp av de giftige svoveloksid-stoffene.
Så neste gang du er ute og spiser og går fri for samtaleemner, kan du jo alltids nevne hva matavfallet fra restauranten muligens brukes til.
Les også: