Skoda har en egen teknisk utdannelse i Mlada Boleslav, og
siden 2014 har studentene fått lov til å bygge sine egne biler som en slags
eksamen. Resultatet har vært konseptene Citijet (en toseter basert på
Citigo), Funstar (en Fabia pickup), Atera, (en coupé basert på Rapid Spaceback),
elbilen Element (basert på Citigo), og i fjor bygde de modellen Sunroq (en
kabriolet basert på Karoq).
sjette studentmodell kalt Mountiaq. De 35 lærlingene har jobbet med eksamensoppgaven i åtte måneder
og 2.0000 timer, og skulle altså ta teorien de har lært over til en praktisk
oppgave. Bilen som i utgangspunktet var en Kodiaq, har altså blitt
til en pickupmodell de helt klart kan være stolte av. Enig? De ble ikke sluppet løs helt på egenhånd, men har også fått råd
og vink fra veilederne og eksperter innen design, produksjon og teknikk. ‒ Å bygge Skoda Mountiaq med egne hender var en unik
mulighet for oss alle, ettersom vi kunne bruke vår teoretiske kunnskap i en
praktisk sammenheng, sier Petr Zemanec.
på med sju forskjellige utdannelser, og prosjektet bringer de altså sammen for
en unik praktisk oppgave som ikke mange andre elever kan skryte av. ‒ Vi har hatt glede av de nye forbindelsene vi kunne
etablere med studenter på andre karriere-stier. Vi kommer aldri til å glemme de
over 2.000 timene med arbeid vi brukte på vår unike pickup, sier Zemanec Det første man må gjøre når man skal bygge seg en bil er
selvsagt å designe den. Etter at den jobben var sluttført i januar, kunne de
begynne på selve byggingen. Først forsterket de hele bilen, og fjernet deretter taket på
Kodiaqen og laget seg et lasteplan bak kupéen. De satte også inn en ny bakrute
og sideruter, og bak hytta laget de et plan med en seng og et skjult oppbevaringsrom
under. Elevene forkortet og utvidet dørene, og tilpasset disse slik
at de har den samme brede proporsjonen som resten av bilen. Til slutt modifiserte de støtfangerne foran og bak, og ga den en røff bakende som står i stil med resten av designet.
bakluka til å bli fullt funksjonell, og deretter var det bare å få bilen
lakkert i en passende farge ‒ Sunset Orange. Prikken over i’en er lyseffektene elvene har utstyrt den
med, hvor blant annet lasteplanet og innsiden av panseret byr på lyseffekter.
Og selvsagt lyses Skoda-logoen opp på underlaget når dørene åpnes, akkurat som
hypermoderne og dyre biler også gjør. Dette er unge folk, så bilen må selvsagt by på et skikkelig
lydsystem. De satte inn et Columbus infotainment-system med 320-watts høyttalere
og et basselement (subwoofer) på 2.000 watt, og disse blir drevet av en 2.000-watts
forsterker. Så det går helt klart an å ha en eksamensfest på lasteplanet,
med det blir nok litt trangt for 35 personer der bak. Mountiaq som altså er basert på Kodiaq er uansett en ganske
stor bil som måler 4,99 meter i lengden, er 2,0 meter bred og 1,71 meter høy. Bilen er utstyrt med 17-tommers felger og noen brede dekk
som utvidet sporvidden med tre centimeter, og de løftet bakkeklaring med hele
10 centimeter i forhold til Kodiaq Scout og Mountiaq rager hele 29 centimeter
over terrenget. Under panseret finner vi en 2.0-liters TSI bensinmotor på
190 hestekrefter, så denne bør forsere terrenget ganske så greit. De fem foregående studentmodellene har sett litt spesielle
ut, men Mountiaq kunne vært en modell som Skoda faktisk selv hadde laget. Men denne kommer som de fem foregående kun i ett eneste
eksemplar, og det kan du se flere bilder av her: Les også: