Denne elbilen kommer tidligere enn planlagt

Hørt om den nye elbilmodellen som faktisk ligger foran skjemaet? Ikke? Det gjør nemlig Cadillac Lyriq.


Nye elbiler er notorisk berømt for å være forsinket, og det kan vi jo bare spørre utålmodige Ford Mustang Mach-E-kunder om. Nå er ikke Ford noe unntak, men bekrefter snarere regelen om at nye elbiler «skal være forsinket».

Den «regelen» har ikke Cadillac hørt om, for de som følger godt med vet at merket som nå satser litt ekstra på det kinesiske markedet har en elbil på gang.

Nå er det er ikke så enkelt å lage en ny elbilmodell, for her må produsentene både utvikle et nytt elektrisk drivsystem og en masse ny teknologi som slike biler jo som kjent har. Det inkluderer også ny programvare, et punkt som ofte kludrer ting til for produsentene.

Cadillac gikk derimot ikke i fella om å love elbilen tidligere enn de klarte å bygge den, og sa heller at bilen skulle komme som 2023-modell. Det betyr at elbilen opprinnelige skulle få asfalt under dekkene i andre halvdel av 2022, men nå melder produsenten at den kommer før den tid ‒ lenge før.

Det ærverdige amerikanske merket sier at den første bilen allerede har gått inn i produksjon, og kundene kan legge inn reservasjoner for Lyriq i september. De første bilene skal være tilgjengelig i begynnelsen av 2022.

‒ Gjennom det neste tiåret vil Cadillac definere framtiden for luksustransport gjennom en rekke spennende nye elektriske kjøretøyer, og alt begynner med Lyriq, sier Rory Harvey, global visepresident hos Cadillac.

‒ Cadillac Lyriqs fantastiske design og kunstneriske integrerte teknologi kombinert med GM’s Ultium-plattform vil gi en høyytelses luksusopplevelse i motsetning til alt som har kommet før den, og setter en ny standard for Cadillac.

Ok, det høres jo svært så lovende ut.

Lyriq er ikke overraskende en ganske voksen, luksuriøs doning som byr på god plass både for bein og bagasje, og Cadillac har gått for en sportslig crossover med sin aller første elbil.

Elbilen blir utstyrt med et batteri på 100 kWh, noe som tar rekkevidden opp til rundt 500 kilometer. Elmotoren yter 340 hk og 440 Nm, så bilen bør også røre greit på seg.

Den har også fått ganske så god fart under utviklingen.

‒ Takket være den modulære og svært fleksible Ultium-plattformen til Lyriq, sammen med avanserte virtuelle utviklingsverktøy, har Cadillac vært i stand til å akselerere utviklingen og legge bak seg flere kilometer med prototyper raskere enn forventet, forklarer Jamie Brewer, sjefingeniør til Lyriq.

‒ Det er spennende å se det vi satt oss som mål kjøre på veien, og det betyr at vi er på vei til å bringe dette banebrytende elektriske luksusbilen til kundene ni måneder tidligere enn opprinnelig planlagt.

Så der har du det. Ni måneder før skjemaet. Skam dere, Cadillac, hilsen alle andre.

Lyriq byr ikke bare på et svært batteri, men den nye plattformen åpner også for lynlading. Her er maks hastighet 190 kW, og det betyr at det teoretisk er mulig å fylle på 122 kilometer med rekkevidde i løpet av 10 minutter, mens hjemmeladingen åpner for 19,2 kW og 84 kilometer med rekkevidde per time lading.

Amerikanere like kanskje store biler, men kineserne liker helt klart ny teknologi. Og Lyriq innfrir også på dette feltet.

Det er regenetive bremser og 1-pedal-løsning, og selvsagt selvkjørende teknologi så det holder. Her er noen av høydepunktene:

  • Super Cruise, GM’s imponerende pakke med førerassistenter.
  • En 33-tommers LED-skjerm med mulighet for over 1 milliard farger
  • Cadillacs neste generasjons Active Noise Cancellation-system
  • Slanke LED-hodelykt med koreografert belysningssekvens
  • AKG Studio lydanlegg med 19 høyttalere og hodestøttehøyttalere
  • KeyPass digital kjøretøystilgang

Som standard kommer Cadillac Lyriq med 20-tommers seks-eikers lettmetallfelger, men det er også mulig å få den med 22-tommers lettmetallfelger.

Men det kanskje aller mest oppsiktsvekkende elementet finner vi foran, for der har Cadillac plassert en fantastisk svart krystallgrill som skiller den fra alt annet på markedet.

Innsiden hvor en buet skjerm dominerer dashbordet ser ut som en ganske så moderne og luksuriøs elbil, og plassen bør overhode ikke være et tema i det 5 meter lange elektriske flaket. Bagasjerommet? Jo, formidable 793 liter, og legges seteryggene bak ned åpner det seg 1.723 liter med plass.

Se bilder litt lengre ned.

Prisen er langt fra avskrekkende den heller. Lyriq starter på 59.990 dollar, og til sammenligning starter Tesla Model S på 78.490 dollar i USA. Med valutakursen i skrivende stund må dermed amerikanerne punge ut med en halv million kroner, noe som for eksempel er langt under det en Audi e-tron starter på her hjemme.

Cadillac skal altså bli GM’s elbilmerke, og hvor hardt det nå satses viser investeringene. Fabrikken i Tennessee får hele 2 milliarder dollar for å støtte produksjon av elektriske kjøretøy, mens GM heller ytterligere 2,3 milliarder dollar i et helt nytt produksjonsanlegg for battericeller som de eier sammen med LG Energy Solution.

Og, smått utrolig, kommer det første resultatet av den store satsingen før tiden. Iallfall virker det slik per i dag, men som elbilprodusentene har erfart kan det jo fort dukke opp uforutsette problemer. Det vet norske elbilkunder alt om.

Her er bilder av den kommende elbilen Cadillac Lyriq:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter