Kina har i likhet med Norge hatt til dels store og gode incentiver
for elbiler, noe som har ført til en voldsom satsing på elbiler i vedens mest
folkerike land. Flere av disse ønsker nå å selge elektriske biler utenfor
egne grenser, spesielt ettersom de kinesiske myndighetene stadig strammer inn
på incentivene rundt elektriske biler.
Europa. Og mer bestemt til Norge, som blir det første landet ut på det gamle
kontinentet. Norge er nemlig førstevalget når BYD nå tar skikkelig sats,
og de har funnet seg noen riktig rutinerte partnere i RSA. Det Drammen-baserte selskapet har lang erfaring med bilimport, og står får tiden bak merkene Suzuki, Isuzu og det elektriske varebilmerket Maxus, og har selvsagt infrastrukturen for å selge biler på plass. Inn i det skal også BYD, og det hele starter med den helelektriske
SUV-modellen kalt Tang. Deretter skal RSA ta inn en varebil, en 7,5 t lett
lastebil, en 19 t lastebil og en terminal-traktor ‒ alle helelektriske. ‒ Vi er glade for å kunne annonsere starten på et spennende
samarbeid mellom våre to selskaper, sier Frank Dunvold, administrerende
direktør i RSA. ‒ Historien til BYD er utrolig, og forskjellig fra alle
andre produsenter. BYD er det eneste «ekte» mobilitetsselskapet på markedet som
produserer innovativ batteriteknologi, så vel som batterielektriske kjøretøy
som personbiler, varebiler, lastebiler, busser og Skyrail/monorail-løsninger.
dialog med de kinesiske produsentene siden 2014. ‒ Etter å ha hørt merkets ambisiøse planer for personbiler,
varebiler og e-Trucks-utvalget, er det tydelig at BYD er et merke som perfekt
møter den økende etterspørselen etter rene, null-utslippskjøretøy, sier Dunvold. ‒ Norge er verdens mest elektrifiserte bilmarked, BYD er et
perfekt merke for oss, og vi ser fram til å utvikle dette spennende samarbeidet
videre. Isbrand Ho i BYD Europe peker på at RSA er en av de mest
erfarne bilimportørene i regionen, og sier at de er glade for ha de med på
laget. ‒ De har også infrastrukturen til å yte god kundeservice og
gi kundene den beste merkevare-opplevelsen. Vår strategi er å tilby europeiske
bilkjøpere et komplett tilbud av null-utslippskjøretøy. Vi vil etablere et godt
rykte når det kommer til kvalitet og ytelse, og dette er en utrolig spennende
tid i BYDs historie, sier Ho.
gavmild rekkevidde, nemlig 520 kilometer. Tang er allerede godt etablert som en
av de mestselgende ladbare hybridene i verden, men det er altså den helelektriske
versjonen som skal til Europa og Norge. Senere på året kommer også de første helelektriske varebilene,
og det er også helelektriske lastebiler på vei. BYD er en ganske stor produsent globalt sett, og leverer normalt
over 750.000 biler i året. De har også vært verdens største produsent av
ladbare biler seks år på rad. Les også: