Så hvor langt ruller elbilene fram til det er 10 prosent igjen på batteriet? (Foto: NAF)

Den praktiske rekkevidden for 32 nye elbiler

NAF har klar tallene etter å ha testet 32 nye elbiler, og her er listen over hvor langt disse rullet til det var 10 prosent igjen på batteriet.


Under El Prix, intet mindre enn verdens største rekkeviddetest, undersøker NAF og Motor hvor langt elbilene går før de er helt tomme før batteriene er helt tomme.

Dette gjør de for å måle hva de oppnår av rekkevidde målt opp mot WLTP-rekkevidden som bilmerkene selv oppgir, og det gir forbrukerne et bilde av hvor lang den faktiske rekkevidden er.

-->
Men akkurat som at ingen kjører en bil helt tom for bensin så er det heller ingen som kjører en elbil helt tom for strøm, og det har også NAF også tenkt på.

‒ Men det går helt fint å kjøre batteriet ned til 10 prosent før du lader. Hele ni elbiler i sommerens test gikk mer enn 500 kilometer før batteriet sank under 10 prosent, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Underveis under rekkeviddetesten leser de av batteriprosenten for hver 50. kilometer, og dette for å ha full kontroll på forbruket og hvor mye rekkevidde det er igjen.

‒ Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden, men det er ikke å anbefale å gjøre dette i hverdagen, sier Sødal.

For forbrukeren er altså den viktigste grensen 10 prosent, for dette viser den praktiske rekkevidden til elbilen. Ni av de 32 elbilene kom seg altså over 500 kilometer med dette igjen på batteriet.

‒ Med 10 prosent igjen har du litt margin. Nå ser vi virkelig at teknologien går framover år for år. Det er imponerende at så mange biler rundet 500 kilometer, sier NAF-rådgiveren.

Nå er det en ting i testen som ikke er helt vanlig, spesielt om elbilen er ladet på en hurtigladingstasjon. For under El Prix starter elbilene med 100 prosent på batteriet, og når det lynlades bør man gi seg på rundt 80 prosent når ladehastigheten går betraktelig ned.

Og selv om den siste testen ble gjennomført nå i sommer hvor forvarming av batteriet normalt ikke er nødvendig, benyttet testpilotene seg av dette ettersom det var litt kjølig i luften.

‒ Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet. Det kan gi ekstra rekkevidde også om sommeren, sier Nils Sødal.

Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt et, og det er altså lurt å bruke forvarming-funksjonen i variabelt norsk sommervær.

‒ Det er svært forskjellige løsninger for å skru på forvarmingen for optimal hurtiglading. Så finn ut hvordan det gjøres i din bil, råder Sødal.

Så hvor langt ruller elbilene fram til det er 10 prosent igjen på batteriet? (Foto: NAF)

Så hva er de praktiske rekkevidden på de 32 nye elbilene som NAF og Motor har kjørt gjennom El Prix?

Jo, så langt rullet de med 100 prosent oppfylt batteri før start og med 10 prosent igjen. Her er de rangert fra lengst til kortest:

  • Tesla Model S Dual Motor AWD: 563 kilometer
  • Mercedes Benz EQB 250: 538 kilometer
  • Nio ET7: 538 kilometer
  • Xpeng G9: 538 kilometer
  • Hyundai Ioniq 6 (2WD): 530 kilometer
  • Polestar 2 LR single motor: 524,1 kilometer
  • Mercedes Benz EQE 350 4Matic: 521 kilometer
  • BMW i7: 518,2 kilometer
  • Nissan Ariya RWD: 500 kilometer
  • Nio ET5: 494 kilometer
  • Xpeng P7: 452 kilometer
  • Voyah Free: 443,1 kilometer
  • Tesla Model X Plaid: 439 kilometer
  • Audi Q8 E-tron 55 Sportback: 430 kilometer
  • Hongqi e-HS9 LR: 429 kilometer
  • Mercedes Benz EQS SUV 580 4Matic: 416 kilometer
  • Byd Han: 408 kilometer
  • Nio EL7: 393,7 kilometer
  • Tesla Model Y RWD: 386 kilometer
  • MG 4: 385 kilometer
  • Kia EV6 GT: 348,7 kilometer
  • Toyota bZ4X AWD: 347 kilometer
  • BMW iX1: 343,8 kilometer
  • JAC e-JS4: 343 kilometer
  • Toyota bZ4X FWD: 341,1 kilometer
  • Jeep Avenger: 340 kilometer
  • MG Marvel: 339,6 kilometer
  • DS 3 E-Tense: 339 kilometer
  • MG 5: 337 kilometer
  • Volkswagen ID. Buzz: 336 kilometer
  • BYD Atto 3: 334,1 kilometer
  • Subaru Solterra: 315 kilometer

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter