Den perfekte vinterbilen

Bentley viser nå en versjon av superbilen Continental GT som bør passe perfekt på norske vinterveier.


En Continental GT er et vilt dyr med en koloss av en W12
under panseret på formidable 635 hk, og en slik rakett funker selvsagt svært så
dårlig på norske vinterveier.

Eller?

Bentley er svært stolte av Continental GT, og det med god grunn.
Dette er bilen som enkelt og greit er den raskeste produksjonsbilen opp det
berømte bakkeløpet Pikes Peak i Colorado, og det er litt av en prestasjon med
tanke på at flaket veier 2,2 tonn.

Men de vanvittige kreftene sørger for å flytte doningen fra
0 til 100 km/t på bare 3,7 sekunder, og toppfarten er på særs respektable 333
km/t.

Bentley har tidligere hyllet Pikes-prestasjonen med å komme
med en spesialversjon på 15 eksemplarer kalt Continental GT Limited Edition, og
denne var drapert i de samme fargene som rekordbilen og kledd i enda flere
karbondeler.

Men disse 15 kan ikke sammenlignes med den bilen Bentley
serverer oss nå.

Denne her:

Dette er en spesialbygd Continental GT for isløp, og vi snakker dermed om en racerbil. Men Bentley har faktisk holdt den så original som mulig, foruten å montere inn rene sikkerhetsanordninger som racerløp krever samt noen få andre endringer.

Det er altså ting som sportsseter, veltebur og brannslokkere
i spesialmodellen, men det aller meste rent mekanisk er originalt fra
fabrikken.

De som sjekket bildet over ekstra nøye ser også at den har
litt høyere bakkeklaring enn en original Continental GT, for som vi vet er det
alltid en fordel med litt bakkeklaring om man skal kjøre på skikkelige vinterforhold.
Den har også litt bredere sporvidde.

Begge disse grepene gjør den til en bedre isbil, og det er også andre ting som gjør den til ganske så perfekt for norske vinterveier.

Den har også fått et spesielt eksosanlegg for anledningen, som
du kan se i bildeserien lengre ned har en særs spesiell stuss.

Den har piggdekkene Pirelli Scorpion og noen skikkelige
lyskastere, og ikke minst kommer den ferdig med Bentley-ski på taket.

Ja takk, vi tar gjerne denne.

Men det får vi nok ikke lov til.

Bilen skal altså delta på isløp, mer eksakt den store
happeningen GP Ice Race i ski-metropolen Zell am See.

Den heldige Bentley-føreren blir Catie Munnings, som dermed
blir den første kvinnelige racerføreren offisielt ansatt av Bentley. Bra
jobbet, Catie.

Hun skal delta på to løp, et vanlig racerløp rundt en 600
meters lang isbane ‒ og et uvanlig et.

Skijoring er en konkurranse som man kan spore helt tilbake til OL i St. Moritz i 1928, og der var det ikke bare en purung Sonja Henie på skøyter som skapte furore.

Noen skiløpere fant nemlig ut at de ville ha det litt gøy,
og ble dratt bortover isen av hester uten ryttere.

Denne tradisjonen har holdt seg, men hestene er for lengst
erstattet av hestekrefter.

I år er det den sveitsiske skiløperen Sven Rauber som skal
bli dratt av Munnings i en ispreppet Continental GT, og vi ønsker han all mulig
hell og lykke til på den turen. Det trenger han sikkert.

Vi nøyer oss med å se på Bentleyen som er perfekt for norske vinterveier, denne røffe Continental GT’en.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter