Den «norske» varebilen EQV er her

Neste ut for den elektrisksatsende Mercedes er varebilversjonen av EQV, som kryper under 700.000 kroner med relativt grei klaring.


Faktisk er det litt større bilene, såkalte vans, så viktige for Mercedes at de kun prioriterte C-klassen foran en slik da de innledet sin nye helelektriske satsing.

Så den neste bilen etter helelektriske EQC var EQ Van, eller EQV som den faktisk heter. Denne ble introdusert i fjor, og er nå på plass som en flerbruksbil.

Men her hjemme har ikke Mercedes Norge glemt varebilen, som nå er klar for å innta markedet.

‒ Med elektriske EQV varebil får kundene et romslig alternativ med høyt fokus på komfort, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil hos Bertel O. Steen.

‒ Her er nivået av standardutstyr sjeldent høyt for segmentet, og bilen kan bestilles med blant annet aktiv seteventilering og Burmester surround soundsystem.

Ikke overaskende er dette en ganske lik utgave som den tidligere lanserte EQV, inkludert den elektriske drivlinjen med 204 hk og 366 Nm og en oppgitt rekkevidde på 357 kilometer og lading opp mot 110 kW.

Det betyr 10-80 prosent lading i teorien kan gjøres på 45 minutter, mens AC-ladingen på 11 kW åpner for 0-100 prosent på rundt 10 timer.

HjuldriftForhjulstrekk
Batterikapasitet – installertkWh100
Rekkevidde kombinert (WLTP)km357
OmbordladerkW11
HurtigladerkW110
Blandet forbruk (WLTP)kWh/100 km20,2–25,8

Dette er ikke en vanlig og litt enkel varebil som vi kanskje forbinder med begrepet, for her er det ikke spart på så veldig mye når det kommer til utstyr og løsninger. Johansen kan opplyse at bilen blant annet kommer med utstyr som adaptiv cruisekontroll, LED Intelligent Light System, elektriske skyvedører og bakluke, 360-graders kamera, navigasjon og MBUX som standard.

Det er også mulig å få EQV varebil med Burmester surround soundsystem, panoramasoltak, klimatiserte seter, elektrisk justerbare seter, kjøleskap i midtkonsoll og listverk med tre-imitasjon.

Og vi snakker om en varebil som virkelig hører hjemme her i nord, for bilen bygges om hos Lafinto og er dermed en «norsk» varebil.

Mercedes Norge opplyser at den kommer i to utgaver akkurat som den originale EQV, en på 5,14 meter og en på 5,37 meter.

EQV varebil (A2)EQV varebil (A3)
Nyttelastkg689632
Tillatt totalvektkg3.5003.500
Lengde | Bredde | Høydemm5.140 | 1.928 | 1.9495.370 | 1.928 | 1.949
Lastevolumm366,6

Prisen er en annen ting vi kanskje ikke helt forbinder med varebiler, for en slik litt mer luksuriøs utgave som EQV gjør selvsagt sitt til at prislappen havner på et litt annet nivå enn det varebilkundene vanligvis er vant til.

Mercedes Norge sier at de kjører en introduksjonspris fra 689.900 kroner, og dette inkluderer både frakt og levering.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter