Den fantastiske solcellebilen har et digert bagasjerom
Det er ikke størrelse det står på. Lille og ganske så unike Aptera har en rekkevidde som gruser alt og alle, og et overraskende svært bagasjerom. Se morsom video.
Vi er som kjent i en ny æra hvor det meste handler om elbiler i bilverden, men det utvikles også andre typer miljøvennlige løsninger. Hydrogenbiler er en slik, og en annen er de nye SEV-bilene.
Dette står for Solar Electric Vehicle, og er foreløpig en nisje med noen få merker som satser på biler som har et batteri som også kan lades opp via solceller. Kanskje ikke så veldig smart når det er mørketid, men desto smartere når sola skinner.
-->
Merket Aptera har en historie som til og med kan matche Tesla, for grunnleggerne Chris Anthony og Steve Fambro kunne allerede i 2006 vise fram en elbil. Men verden var ikke helt klar, så prosjektet falt grunnet manglende finansiell støtte.
De to fortsatte å jobbe med ting som batteriteknologi og vertikalt landbruk der er dyrking av planter foregår i vertikale lag, men de klarte ikke helt å glemme Aptera. Og de så et felt som ble oversett.
Så i 2019 bestemte de seg for å satse på SEV-biler, og målet var ganske hårete. De ville lage biler som kan klare seg med solskinn under hverdagslig bruk. Og etter oppstarten sier de selv at de har mottatt over 20.000 reservasjoner fra over 100 land, så det skal åpenbart ikke stå på interessen.
I tillegg til lanseringsserien, hvor en prototype av Aptera SEV ble vist fram i 2020, planlegger de også en autonom 6-seters bil, 2-seters pendlerbil, ja, selv 18-hjulinger er inkludert i framtidsvisjonen.
Skal en SEV kun klare seg med solcellekraft er det et par ting som må være på plass. Bilen må være lett, og den må være aerodynamisk. Svært så aerodynamisk.
Aptera har laget en som smadrer alt av dagens biler når det kommer til luftmotstand. De hevder selv at den lander på særs imponerende 0,13 i luftmotstand, og en aerodynamisk bil som Tesla Model 3 har for eksempel 0,23.
Verdens mest aerodynamiske produksjonsbil i verden er Mercedes EQS, og denne har en cd-verdi på 0,20. Det tallet senker altså Aptera betraktelig.
Når det kommer til vekt sier Aptera at bilen veier 65 prosent mindre enn andre elektriske biler, og kroppen er bygd ved bruk av ultralette kompositter. Den har som du kan se av bildet under en buet form som skal etterligne fysikken til et eggeskall – og dette beskytter de i bilen med en sikkerhetscelle som er syv ganger sterkere enn stål.
Så ja, den bør også være ganske så kollisjonssikker.
Som du kanskje ser av bildet har bilen kun tre hjul. Det er gjort fordi tre hjul har mindre rullemotstand enn fire hjul, og jo enklere en bil ruller jo mer rekkevidde får den.
Det er ikke så lett å se på bildet over at bilen er utstyrt med solcellepanel, men det er den altså. Dette skal sørge for at bilen lades, både når den er parkert og kjører, med 700 watt kontinuerlig ladeeffekt.
Sola kan fylle på med opp til 64 kilometer med rekkevidde daglig, noe som er over snittet av hvor langt nordmenn kjører daglig.
Den totale rekkevidden?
Jo, den er ikke på mindre enn 1.600 kilometer. Hmmm.
Og morsomt nok, dette er en trehjulsdreven bil, og skal fungere på all slags underlag via dynamisk dreiemomentkontroll. Aptera melder selvsikkert at bilen takler både -29 grader så vel som 52 plussgrader, og håndterer både snø og is.
Det skal heller ikke stå på bagasjeplassen. Aptera opplyser at denne er på 0,7 kubikkmeter, og hva det betyr kan du sjekke via videoen. Vi kan avsløre så mye at det er ganske så spandabelt.
Aptera SEV har en startpris på rundt 26.000 dollar i USA, noe som betyr rundt 260.000 kroner. Den blir tilgjengelig i fire batteripakker, 402 kilometer rekkevidde, 644 kilometer, 966 kilometer og altså den som skal passere 1.000 miles ‒ 1.609 kilometer.
Om alt går som Aptera håper går bilen inn i produksjon allerede i år, til glede for de over 20.000 som har reservert den ganske så unike elbilen.
Les også: