Volvo bygger fabrikk i Slovakia

Elbil-fabrikken blir svenskenes tredje produksjonsanlegg i Europa.


Volvo har totalt seks fabrikker rundt om i verden, og to av disse befinner seg i Europa. De er i Göteborg, belgiske Gent, amerikanske Sør-Carolina og kinesiske Chengdu, Daqing og Taizhou.

Nå skal de utvide kapasiteten i Europa, og ikke overraskende handler det om en ren elbil-fabrikk. For Volvo skal tross alt bli en ren elbil-produsent allerede innen 2030, og klimanøytral i 2040.

Svenskene sier at de har valgt Slovakia for å lage en triangel sammen med Torslanda og Gent, og det er ikke småpenger som legges i potten.

Investeringen skal være på rundt 1,2 milliarder euro, og fabrikken skal ligge i nærheten av den nest største byen i Slovakia, Kosice, øst i landet. Volvo-fabrikken blir den femte bilfabrikken i landet sør for Polen.

‒ Vi har et klart fokus på å bli et rent elektrisk mobilitetsmerke innen 2030, som er i tråd med vårt formål. Ekspansjon i Europa, vår største salgsregion, er avgjørende for vårt skifte til elektrifisering og fortsatt vekst. Jeg er veldig glad for å utvide avtrykket til Volvo Cars over til Slovakia, sier Jim Rowan, administrerende direktør i Volvo Cars.

Det går som kjent unna i et uhyggelig tempo i bilindustrien om dagen, og Volvo vil starte jobben med den nye fabrikken allerede til neste år. Produksjonslinjen skal monteres i 2024, og produksjonen av de første elbilene i en ny generasjon skal etter planen starte i 2026.

Den blir også ganske så stor, for når alt er operativt skal den nye fabrikken kunne spytte ut 250.000 biler i året. Den nye fabrikken kan også utvides ytterligere, og da vil i så fall den totale europeiske Volvo-kapasiteten nærmer seg millionen.

Den endelige beslutningen om å bygge en ny europeisk fabrikk er en stor milepæl for Volvo, for det kinesiskeide merket har så langt fokusert på USA og Kina. Blant annet kunne de feire den første «born in the USA»-bilen tilbake i 2018.

Faktisk må vi nesten 60 år tilbake for å finne sist gang Volvo åpnet en europeisk fabrikk.

Torslanda åpnet i 1964, og året etter fulgte Gent-fabrikken. Disse to kan totalt produsere 600.000 biler i året, og sammen med 250.000 i Slovakia blir den totale kapasiteten i Europa dermed på 850.000 biler i året.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter