Slik kan en stasjonsvogn se ut

Brabus har kastet seg over Mercedes C-klasse, og resultatet er ikke overraskende ganske så sportslig. Se bilder.


Tyske Brabus har den siste tiden mikset litt flere merker inn i sin tunings-suppe, og har blant annet bydd på spesielle versjoner av Porsche 911 og Rolls-Royce Ghost. Og som vi alle vet, forandring gjør alltid godt.

Men nå er de tilbake hos primærmerket, Mercedes-Benz, og de har like godt gått løs på selve hovedmodellen ‒ C-klasse. Og det inkluderer både sedan og stasjonsvogn, selvsagt til dobbel glede for oss andre.

Det er lett å forutse hva Brabus skal gjøre, for det inkluderer endringer både på utsiden og innsiden ‒ og i motorrommet. Altså det meste.

Slik er det også med C-klasse W/S 206-serien som er utstyrt med AMG Line, men dette stylingssettet var åpenbart ikke Brabus helt fornøyd med. Og de har gjort mer enn bare å flikke litt på det.

Kanskje mest oppsiktsvekkende er de nye frontspoilerhjørnene på hver side, for disse er formet som klaffer og byr på mer enn en visuell effekt. De reduserer nemlig løftet på begge hjørnene under høye hastigheter, noe som betyr bedre grep og kjøreegenskaper.

To nye sideluftinntakene gir fronten et mer sportslig utseende, og det er også satt på LED-lokaliseringslys som aktiveres av Keyless-Go-systemet når føreren nærmer seg bilen.

Bak har Brabus satt på en ny spoiler seg også skal redusere løftet, og ikke minst signaliserer de fire stussene med en diameter på 90 millimeter at dette er noe litt mer spesielt.

En annen ting som er viktig for det totale inntrykket er felgene, og de fra Brabus kan fås fra 18 til 20 tommer. De to bilene på bildene er utstyrt med Brabus Monoblock Z.

Dekkene er for øvrig på 225/40 ZR 19 foran og 255/35 ZR 19 bak for stasjonsvognen, og 225/35 ZR 20 og 255/30 ZR 20 bak for sedanutgaven.

Brabus har også sportsfjærer som senker bakkeklaring med mellom 20 og 30 millimeter, avhengig av basisbilen. Det hjelper selvsagt på det sportslige uttrykket, det og.

Men det Brabus virkelig er eksperter på er Mercedes-motorer, og tilbyr sett som gir mer krefter sammen med tre års garanti eller 100.000 kilometer. Så sikre er det på hva de gjør, og de har selvsagt gått løs på flere av C-klassens motorer.

En C 300 4Matic har en 4-sylindret turbomotor, og Brabus byr på 42 flere hk. Originalt har bilen 258 hk/400 Nm, men ut av garasjen til Brabus kommer denne med 300 hk/450 Nm.

Dette kutter sprinttiden til 5,8 sekunder, mens topphastigheten forblir begrenset til 250 km/t.

For turbodiesel-versjonen C 300d øker hestene med 45 hk og dreiemomentet med 50 Nm, noe som gir Brabus-utgaven 310 hk/600 Nm. Det sørger for at den utgaven sprinter opp til 100 km/t på 5,6 sekunder, mens toppfarten igjen stopper på 250 km/t.

På innsiden har Brabus plusset på med ting som aluminiumspedaler, nye matter og eksklusive finskinninteriør laget av spesielt mykt og pustende skinn og Alcantara, så det bør være mulig å trives på innsiden av disse bilene.

Resultatet av alle endringene er to ganske mer unike og sportsligere utgaver av Mercedes C-klasse, noe du selv kan sjekke se av bildene under.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter