Wiesmann har nå solgt unna hele det første året med produksjon av den kommende retro-elbilen. (Fotos: Wiesmann)

Den fantastiske elektriske retrobilen utsolgt

Wiesmann gjør comeback med en helelektrisk retro-roadster, og responsen lot ikke vente på seg. Nå er hele produksjonen for det første året solgt.


Så sent som i november kunne tyske Wiesmann endelig avsløre spesifikasjonene til den kommende elbilen, noe som i seg selv er et høydepunkt. For den siste bilen de kom med var GT MF5, og det så langt tilbake som i 2009. Altså 14 år siden.

Men før det hadde de vist fram roadsteren i april i fjor, og deretter kom det flere drypp. I september åpnet de for reservasjoner, og dermed var satstingen skikkelig i gang.

Wiesmann har kalt dette «Project Thunderball», og de hevder selv at elbilen er verdens første helelektriske luksus-roadster. Og at de har truffet blink med denne er det ingen tvil om, for responsen har vært overveldende.

Kunder fra hele verden har strømmet til, og nå kan de melde om at hele produksjonen for det første året er solgt. Og det er ganske imponerende.

For Wiesmann er fortsatt langt unna å sette bilen i produksjonen, og den moderne fabrikken kalt «Gecko» i tyske Dülmen er ikke klar for å sette i gang samlebåndene før til neste år. Men når det skjer skal det gå ganske raskt unna, så de første bilene skal etter planen leveres til kundene i løpet av 2024 en gang.

‒ Vi er alle ekstremt stolte over at Project Thunderball – bilen som varsler tilbakekomsten til det anerkjente Wiesmann-merket – skulle få så sterk gjenklang hos kjøreentusiaster over hele verden, sier Roheen Berry, eier og administrerende direktør.

‒ Vi visste at å kombinere det tidløse designet, luksusen og håndlagde finishen som Wiesmann er kjent for, sammen med en toppmoderne elektrisk drivlinje som gir eksepsjonell ytelse, rekkevidde og lading samt vår egen teknologi, inkludert det innovative regenerative bremsesystemet, ville resultere i en virkelig fengslende og ikonisk bil. Å allerede ha utsolgt det første produksjonsåret vitner om den unike appellen til Project Thunderball og representerer en fenomenal start på Wiesmanns nye, elektrifiserte æra.

Bilen har altså retrolinjer så det holder, og har en klassisk konfigurasjon med to seter, bakhjulsdrift og lett karbonfiberkonstruksjon. Så denne elbilen bør levere både når det kommer kjøreglede og design.

Og ytelse.

For den tyske bilen byr på to elmotorer i en bak-midtmontert posisjon, og totalt leverer disse 500 kW (680 hk) og 1.100 Nm dreiemoment i kombinasjon med en elbil som kun veier litt over 1.700 kilo. Resultatet er en elbil som parkerer de fleste sportsbilene på sprinten.

0-100 km/t er nemlig oppgitt til lynraske 2,9 sekunder. En Porsche 911 Turbo S Cabriolet som starter på drøye 3,4 millioner kroner klarer for eksempel denne øvelsen på 2,8 sekunder, så Thunderball er i godt selskap.

Motorene drives av en 800 volt 92 kWh stor batteripakke, noe som åpner for en oppgitt WLTP-rekkevidde på godkjente 500 kilometer, og det går også unna når ladekabelen først må fram.

Lynladingen byr nemlig på superraske 300 kW.

Wiesmann skiller seg også fra de fleste andre merkene ved at hver eneste bil blir laget sammen med eieren, så dette er også en litt skreddersydd biler som hver for seg også er ganske unike.

Prisen? Vel, også den befinner seg i sjiktet til 911 Turbo S Cabriolet, for de har rett og slett satt den til 300.000 euro. Det er i skrivende stund 3,25 millioner kroner.

Her er bilder av elbilen som har forført kunder over hele verden med sine klassiske linjer, Wiesmann Project Thunderball.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter