Det er et drøyt år siden vi ble klar over et nytt elbilmerke fra Kina kalt HiPhi, og vi ga umiddelbart en Hi Five. For selskapet Human Horizons som står bak merket har usedvanlig store ambisjoner, og den berømte snøballen har bare rullet i et stadig høyere tempo siden august i fjor.
Problemet med disse nye bilmerkene som akter å skyve på grensa, er at det stort sett stopper etter prototypen ‒ om de kommer så langt. Å lage en bil som går utenpå for eksempel en moderne Tesla koster nemlig skjorta, og planen totalhavarer når kassa er tom.
-->
Men dette har ikke skjedd med HiPhi, som altså har rullet på siden de viste fram en svært så imponerende prototype i fjor sommer.
Faktisk så mye at de nå har vist fram den aller første modellen kalt HiPhi X for publikum.
Den Shanghai-bygde elbilen debuterte i forrige uke under Beijing Auto Show, den første store bilutstillingen etter at covid-19-viruset stanset det meste i mars.
Flere av de mer luksuriøse merkene har funnet veien til Beijing, blant andre Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini og Aston Martin.
Og altså HiPhi, som er plassert nær standene til noen av de store partnerne de har ‒ blant annet Bosch som utvikler selvkjøring-teknologi og teknologi-kjempen Huawei.
For merket trenger virkelig store og tunge partnere for å realisere de enorme planene de har.
Dette er faktisk verdens aller første berøringsfrie bil, noe som jo passer fint i disse korona-tidene. Det betyr at den faktisk ikke har dørhåndtak, men dørene åpner seg automatisk akkurat som de automatiske skyvedørene vi kjenner fra butikkverden.
Den er også den første som byr på helautomatisk parkering. Du kan rett og slett bare klyve ut av bilen midt på parkeringsplassen, så finner HiPhi X selv en ledig lomme som den parkerer seg i. Og når du er ferdig å shoppe, så ja, kommer den og plukker deg opp.
Den byr selvsagt på den lynraske 5G-teknologien som sørger for at den har kontakt med omverden, og ikke mindre enn 562 innebygde sensorer sørger for å gjøre denne trygg, supermoderne og ganske selvkjørende. Ja, 562 sensorer!
Bilen er faktisk så smart at den lærer seg å kjenne eiere etter hvert som de blir kjent, og denne kunstige intelligensen (AI) sørger et samarbeid med Microsoft for. Og dette er imponerende greier.
For ikke bare kan du spørre bilen om veien til restauranten, men Microsoft og HiPhi har også fokusert på de kreative sidene i systemet kalt HiPhiGo. Ifølge HiPhi kan AI i denne bilen chatte, skrive poesi, lage maleri og redigere videoer. Nei, ikke spør oss om malingen, for vi har ingen anelse.
HiPhi har foreløpig ikke vært så ivrig å snakke om vanlige elbil-spesifikasjoner, men de første signalene har vært at den blir utstyrt med et batteri med en rekkevidde på 610 kilometer i henhold til den gamle NEDC-standarden.
Den kommer med to elmotorer som hver har 295 hk og 410 Nm, og 0-100 km/t går unna på sportsbil-lignende 3,9 sekunder.
Den byr på en rekke innovasjoner som er døpt «verdens første», og de har heller ikke holdt igjen når det kommer til interiøret.
Her består det interaktive designet av en 14,6-tommers full LCD-instrumentklynge, en 16,9-tommers sentral berøringsskjerm og en 19,9-tommers co-pilotskjerm. Ja, selv bakspeilet kan strømme media. Hmmm.
Og den innvendige plassen bør også være godt ivaretatt, for akselavstanden på HiPhi X er på formidable 3,15 meter. Og ja, de er utstyrt med 22-tommers store felger.
Human Horizons har også offentliggjort kinesiske priser for HiPhi X, og snodig nok er 4-seteren dyrere enn 6-seteren.
Den med plass til fire starter på 1,12 million kroner, mens den med seks sitteplasser kryper under millionen med en startpris på 954.000 kroner.
Til sammenligning starter den aller billigste Tesla Model X på 1,08 million kroner i Kina, mens Performance-versjonen har en startpris på 1,22 million kroner. Det kan altså bli en formidabel X-kamp i Kina de kommende årene.
Produksjonen av HiPhi X skal som smått starte opp mot slutten av året, før de virkelig gir gass med en offisiell markedslansering i første halvdel av 2021.
Og den blir etter alle solemerker en realitet, for nå kan også de som besøker Beijing Auto Show sjekke den ut.
Les også: