Den beste og verste laderen

I regi av NAF har tre eksperter testet ut 10 hjemmeladere, og kommet fram til den beste ‒ og de verste.


Stadig flere går nå over til elbil, og vi har bikket en halv million elbiler her i Norge. Det betyr også at det stadig monteres nye hjemmeladere, for det er den foretrukne måte å lade elbilen på.

En tidligere undersøkelse gjort av NAF viser at hele 81 prosent av elbilistene lader bilen hjemme, og 16 prosent via en metode som absolutt ikke er anbefalt ‒ gjennom vanlig stikkontakt.

Men heldigvis benytter brorparten av hjemmeladerne seg av nettopp en slik ting ‒ en hjemmelader. I undersøkelsen oppga 65 prosent at de brukte en ladeboks hjemme for å fylle batteriet, mens kun 8 prosent svarte at de lader på jobben.

Ifølge NAF er det nå et 30-talls ladebokser til salgs, og det er åpenbart ikke veldig enkelt å finne fram i denne jungelen.

‒ Vi anbefaler at du kontakter en elektriker før du kjøper hjemmelader. Da får du en god løsning som passer både strømanlegget, bilen og lommeboka di, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lading i NAF.

Flere av ladeboksene er mulig å kjøpe uten montering, men NAF er usikre på om dette faktisk lønner seg. Utfordringen for elbilisten er å sammenligne laderne, og ikke minst å sette en prislapp på jobben som elektrikeren må gjøre.

NAF sier at i noen tilfeller kan startprisen være lik, men at det er variasjonen rundt hva som er innebygget av vern og sikkerhetstiltak. For eksempel har noen ladere ting som smartlading og vern innebygget, mens andre har dette som tilleggsutstyr.

‒ En god elektriker skal ha oversikt over sikkerheten i de ulike ladeboksene. Og antagelig får du også en mer riktig totalpris om du kjøper boks og montering hos en elektriker, enn om du kjøper boksen selv og så spør elektrikeren om montering, sier Gjøby.

Utfordringen med å kjøpe en ladeboks er det at det er vanskelig å sette seg inn i hva som skiller de gode fra de dårlige ladeboksene, og hvilken som passer best for din bil og elanlegget der du bor, forteller NAF.

‒ Elektrikerne skal kunne dette og de kan finne boksen som er best både for bilen og boligen din. Det er også en stor fordel å ha et sted å reklamere til om noe ikke fungerer, mener lade-rådgiveren.

Automobilforbundet har testet 10 av ladeboksene som er på markedet. Eller mer riktig, de har fått hjelp av en ekspertjury til å teste ut disse. Den avdekte stor variasjon både i funksjonalitet og sikkerhet.

Testen avslørte både ladebokser som hadde sikkerhetsbrist, ikke egnet seg til å lade elbil samt gode og funksjonelle ladestasjoner, ifølge NAF.

‒ Testen er en hjelp for folk, men i bunn og grunn er det elektrikeren som kan dette her. Så søk råd hos en erfaren elektriker som kan ladebokser, er rådet fra Jan Tore Gjøby.

Den hjemmeladeren som ble kåret til testens beste var Zaptec Go, som ifølge juryen scoret høyt på alle punkter, inkludert at den oppfyller alle sikkerhetskrav fullt ut.

To ladere fikk stryk. Både Folkeladeren og Eo Mini manglet en låsmekanisme som hindrer at kabelen kan trekkes ut under lading, og denne sikkerhetsbristen er såpass alvorlig at begge to altså får strykkarakter av juryen.

Les mer om ladeboks-testen over hos NAF, og også hva produsenten bak Folkeladeren sier om sikkerhetsbristen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker