Den aller vakreste modellen

For 10. gang stakk Ducati av med prisen for den vakrestemotorsykkelen under årets heteste MC-messe.


En gang i året strømmer MC-folket til Milano og
EICMA-messen. Den er årets viktigste for tohjulingene, og byr på en drøss med
nyheter. I år var det utrolig nok over en halv million besøkende innom den
gedigne messen.

De store produsentene drar selvsagt med seg sine nyheter til
Italia, men også de som bygger spesialsykler dukker opp med sine custom-herligheter.
Så her bør absolutt alle finne noe de liker.

Og det er en ny trend på gang.

MC-industrien har enn så lenge holdt tilbake når det kommer
til elektriske motorsykler, men Harley-Davidson har som den første virkelige
store tatt steget med sin Livewire.

Og som vi ser i bilindustrien med nye elbilmerker popper det
også opp mange nye produsenter som satser på elmotorsykler, og de i Milano
kunne se en rekke slike under årets messe.

Men fortsatt handler det selvsagt mye om de med en vanlig
motor under tanken, og en produsent som Honda kunne blant annet vise fram en ny
villmann i CBR 1000 RR-R. Denne er basert på Moto-GP-sykkelen, og kan skryte av
godt over 200 hestekrefter på bakhjulet.

Men den var ikke den neste som kan skryte av det, og det var
faktisk en annen som falt mest i smak under årets store begivenhet.

De 15 siste årene har nemlig EICMA sammen med magasinet Motociclismo
kåret den vakreste av dem alle, og i år la over 14.500 besøkende igjen sin
stemme.

Og det var en MC som raskt pekte seg ut som en stor favoritt,
nemlig Ducati Streetfighter V4. Den var en av tre nyheter den italienske
produsenten viste fram, i tillegg til en helt fornyet Panigale V2 og 2020-versjonen
av Panigale V4.

Den nye dronningen fikk hele 36,7 prosent av stemmene i konkurransen «Most Beautiful Bike of the Show», og dermed kunne Ducati rake med seg den ettertraktede prisen for 10. gang på 15 år.

Streetfighter V4 er altså en linjelekker MC, men også en
særdeles kraftig en.

Ducati har strippet den ned så mye de har klart, og
slankekuren har resultert i en sykkel som kun veier 180 kilo. Det finnes til og
med en Streetfighter V4 S-versjon som veier inn til 178 kilo.

Under tanken har italienerne plassert en motor på 1.103 kubikk
som yter hele 208 hestekrefter med et dreiemoment på 123 Nm, så denne er
virkelig en hypersykkel på linje med disse hyperbilene vi av og til ser.

Den byr altså på mer enn 1 hk per kilo, og regner vi det om
til tonn så har den altså godt over 1.200 hestekrefter. Ganske så ellevilt.

Så en Streetfighter V4 er et vakkert udyr, og det er ikke
overraskende at roadracing-gærne italienere stemte denne fram under årets EICMA.

Vi feirer med flere bilder av den imponerende nye
motorsykkelen til Ducati:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel