DeLorean vil hylle historien

Elbilen Alpha5 er ikke resultatet av en meget kjent sportsbil, men faktisk fire veldig ukjente DeLorean-konsepter.


Mange av vår tids største ikoner døde unge. Det gjelder også en av de største legendene i bilindustrien, DeLorean.

Bilen laget av selskapet som offisielt het DeLorean Motor Company (DMC) eid av John DeLorean er en av veldig få biler som faktisk heter det samme som selve bilmerket. Nå er den riktignok også er kjent som DMC-12 ‒ en benevnelse brukt under utviklingen av bilen.

-->
Den spesielle stålbilen, for ja, ingen som forlot fabrikken nær Dublin var lakkert, med sine forførende måkevinger var på plass i 1981, men salget var mildt sagt dårlig.

Svært få brydde seg om den spisse sportsbilen, og midlene tørket raskt opp. Resultatet var at John DeLorean måtte gi seg allerede året etter.

Tre år senere dukket det opp en film som tok publikum med storm, til tross for en ganske spesiell tittel ‒ «Tilbake til fremtiden». Den handlet om en tenåring som tok seg tilbake i tid med en tidsmaskin i form av en ombygd DeLorean, og som ved et trylleslag ble bilen verdensberømt ‒ dog tre år for sent til å redde DMC.

Passende nok sikret en ire seg rettighetene til merket i 1995, men heller ikke det satte fart på merket. Nå er imidlertid merket på plass i USA, og under ledelse av Joost de Vries. Det bør være positivt.

For de Vries har erfaring fra merker som Tesla og Karma, og har til og med en gang i tiden jobbet med å elektrifisere de gamle DMC-12-bilene. Så ja, nye DeLorean blir et helelektrisk merke.

Den første bilen er foreløpig kjent som Alpha5, og grunnen er ganske så enkel. Den er resultatet av fire tidligere Alpha-biler signert DeLorean.

‒ For å forstå hvor vi skal, må vi vite hvor vi har vært, sier Troy Beetz, CMO i DMC.

‒ Vi har et ansvar for å utforske og hedre merkevarens historie ‒ samtidig som vi kuraterer fremtiden.

Så ja, de vil ta DeLorean tilbake til fremtiden.

De får hjelp fra øverste hylle, for selveste Italdesign har bidratt til å forme denne, og sammen har de studert de fire ukjente konseptene som altså kulminerer i Alpha5 ‒ en lekker og sportslig elbil.

John DeLorean hadde større planer enn kun sportsbilen tilbake i 1981, for i all hemmelighet utviklet selskapet en bil som gikk under navnet DMC-24. Alpha1 var en bil med 4-5 seter, og skissene som dagens DMC har fått tak i viser at de forsket på nye materialer som de skulle ta i bruk. Det rakk de altså aldri.

I 1996 kom DeLoreans andre bil, en roadster kjent som Alpha2. Denne var ifølge DMC helt ulik den opprinnelige bilen, og designspråket skal ha blitt drevet fram av ny teknologi.

I 2006 kom DeLorean Alpha3, en luksuriøs sedan og merkets første tolkning av et elektrisk kjøretøy. Alpha3 skal ifølge DMC ha flyttet grenser, og definerte det som betydde å være en DeLorean.

I 2013 dukket Alpha4 opp, og nå var det helt klart at det var ny teknologi som skulle drive merket inn i fremtiden. Dette var nemlig en SUV drevet av hydrogen.

Disse fire har altså ført til DeLorean Alpha5, en bil som skal ta merket tilbake til fremtiden.

Dette er en sportslig elbil med rene linjer, og selvsagt er måkevingene på plass. Det skulle neste bare mangle.

Designet er ikke overraskende forførende, men også resten av bilen bør bil bra. Nå er ikke spesifikasjonene helt klare, men DMC sier at bilen får et batteri på over 100 kWh og rekkevidden er ventet å bli rundt 500 kilometer.

De sier også at toppfarten blir på 250 km/t, mens resten av spesifikasjonene og ytelsene er ukjente.

‒ Alpha5 er en representasjon av de siste 40 årene med DeLorean, sa Beetz tidligere i år.

‒ Det er et enormt ansvar å hedre historien til DeLorean-merket, men et enda større ansvar for å kurere fremtiden ... jeg tror vi har klart begge deler med Alpha5.

Her er elbilen som tar DMC tilbake til fremtiden, DeLorean Alpha5:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter