Deilige BMW Z4

BMW Z4 cabriolet er en særdeles trivelig opplevelse! Såtrivelig at jeg rett og slett tror jeg bare må ha meg en sånn en gang iframtiden!


Så hvorfor ikke nå?

Vel, det handler ene og alene om økonomiske muligheter.

-->

Med en gang jeg satte meg inn i nye BMW Z4 på Fornebu, så
skjønte jeg at uken min ville bli meget god.

Når du åpner døren ønskes du velkommen inn i et landskap av deilig skinn og aluminium.

Joda, du setter deg som seg hør og bør ned i denne bilen, men døren er stor og plassen der inne er god selv for meg.

Instrumenteringen er deilig og moderne med siste versjon av
i-Drive.

Rattet er tykt og godt å holde i selv om du kjører i flere
timer i strekk.

Knappene er logisk plassert, og alt er godt og intuitivt å
bruke på deilig tysk BMW-vis.

Jada, jeg er glad i joystickløsningen som gjør at jeg
slipper å fingre på infotainmentskjermen, men heller kan vri, vippe og trykke,
samt skrive bokstaver på toppen av joysticken.

I videoen over kan du se bilen fra ulike vinkler, og litt i
fart også, samt se når jeg tar taket av og på. Der kan du også se bagasjerommet
som faktisk rommer hele 281 liter. Sammenlignet med Mazda MX5 føltes det nærmest
formidabelt ut med tanke på plassen til litt bagasje.

Når du rusler ut av en Z4 skal det godt gjøres å ikke se
litt ekstra på den før man forlater den.

Design er jo naturligvis en subjektiv sak, men jeg liker
svært godt linjene på nye Z4, tøff, stilig og lekker på en gang.

Enten taket er på, eller det er av, så er det svært så moro
å kjøre Z4. Testbilen hadde M Sport pakke, som påvirker utseendet, og som også
påvirker hvordan bilen oppleves å kjøre.

De som finner på å klage på denne bilens kjøreegenskaper og
kjøreglede tror jeg nesten gjør det for å virke litt smarte eller noe sånt, for
du skal være rimelig ihuga rallykjører for å skulle ønske å justere noe her
altså. Litt andre fartsgrenser enn vi har her i Norge er nok også noe som må
til for å eventuelt merke slikt.

Z4 har et pent ytre og et nydelig indre, men det er faktisk
kjørefølelsen som er bilens sterkeste side, og som gjør at jeg bare må ha en Z4
en vakker dag!

Så har man jo en ekstra dimensjon med å kunne trykke på en
knapp og legge taket bak seg, og snuse inn blomsterduft og få inn fuglesang og
deilig motorlyd.

En dimensjon som gjør at mange i dette landet er meget glade
i sin kabriolet selv om vinteren er lang her.

Prisene for Z4 starter på 576.700 kroner før man har lagt
til noe for levering, lakk og vinterdekk. Da får man den med en 20i motor som
leverer 197 hk.

Du må nok regne med en del mer avhengig av hvor lite ribbet
du ønsker den.

Testbilen har en toliter som yter 258 hk og 400 Nm, og har
en startpris på 654.500 kroner før levering og lakk og dekk og ekstrautstyr.

Med alt det utstyret som var på testbilen lander den på 861.600
kroner.

Jeg kikket litt på ekstrautstyrslisten, og det jeg kunne
sett for meg å stryke derfra var i grunnen bare parkeringsassistenten til 5.500
kroner, men så er jeg litt over middels glad i mye utstyr også da.

Mange deilige detaljer på denne bilen, spesielt med M Sport
stylingen.

Svingete vestlandsveier må jo bare være en drøm med en bil som dette! Og det deilige er jo at lange motorveistrekninger også er deilig, ikke like moro, men deilig.

Jeg skrøt av at Mazda MX5 var kjøreglede på boks, vel, her
får du i tillegg fantastisk komfort og plass til deg selv og det du trenger av
bagasje for en noe lenger tur for å nyte vårt vakre land.

Ikke noe å klage på?

Vel, koppholderne får du bare tilgang til ved å åpne
armlenet. Joda, du kan legge ned den delen som gir føreren tilgang til
armlenet, men det er ikke så bra for passasjeren.

Her burde BMW klart å tenke ut en Saab-lignende løsning slik
at man ikke var helt avhengig av åpent armlene for å holde på en kopp eller
brusflaske.

For de som ikke kjenner Saab, så kom det en koppholder ut
fra midtkonsollen når man trykket på den, et vakkert lite kunstverk som gledet
i hverdagen.

Ikke bare bare å forlate de deilige elektrisk justerbare
setene med minne, i den artige Z4, men en vakker dag så har jeg en sånn selv.

Besøk nybiltester.no for flere tester

Les også:

Les mer om:

Nyheter Tester