Ford har feiret sine seire i Le Mans på rekke og rad, men de har ikke glemt bilen som faktisk banet vei for disse. Nå skal bilen som tok seieren i Daytona i 1966 hylles.
De bilinteresserte kjenner godt til historien da Ford endelig klarte å bryte det europeiske hegemoniet i Le Mans tilbake i 1966, og nå kjenner også resten av verden til denne.
I fjor kom det nemlig en Hollywood-film som omhandlet kampen mellom Ford og Ferrari, og storfilmen bød på stjerner som Matt Damon og Christian Bale i hovedrollene.
-->
Gjennombruddet for Ford kom altså i 1966, og Ford GT40 tok like godt seieren i et av verdens mest berømte løp også de tre neste årene. Dette er fortsatt de eneste seirene for amerikanske biler i Le Mans.
Dette har Ford markert med spesialmodeller av Ford GT både i 2016, 2017, 2018 og 2019, men de er faktisk ikke ferdig.
For før Ford GT40 gikk til topps i 1966 vant bilen et annet løp, nemlig 24-timersløpet i Daytona. Dette er altså bilen som banet vei for den fantastiske triumfen i Frankrike, og nå skal også den hedres.
‒ Med denne Heritage Edition går Ford Performance-teamet dypere inn i Ford GTs løpshistorie, og laget en versjon som stilistisk hedrer 55-årsjubileet for Daytona-løpet, sier Mike Severson, leder Ford GT-programmet.
Og det er mer, for Ford nøyer seg ikke bare med en hyllest-versjon.
‒ For kunder som ønsker å fremheve karbonfiberdrakten og funksjonelle kjølekanaler som bidrar til å levere Le Mans-vinnende ytelse, tilbyr Ford GT Studio Collection en ny måte GT-fans kan tilpasse superbilene sine på.
Det er ikke så rart at Ford har lyst til å feire Daytona-løpet, for GT40 Mk II dominerte løpet fullstendig og noterte seg for plassene 1-2-3-5. I Le Mans tok bilen som filmen Ford v Ferrari skildrer de tre første plassene.
Bak rattet på vinnerbilen i Daytona satt Ken Miles og Lloyd Ruby, og de dominerte så mye at Ford fikk troen på at Ferrari faktisk kunne beseires. Miles og Ruby vant til slutt med nærmere 50 kilometer.
Ford GT Heritage Edition kommer med en «frossen hvit» utvendig farge kombinert med karbondeler som gir kontrast. Dette forsterkes av en rekke røde detaljer, og det hele rundes av med Heritage Gold 20-tommers smidde aluminiumsfelger og røde lakkert bremsekalipere.
Innvendig har Ford blant annet brukt en masse svart Alcantara-skinn, og igjen sørger røde detaljer for kontrasten.
Ford GT Studio Collection byr på grafiske pakker hvor nøkkelelementer gir kontrasteffekter, og her har Ford Performance fått hjelp av Ford GT-produsent Multimatic.
‒ Kombinasjonen av stripene og aksentene påkaller følelsen av fart og trekker blikket mot noen av de mest fremtredende funksjonene i GT, sier Garen Nicoghosian, designsjef his Multimatic.
Kun 40 slike skal lages i 2021 og 2022, så det blir en tøff kamp om disse bilene.
Produksjonen av Ford GT som ble lansert i 2016 avsluttes i 2022, så vi kan nok forvente oss en farvel-utgave også.
Men før den tid kan vi sjekke opp de to nye spesialversjonene:
Les også: