SSB har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet sett på hvor
mange biler det ble registrert i fjor, hvilke biltyper dette var og hvordan det
hele fordelte seg basert på inntekt i husholdningen. La oss ta tallene SSB har kommet fram til.
privatpersoner kjøpte 74.000 av disse. Av disse ble det registrert 46.000
elbiler og 28.000 fossilbiler, og grunnlaget for SSB-tallene er 73.000 nye
personbiler. I tillegg ble det registrert rundt 68.000 nye biler av foretak,
og fordelingen her var 14.000 elbiler og 54.000 fossilbiler. Disse har blitt
holdt utenfor regnskapet til SSB. Totalt registrerte privatpersoner 45.414 nye elbiler og 27.386 nye diesel- eller bensinbiler i 2019, og SSB har delt disse opp i 10 forskjellige grupper basert på inntekt. Gruppe 1 er de 10 prosentene med lavest inntekt, og gruppe 10 er de 10 prosentene med høyest inntekt. Elbilene har som kjent fritak fra merverdiavgift og
engangsavgift, og dette fritaket er stipulert til å være rundt 11 milliarder
kroner. Til sammenligning viser SSB til at staten støttet barnefamilier med rundt
17 milliarder kroner i barnetrygd og kontantstøtte. Ikke overraskende øker antall nye personbiler med hvor mye
familiene tjener, og de som tjener minst kjøper også totalt færrest nye biler. I
gruppe 10 skaffet 8,5 av husholdningene seg ny bil i 2019, mens det i gruppe 1 var
kun 0,2 prosent som spanderte på seg en ny bil i fjor. Det er derfor ikke overaskende at den rikeste gruppen også
kjøpte flest elbiler, men det er også en klar forskjell på hvilke type bil de
forskjellige gruppene kjøper.
enn fossilbiler, mens fra gruppe 6 og nedover var motsatt og de fleste kjøpte
enten en diesel- eller bensinbil. De aller rikeste i gruppe 10 kjøpte 16.686 elbiler og kun
5.626 andre typer biler, mens de i for eksempel gruppe 4 registrerte 1.242 nye
elbiler og 1.649 diesel- og bensinbiler. En av grunnene til det er at mange av elbilene på markedet til nå har vært i det øvre prissjiktet, og dermed utenfor rekkevidde for mange norske familier. Men det kommer stadig flere elbilmodeller på markedet, og tilbudet blant de litt mer rimelige modellene er økende. Resultat er at elbilkjøpet er på vei til å jevne seg noe ut,
selv om det ikke er veldig mye. For mens bilsalget generelt falt i 2019 kjøpte også gruppene
med dårligst inntekt flere elbiler i fjor enn de gjorde i 2018, og i for
eksempel gruppe 5 ble det kjøpt 433 flere elbiler i fjor sammenlignet med 2018.
elbilsatsingen blant bilprodusentene i 2020, og det kommer flere rimeligere
elbiler på markedet i år og neste år. Tallene til SSB viser at hver femte elbil er eid av husholdninger
med høyest inntekt, og de rikeste kjøpte 4 av 10 nye elbiler i 2019. Statistikken viser at om man regner husholdningene opp til
70 prosent (gruppe 1 til 7) så kjøpte de 12.153 elbiler, mens de 10 øverste
prosentene sto bak 16.686 av de nye elbilene i 2019. Tar vi med gruppe 8 så kjøpte
de 80 nederste prosentene 18.893 elbiler, mens de 20 rikeste prosentene skaffet
seg hele 26.521 nye elbiler i fjor. Til sammenligning kjøpte de 20 øverste prosentene 10.228 diesel-
og bensinbiler i fjor, mens de resterende kjøpte 17.158 biler med eksosrør bak. Norsk elbilforening fokuserer på at veksten elbiler
prosentvis er størst blant de med lavest inntekt. ‒ Elbilpolitikken virker. Ser vi på de med lavere inntekt,
øker elbilandelen fra 2018 til 2019 mer enn det gjør for de med høyere inntekt,
sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. De har selv regnet ut at elbilandelen økte med 32 prosent
fra 2018 til 2019 for de med lavest inntekt, 38 prosent for de med middels
inntekt og 28 prosent for de med blant de med høyest inntekt. Slår vi samme gruppe 1 til 6 så ble det kjøpt 7.674 nye
elbiler i 2019, men den sammen gruppen kjøpte 6.017 nye elbiler i 2018. ‒ Du trenger ikke å være forsker for å forstå at folk med
vanlig inntekt oftere velger bruktbil. Men når stadig flere elbiler selges i
nybilmarkedet, blir det etter hvert flere elbiler tilgjengelig i
bruktbilmarkedet slik at alle kan velge elbil, understreker Bu. Hun mener også at undersøkelsen viser at elbil fremdeles er et for kostbart valg for mange. Da blir det feil å legge avgifter på dem, slik enkelte politikere nå foreslår, mener hun. ‒ Det er avgjørende at elbilpolitikken må få virke lenger
slik at folk over hele landet og folk med vanlig inntekt får nyte godt av den.
Fritak fra kjøpsavgifter gjør at stadig flere kan velge elbil. Avgiftsfritakene
er viktige å beholde fordi elbilene allerede er for dyre for mange, sier
Christina Bu. Fjorårets mest solgte bil ble elbilen Tesla Model 3 med hele
15.683 registreringer, og den var langt foran Volkswagen Golf som kommer både med
og uten elmotor på 2. plass med 10.025 registeringer. Så langt i år leder Audi e-tron soleklart med 3.754 registeringer, og ja, det er en elbil for de mer bemidlede av oss. Audis aller første rene elbilmodell starter rett i underkant av en halv million kroner. Les også:
- «Ukjent» modell ble årets bil i verden
- Sportsbilen med noen spesielt under panseret
- Eiere dropper SsangYong-støtte