De nye utsiktspunktene du må få med deg

Norge er et av de flotteste landene når det kommer til å kjøre langturer. Ikke minst takket være Nasjonale turistveger, som nå får seg et skikkelig løft.


Til neste år runder Nasjonale turistveger 30 år. Det var nemlig tilbake i 1993 at Stortinget ville prøve ut kombinasjonen vei og reiseliv, for politikerne så en mulighet til å kombinere norsk spektakulær natur med flotte kjøreturer.

Ideen var å tilrettelegge for stopp på strategiske steder langs hele Norge, og dermed løfte opplevelsen til et nytt nivå.

-->
Dette prøveprosjektet var så vellykket at Statens vegvesen fem år senere fikk beskjed om å videreføre satsingen, og i 2001 ble den nasjonale satstingen på turist-strekningene formelt vedtatt.

Siden har det ballet på, som det heter.

De senere årene har Statens vegvesen satset enda mer på kombinasjonen av service på strategiske punkter kombinert med opplevelsen av nyskapende arkitektur og tankevekkende kunst ‒ alt dette omkranset av flott norsk natur.

Det er 18 strekninger som utgjør Nasjonale turistveger, og disse strekker seg helt fra Jæren i sør til Varanger i nord. Totalt måler strekningen over 2.000 kilometer, og det dukker altså stadig opp nye arkitekt-tegnende rasteplasser og plattformer som legger til rette for fantastisk utsikt ‒ og skaper oppsikt.

Og ikke bare her hjemme. For den reiseglade verden har for lengst fått med seg dette.

Sjefen blant reisemagasinene, Lonley Planet, hadde for eksempel så sent som i november en artikkel om Norges flotte veistrekninger. Der slo fast at «å se alt Norge har å tilby fra den koselige cockpiten i en bil rett og slett er en ut-av-denne-verden opplevelse».

Og denne opplevelsen får seg nå et ytterligere løft.

For Vegvesenet skal i løpet av året fullføre 11 nye arkitekturtiltak, og dermed vil antallet gjennomførte turistveiprosjekter ved utgangen av 2022 være hele 172.

De nye tiltakene strekker seg fra de to ytterpunktene av nettverket, så her trenger du ikke å kjøre så veldig langt uansett hvor du befinner deg på fastlandet.

Her er de 11 nye som er helt klart er verd en kjøretur, og det er Statens vegvesen som forklarer hva som er nytt.

Trælvikosen, Helgelandskysten: Rasteplass med stegasteiner i fjæra

Trælvikosen langs fylkesveg 17 i Brønnøy. Rasteplass med hoppesteiner i fjæra. Snøhetta v/ Landskapsarkitekt Thea Kvamme Hartmann. (Foto: Statens vegvesen/Lars Grimsby)

Trælvikosen med sine 55 utlagte stegasteiner tar besøkeren over sandbunnen i en presis linje fra stranda ut mot en liten holme og utsikten mot Torghatten.

Stegasteinene markerer en tidevannslinje; fullt synlige ved lavvann og helt borte ved høyvann.

Den nye plassen inneholder dessuten en parkeringsplass, bord med benker og en sti mellom parkeringsplassen og stegasteinene.

Arkitekt: Snøhetta

Tyrvefjøra, Hardanger: Toalett på rasteplass ved fjorden

I ei lita bukt utenfor Ålvik langs Hardangerfjorden får rasteplassen Tyrvefjøra et servicebygg ingen har sett maken til.

Det særpregete byggverket består av to separate toaletter under et stort tak som ser ut til å sveve i landskapet. Til toalettenes yttervegger benyttes trær med sine stammer og røtter.

Ved å bygge toalettet som en del av landskapet, ønsker arkitektene å understreke hva man kaller de intime og nesten hemmelige kvalitetene på plassen.

Arkitekt: Helen & Hard

Espenes, Hardanger: Rasteplass med utsiktspaviljong og toalett

I det mektige fjordlandskapet bygger Statens vegvesen et moderne turistveganlegg med god utsikt nordover Sørfjorden.

Anleggets særpreg er en 64 meter lang og 4 meter bred takkonstruksjon i stål med 12 takmoduler i ulik høyde, holdt oppe av stålsøyler.

Under taket blir det sitteplasser og et servicebygg med tre toaletter og et handicaptoalett.

Arkitekt: Code arkitektur

Flesefossen, Ryfylke: Rasteplass med toalett

Langs riksveg 13 mellom Nesflaten og Røldal, der Flesefossen kommer ned fjellsiden blir det etablert en plattform i betong som skal bære en langsgående konstruksjon i stål og tre og by på gode rastemuligheter og flott utsikt til fossen.

Det nye toalettet innlemmes i konstruksjonen. I prosjektet inngår også sittegrupper i terrenget og parkering for åtte personbiler og to busser.

Arkitekt: Haugen/Zohar Arkitekter

Hamningberg, Varanger: Fuglekikkerskjul og havutsikt

Det nye fuglekikkerskjulet i Hamningberg ligger langs de store fugletrekkene som følger norskekysten, og gjør Hamningberg og nordre Varanger til et populært stoppested for trekkfugler og fuglekikkere.

Skjulet gir ly og byr på flott utsikt mot havet.

Den ytre fasaden er flammebehandlet mot vær og vind, mens innsiden kles med trevirke av drivved fra Varanger.

Skjulet i Hamningberg er et nytt bidrag med å styrke Varanger som reisemål med fuglekikking, unik natur og spennende kultur som virkemidler, og som ifølge analyser bidrar til sterk verdiskaping i regionen.

Arkitekt: Biotope

Sundshopen, Helgelandskysten: Rasteplass med toalett og vorr

I det frodige landskapet i Sømna på Helgelandskysten bygger Statens vegvesen en ny stemningsfull rasteplass med vorr.

Vorren, eller steinpiren strekker seg 65 meter fra stranden utover i fjæra.

Vorren blir utført i tradisjonshåndverk med laftede steinkasser og med steinheller som dekke.

Et nytt moderne servicebygg, stor parkering og sti ned til rasteplassen ved stranden gjør Sundshopen komplett.

Arkitekt: Rever & Drage

Sluppen, Aurlandsfjellet: Parkering, rast og sti til foss

En parkeringslomme langs den smale og svingete fv. 243 opparbeides til rasteplass med fire parkeringsplasser og to sittegrupper.

Rasteplassen avgrenses med en natursteinsmur.

En sti med steintrinn lagt i terrenget fører ned til Erdalselvi, med et par sitteplasser langs stien og en benk i skogen. Herfra kan man gå videre på stier inn til Sluppefossen.

Arkitekt: Østengen og Bergo AS

Madland hamn, Jæren: Rasteplass med toalett og stormhytte

På en liten fylling over havna blir det laget en parkeringsplass med 180 graders utsikt over Nordsjøen.

Servicebygget får to toaletter og kles med en spesiell fasade som slipper lyset igjennom.

I landskapet lyser bygget som en lanterne.

Nede i havna blir det bygget en stormhytte som tar opp formspråket til de eksisterende naustene.

Arkitekt: Haugen/Zohar Arkitekter

Måbø bru, Hardangervidda: Rasteplass og fotopunkt

Måbø bru er en steinhvelvsbru fra 1910 over elva Bjoreio i Måbødalen. Den ble tatt ut av bruk da den nye traseen for riksvei 7 stod klar i 1986, og er et vernet kulturminne.

I bruområdet erstattes de gamle rastemøblene med nye benker på en rund inngjerdet sitteplass. Herfra bygges det en sti fram til et trygt utsiktspunkt med fossen og brua som et spennende fotomotiv.

Arkitekt: 3RW

Brunstranda, Lofoten: Rasteplass med toalett og utsikt

Det nye servicebygget skal bestå av toaletter, teknisk rom og en varmestue som gir ly og utsikt mot storhavet.

I tilknytning til servicebygget blir det sykkelparkering, molok for avfallshåndtering og møbler på nedsiden av bygget.

Arkitekt: Studio Vatn & Jørgen Tandberg Arkitektur

Vøringsfossen, Hardangervidda: Utsiktsplattformer, sti og toalett

Sommeren 2022 vil turistene kunne oppleve Vøringsfossen og Måbødalen på trygge utsiktsplattformer og stier på Fossetromma; fjellplatået som ligger på nedsida av Vøringsfossen.

Vandringen fra Fossli over trappebrua til tromma vil da være komplett.

Dette anlegget vil suppleres med toalett med samme standard og kapasitet som ved Fossli i løpet av høsten/vinteren.

Arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk AS.

Da gjenstår det bare en ting: God tur!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker