Det er selvsagt ikke enkelt å erstatte en bilmodell, og spesielt ikke om det er en skikkelig folkebil. Det er Bobla og Golfen et godt bevis på, for det tok nemlig 30 år fra Volkswagen begynte å utvikle tronarvingen til den runde sjarmøren til den faktisk kom.
Allerede tidlig på 1950-tallet lagde Volkswagen sammen med italienske Pininfarina en videreutviklet utgave basert på Bobla som var en potensiell arvtaker, og siden fulgte det en rekke prototyper som ble veid ‒ og funnet for lett.
-->
Men i 1969 var daværende Volkswagen-sjef Kurt Lotz på plass under Torino Auto Show sammen med en italiensk VW-importør, og duoen bestemte seg for å plukke ut sine seks favoritter på den store messen. Og til sin store forbløffelse oppdaget de at fire av de bilene de hadde valgt seg ut var designet av en og samme person ‒ geniet Giorgetto Giugiaro og hans designstudio Italdesign.
Lotz var selvsagt ikke snauere enn at han deretter også fikk Giugiaro til å designe en bil for Volkswagen, og det var et like genialt trekk som det designeren selv var. For etter litt fram og tilbake ble det til slutt denne som ble valgt som tronarving til Volkswagens store bestselger så langt ‒ Bobla.
Så etter mer enn 30 år kunne tyskerne endelig vise fram den nye folkebilen i 1974, Volkswagen Golf tegnet av Giugiaro.
Umiddelbart etter lanseringen satte seks – åpenbart smarte – personer seg rundt et bord. De hadde en hemmelig plan; å skape en sportsbil av den nye modellen. Sekstetten fullførte planen to år senere.
Da kunne de vise fram den første «sports-Golfen» som fikk merkelappen GTI ‒ som umiddelbart rystet det sportslige kompaktbil-markedet.
Potent innsprøytnigsmotor (derfor «I» etter GT) med på 110 hk og en toppfart på 182 km/t, en mer direkte styring, et stramt chassis, lav vekt, et rent design, en girstang med en golfball på toppen, røde striper på grillen og sportsseter med mønster.
Hele denne pakken var en sensasjon i 1976.
Målet til de seks var å gjøre denne så attraktivt at de klarte å selge 5.000 eksemplarer av den. Som vi vet nå var dette et latterlig lavt mål, men denne gjengen visste jo ikke hva de var i ferd å skape.
Men det skjønte de nok relativt raskt, for de traff like godt med spesialmodellen som det Giugiaro gjorde med designet til Golfen.
Siden har ikke Golf GTI sett seg tilbake, og i 2019 kunne Volkswagen stolt presentere den 8. generasjonen av bilen.
Her er de åtte ansiktene, og vi skal snart sjekke de åtte ut litt mer nøye sammen med en Golf GTI-designer! Men som en oppvarming til akkurat det kjører vi på med åtte interessante fakta om Golf GTI etter portrettet av Golf GTI-generasjonene.
Golf GTI har en rekke detaljer som gjør den gjenkjennbar. Den er ofte rød, har rutede seter og består av faktisk av langt mer enn et sportslig utseende.
For det er en lang rekke av spennene ting med Golf GTI gjennom et 45 år langt liv, og her har du altså åtte av dem!
Fakta 1: GTI-motor med fire sylindere
En viktig GTI-egenskap er at den skal ha en robust, 4-sylindret bensinmotor for å gi maksimal kjøreglede.
Dette startet i 1976 som en 110 hk innsprøytningsmotor, som i dag har mer enn doblet seg med mektige 245 hk!
Golf 1 gikk fra 0 til 100 km/t på imponerende 9,2 sekunder, mens nålen på speedometeret sluttet å bevege seg i 182 km/t. Den gang forsøkte mellomstore sedanbiler desperat å nå 160 km/t.
I dag har Volkswagen elektronisk begrenset toppfarten til 250 km/t.
Fakta 2: Unik felgdesign for hver GTI-generasjon
Kombinasjonen av dekk og felger på en bil representerer den viktigste faktoren for å sikre en optimal overføring av kjøreytelsen til veien. Dette er spesielt viktig for den nåværende toppversjonen med 300 hk, Golf GTI Clubsport, som også er tilgjengelig med den nye «Nürburgring»-kjøringsprofilen.
Det sies at 50 prosent av det totale utseendet til en bil kan tilskrives felgene, og her har GTI virkelig gjort sitt gjennom flere tiår ‒ sjekk selv!
Fakta 3: 5.000 Golf GTI-er ble planlagt og mer enn 2,3 millioner er laget
Vi henter et sitat fra Anton Konrad, daværende leder for presseavdelingen i Volkswagen: «Vi siktet mot en sportslig serie Volkswagen med litt underambisjoner. Vi planla å lage 5.000 slike biler som du kunne bruke både til butikken og på racerbanen».
Salgsavdelingen var heller ikke spesielt optimistisk foran den internasjonale bilutstillingen i 1975: «Vi selger ikke engang 500 av disse GTI-ene», lød prognosen.
Vel, på en måte fikk de rett. Volkswagen solgte ikke 500 av disse, men over 2,3 millioner ‒ så langt!
Fakta 4: Europeisk estetikk kombinert med komfort
Stjernedesigner Giorgetto Giugiaro skapte altså det utvendige designet til Golf i Torino. Herbert Schäfer, designdesigndirektør, lagde den legendariske røde GTI-trimlisten i Wolfsburg, mens den ikoniske rutete designen var verket til den første kvinnen i Volkswagen-designavdelingen ‒ Gunhild Liljequist.
Et besøk i London inspirerte henne til å lage kabinen til Golf GTI. Svart var sportslig nok, men hun lette etter en ny farge med en kraftig, sofistikert effekt ‒ og endte opp med rødt. Golfballdesignet til girstangen på 4-trinns girkasse var også hennes idé.
Dette ikoniske elementet pryder fortsatt 6-trinns girkasse i 8. generasjon Golf GTI.
Fakta 5: Legendarisk tre-eiket «spyttebakke-ratt»
Klar, ferdig, gå: Golf GTI har nå et nytt multifunksjonelt sportsratt, med berøringskontroller, perforert skinn og en GTI-lås.
Golf 1 GTI hadde også et tre-eiket ratt i lignende stil, og ble av fansen kalt for spyttebakke-ratt «spittoon steering wheel» ‒ ettersom Wolfsburg-logoen lå dypt begravd i senteret slik disse spyttekoppene til cowboyene i gamle dager. Ikke overraskende er dette et samleobjekt til i dag.
Fakta 6: Golf GTI Cabrio? Ja, i 6. generasjon
En toppløs Golf 6 GTI. Hos Golf GTI Cabrio åpnet det elektrohydrauliske systemet den myke toppen på 9,5 sekunder, og trengte 11 sekunder for å lukke den i 30 km/t.
Med taket lukket var det mulig å nå 237 km/t. I månedene før den ble avduket ble GTI Cabrio referert til som «det kraftigste våpenet til Volkswagen». Selvfølgelig var Porsche 918 Spyder eller Lamborghini Huracán Spyder de kraftigste bilene som konsernet produserte, men etter at produksjonen av Golf R Cabrio opphørte var Golf GTI Cabrio den raskeste bilen uten tak som kom fra Wolfsburg.
Fakta 7: To globale merker møttes ‒ Golf GTI og Adidas
For å sitere brosjyren: «Din personlige trener anbefaler 30 minutters trening hver dag. Flaks at han ikke sa hva du skulle trene med.»
Vel, uansett måtte du være lynrask ut av blokkene i 2012 for å sikre deg en Golf GTI Adidas laget fra den begrensede serien med 4.410 eksemplarer.
De som fikk tak i en slik kunne sette seg ned i sportsseter brodert med «Adidas»-logoen hvor de tre berømte Adidas-stripene løp nedover midten.
Fakta 8: Den første GTI som kommuniserer
Dagens Golf inkludert Golf GTI er det første Volkswagen-produksjonsbilen som er utstyrt med Car-to-X-kommunikasjon. Dette betyr at bilen kan kommunisere med andre biler, for eksempel for å advare om en fare i løpet av millisekunder.
Vehicle Dynamics Manager tar også ytelsen til neste nivå, og den har selvsagt nye sikkerhetsfunksjoner også.
En liten morsom tilleggsfakta er at en moderne Volkswagen faktisk inneholder 10 ganger mengden programvare du vil finne i en oppdatert mobiltelefon, så bilene har virkelig blitt rullende datamaskiner.
Ok, det var åtte fakta om Golf GTI, så da er det på tide å ta en titt på alle de åtte ansiktene til den legendariske modellen.
Sekstetten som kom opp med ideen om å lage en sportsbil ut av folkebilen ga den et DNA som umiddelbart skilte den fra resten av familien, og denne oppskriften har Volkswagen nå fulgt i 45 år.
Her tar Marco Pavone, leder for eksteriørdesign for den nye Golf GTI, deg gjennom de åtte utgavene.
Golf GTI Mk 1
Den opprinnelige GTI kom på banen i Europa i 1976, full av selvtillit, med en frontgrill med en rød kant og et enkelt design.
Innsiden av den svarte kjølegrillen på den originale GTI har 11 tynne horisontale linjer. Frontlyktene, som stikker ut under panseret på den lette kompakte bilen, danner de ytre endepunktene.
Den tidlige GTI kan identifiseres av den smale støtfangeren som ble erstattet av bredere, plastbelagte støtfanger i 1978.
Det første GTI-emblemet er krom og laget for å presentere en sterk kontrast til den svarte Volkswagen-logoen.
‒ Selv med den originale GTI, reflekterer alle designelementene allerede en klar holdning, sier Pavone.
Golf GTI Mk 2
‒ Designet av 2. generasjon Golf GTI er en fascinerende utvikling, sier Pavone.
Opprinnelig sportslige tvillinglykter, som forgjengeren, kom 16-ventilversjonen av 2. generasjon GTI med integrerte tåkelys fra 1988 ‒ hver plassert ved siden av frontlyktene.
Grillen er fremdeles skissert i rødt, mens støtfangeren i seg selv også har en rød GTI-linje.
Under dette kommer for første gang et ekstra luftinntak. I det store og hele fortsetter designet fra 1. generasjonen å utvikle seg: det er større, bredere og mer behagelig. Volkswagen-logoen forblir svart.
Golf GTI Mk 3
Den tredje GTI er noe mykere og har enda mer kileform.
‒ Dette støtter den sportslige karakteren til Golf GTI, forklarer Pavone.
Fronten har en slående modifikasjon: de doble hovedlyktene til 2. generasjons GTI forsvinner under et kombinert diffusorobjektiv, erstattet av en kollektiv diffusor. De gir radiatorgrillen, som nå består av bare tre tykke horisontale stenger, et smalere utseende.
Frontspoileren kommer i samme farge som bilen, og er igjen senket og bredere. Det nedre området har også et delt luftinntak, som blir et typisk trekk i generasjonene 4 til 6.
En annen ny funksjon er den slående røde linjen under halogenlykten, mens GTI-emblemet, nå i rødt, flyttes nærmere en Volkswagen-logo i krom.
Golf GTI Mk 4
‒ Golf 4 GTI ble lansert i 1998, og har et mer beskjedent utseende. For eksempel er det den første og eneste GTI som ikke har den røde stripen på radiatorgrillen. Og likevel feires modellen den dag i dag som utgangspunktet for en ny, ren æra med bildesign. Den setter også nye referanser når det gjelder individualitet, kvalitet og fart, sier Pavone.
Fra designers perspektiv var den europeiske 25-årsjubileumsutgaven spesielt slående.
‒ Det var takket være den modellen at jeg ble bitt av GTI-basillen, forklarer Pavone, som er født i Brasil.
‒ De briljante frontlyktene i klart glass og de brede karmene var spesielt karakteristiske!
Selv i GTI-produksjonen var lyktene (inkludert blinklys og tåkelys) installert i en kompakt modul. For- og bakleppen, sidepaneler og spoilere på taket ble malt i samme farge som bilen selv, mens mange elementer igjen var bredere enn forgjengeren. GTI-logoen flyttet seg fra høyre til venstre for første gang.
Golf GTI Mk 5
‒ Designet av 5. generasjons GTI er igjen langt mer selvstendig, og henter inspirasjon fra den første GTI, sier Pavone.
Dette kommer tydelig fram fra den røde kanten rundt radiatorgrillen. Et nytt og følelsesmessig stilelement er grillens design. Pavone sier:
‒ Selv i dag er det fortsatt vanskelig å forestille seg en GTI uten den!
De runde tvillinglyktene er tilbake, gruppert i en enhet bak mørkt glass. Som tidligere er tåkelyktene plassert lavt.
Golf GTI Mk 6
Den 6. generasjonen av Golf GTI tok tradisjonen fra den originale versjonen inn i framtiden. To fine røde trimlinjer løper over grillen og kobler bi-xenon-frontlyktene. Spoileren er nå utsmykket med slående luftinntak med tre skarpe finner på hver side.
De vertikale tåkelysene er også plassert lavt. Spoileren følger riktignok forgjengerens sentrale plassering, men gjør den bredere.
En splitter installeres er også på plass for første gang.
‒ Det gir Golf 6 GTI det kraftigste, moderne og kantete utseendet til nå, forklarer Pavone.
Golf GTI Mk 7
‒ Dette var den første GTI som jeg fikk lov til å la min kreative kraft strømme som designer, sier Pavone.
‒ For meg er den fortsatt den aller beste, med en ikonisk kvalitet ‒ ingen GTI hadde noen gang vært så stilig.
Den kontinuerlige røde GTI-trimmen på den 7. generasjonen løper trygt inn i de slanke full-LED-frontlyktene.
Panseret buer helt ned til grillen, mens skarpe linjer går fra frontlysene opp til A-søylen.
Et spesielt karakteristisk element er kjørelyset med «Wings»-designet, som også har den røde GTI-rammen.
De bredere sidekarmene understreker det faktum at denne «kraft-Golfen» er et dynamisk dyr.
Frontspoileren har sitt typiske GTI-mønster med bredere støtfangere som strekker seg lenger utover.
Golf GTI Mk 8
De dyptliggende frontlyktene er nok til å skille 8. generasjons GTI fra de andre, og forsterker prinsippet om at «lys er den nye krommen».
‒ Denne Golf GTI har blitt et ikon for den moderne tid, og bærer det umiskjennelige design-DNA’et fra sine forgjengere. Imidlertid inneholder den disse egenskapene på en mer progressiv og digital måte enn noen gang før, med en spesielt kraftig og dynamisk holdning, sier Pavone.
Rett under panseret finner vi den velkjente røde GTI-rammen. Mens forgjengernes støtfanger ble delt av finner, er designen nå helt åpen.
Til venstre og høyre ligger de nye GTI-vingene, som karismatisk integrerer valgfrie LED-tåkelys i en X-formet og skaper et helt nytt inntrykk.
Det var de åtte ansiktene til ikoniske Volkswagen Golf GTI, bilen som det bare skulle lages 5.000 eksemplarer av.
Men historien ville det litt annerledes. Og det er kanskje ikke så rart.
Les også: