Danskene plugger stadig flere elektriske biler. (Foto: Shutterstock/OFV)

Danskene med, og mot, nybil-strømmen

Danskene plugger i stadig flere biler, og går i tillegg mot den skandinaviske strømmen når det gjelder det totale nybilsalget.


Nybilsalget i Norge fikk seg en knekk i juli, for etter at myndighetene nok en gang kom med avgiftsendringer, denne gang en momsendring på hybrider, sank salget av disse som Titanic.

Faktisk kom det til flere nye dieselbiler enn ladehybrider her i Norge i juli, kun 153 av sistnevnte, og dette kan være en av forklaringene på det fallende salget ‒ det ble registrert -14,2 prosent færre nybiler i forrige måned målt mot juli 2023.

-->
Også i Sverige har myndighetene denne avgiftskløen, og der fjernet de noen fordeler for elbilene tidligere i år. Effekten er den samme som for ladehybridene her hjemme, elbilsalget falt med nærmere -18 prosent målt mot juli 2023.

Totalt hadde elbilene en andel på 33,8 prosent i juli, så de ligger langt bak Norge med 91,9 prosent og Danmark med 51,5 prosent.

Det totale nybilsalget i Sverige falt med -7 prosent i juli.

Over på det lille bjerget sitter danskene og muligens rister på hodet av både Norge og Sverige, for der ser ting langt lysere ut rundt nybilsalget. Juli ga en oppgang på 2,5 prosent.

Å tulle for mye med incentivene er kanskje ikke den beste ideen.

‒ I juli utgjorde privatandelen av nye elbilkjøp i Sverige kun 18 prosent, mens den i Norge var over 55 prosent. Det er altså svensk næringsliv som i stor grad går elektrisk. Det viser med all tydelighet at elbilincentiver må til for å holde fart i elektrifiseringen, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).  

I Danmark har de gode incentiver ved elbilkjøp, og der ligger andelen privatkjøpte nye elbiler på 50 prosent.

Så hva med de ladbare hybridene?

De rene bensinbilene er i ferd med å dø ut i hele Skandinavia, men bensinhybridene går som det berømte varme brødet over hos söta bror. Der endte andelen bensinhybrider på hele 25 prosent i juli, mens slike kun sto for 2 prosent av nybilene her hjemme og 4 prosent i Danmark.

Vi nevnte at det i forrige måned ble registrert flere dieselbiler enn ladehybrider i Norge, og i Sverige fikk da også dieselbilene et løft. Der ble det registrert 800 slike, noe som gjør at de endte opp med en markedsandel på 5 prosent.

Så dieselbilen er ikke helt død ennå, men svenskene flest foretrekker altså ladehybrider.

‒ Den tydelige økningen i salget av ladbare bensinhybrider i Sverige har kommet parallelt med nedgangen i elbilsalget, sier Solberg Thorsen.

‒ Dette henger igjen sammen med at svenskene fjernet elbil-incentivene og at biler med andre drivlinjer er mer konkurransedyktige enn elbilene.

Danskene gikk altså mot strømmen i juli med en oppgang i nybilsalget, og elbilsalget fløt medstrøms med en andel på 51,5 prosent. Det er for eksempel opp fra 31,3 prosent i juli 2023.

‒ Juli er sjelden en stor bilsalgsmåned, og var heller ikke det i år, sier kommersiell direktør Peter Andersen i danske DBI IT.

‒ Men det er gledelig å se at salget holder nivået, både i forhold til fjoråret, men også i forhold til våre nordiske naboer, som begge har opplevet en nedgang.

Mads Rørvig i De Danske Bilimportører sa tidligere i år at den grønne omstillingen av bilparken er i full gang, og understreket at det er avgjørende for elektrifiseringen av bilparken at avgiftene holdes i ro.

Hva som potensielt kan skje om incentiver justeres eller fjernes viser altså utviklingen i Sverige.

‒ «Tungt» er nok en passende beskrivelse av det svenske nybilsalget i juli, selv om dette vanligvis er en svak måned, sier markedssjef Andrée Peters i svenske bilstatistik.se.

‒ Og fortsatt registreres nesten 7 av 10 personbiler på selskaper. Antall elbilregistreringer gikk ned med nesten 18 prosent, mens vi ser en positiv utvikling for blant annet ladbare hybrider og til og med tradisjonelle dieselbiler.

Avgiftsendringene i Sverige og Norge kommer på samme tid som et fallende totalt salg, mens trenden er motsatt i Danmark så langt i år.

Etter første halvår har nybilsalget i Norge falt med nærmere -8 prosent med et totalt antall på 61.000 nye personbiler, mens det i Sverige ble registrert 131.000 biler og en nedgang på nærmere -6 prosent.

I Danmark ble det registrert 86.000 nye biler, og dette var opp 2,4 prosent målt mot første halvår i 2023.

Både i Norge og Danmark var Volkswagen ID.4 den mest populære nybilen i juli, mens over i Sverige gikk ikke overraskende en svensk bil helt til topps i forrige måned ‒ Volvo XC60. 

Her den mest populære i Norge og Danmark:

(Foto: Volkswagen)

Les også:

Debatt

Les mer om:

Nybilsalget OFV